Senaste nytt

Ryan Air säljer skraplotter - Bland annat

Valley

Medlem
Blir roligare och roligare
di.se - Ryanair: Sälj eller få foten

Men att skraplotter skulle finnas med kom som en överraskning. För mina tankar till vissa färjelinjers vin/sprit-lotterier som fanns en gång i världen.

Nu är väl dock detta inget nytt under solen. Utan även en f d svensk aktör har haft samma upplägg. Men jag kan inte påminna mig att det blev DI-Rubriker av det hela den gången. Eller så var det så att inga kände till det.

Men hur vanligt är detta ? Måste väl finnas en uppsjö bolag som satsar på att sälja så mycket det går ombord.
I fallet ovan var det dessutom enda chansen för anställda att tjäna pengar. Man hade provision på det man sålde
 
Har rest till Medelhavet i år med Thomas Cook med Ving biljett och de har lotterier ombord. Även Kielfärjan från GOT har lotterier. Har dock aldrig köpt en lott....min kollega vann dock en Campari sist Kielresa. Han ska tvätta sina fälgar på bilen med den....
 

henrik l

Medlem
Jag flyger ju med dem nu och då har jag erkänt för länge sedan, när vi ska ta oss till svärföräldrarna på Sicilien. Främsta motivet är att prisdifferensen med dom jag skulle vilja flyga med ibland blir *4, och för 8-10 kkr kan man ju shoppa många sköna poäng:D Men till min huvudpoäng, FA's främsta uppgift på FR ser ut att vara att maximera ett positivt kassaflöde. Dom försöker kränga allt möjligt. Vill minnas att en av de första grejorna de försöker kränga iväg är cigarett substitut och sedan fortsätter de stackars FA's att försöka sälja resten av resan, medan jag försöker genomlida en FR-flight på bästa sätt: SOVA.

Och DI, ska nog ta mig f-n använda den för att träna mina ekonomistudenter att tänka lite kritiskt, dvs en välkänd logga betyder inte att det man levererar hål speciellt hög kvalitet:cool:
 

Alx

Medlem
Med tanke på kundgruppen är det nog ingen dum aktivitet ombord på Ryanair. Det är inte för inte man brukar säga att "Lottery is an extra tax on the poor and stupid".
 

Chrille

Medlem
Med tanke på kundgruppen är det nog ingen dum aktivitet ombord på Ryanair. Det är inte för inte man brukar säga att "Lottery is an extra tax on the poor and stupid".

Finns det överhuvudtaget någon anledning att stigmatisera bolagets kunder på det här sättet?

Jag har också flugit med dom vid några tillfällen. Det var inte upphetsande, men ganska prisvärt. Jag känner mig inte IQ-befriad för att ha provat.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Finns det överhuvudtaget någon anledning att stigmatisera bolagets kunder på det här sättet?

Jag har också flugit med dom vid några tillfällen. Det var inte upphetsande, men ganska prisvärt. Jag känner mig inte IQ-befriad för att ha provat.

Relax, det är ett vanligt uttryck här i amerika... Ofta som ett välmenande "wake up call" till tokar som på fullaste allvar tror att de har jättestora chanser att vinna storvinsten på Powerball...

Att Ryanair's huvudsakliga målgrupp är folk som annars kanske inte hade haft "råd" att resa alls är väl ingen hemlighet?! Att Ryanair dessutom utnyttjar detta till max genom att ägna sig åt merförsäljning av just sådant som denna målgrupp brukar efterfråga är ju egentligen inte särskilt konstigt!!

Att Ryanair säljer lotter, elekroniska? cigaretter, varmkorv och sprit i påsar ombord ger lite hintar om vilken deras huvudsakliga målgrupp är. ;)

Bara för att man har satt sin fot på Ryanair betyder inte det att man per automatik tillhör deras huvudsakliga målgrupp. Jag har också rest med Ryanair vid några få tillfällen när andra alternativ helt enkelt har varit obefintliga.
 

olsson

Medlem
Skraplotter har de väl kört i en herrans många år? Flög till Madrid för så lång tid sedan jag inte minns (googlade nu och fann att det troligtvis var 2007) och där försökte de kränga lotter med.
 

Valley

Medlem
Oj... Har man fortfarande lotteriet på Kielbåten.
Plockade på en skolresa för många, många år sedan hem några pavor :)
 
Toppen