Senaste nytt

Världens farligaste flygplatser

vicce

Medlem
Det som är intressant med Aftonbladet är att de lägger ut artiklar och sedan sätter dem längst upp igen efter några veckor/månader så folk tror att det är en ny artikel. Denna artikel har funnits i flera veckor om inte "flera" månader...

Inget ont mot dig Ola! Kul för de som inte läst (sett) artikeln innan, får chansen nu :)
 

Mauricio

Medlem
St maarten är häftig som tusan! Kunde inte låta bli att skratta lite när dom sa "Tillåts även boeing 747 och Airbus A30 att landa här" Hmmmm A30?
 

Kricka

Medlem
Undrar lite över "farligheten" St Maarten ? Känns mest som om den är farlig för alla
på stranden som vill kolla in en landningsställen på en 747 i luften... Upplevde inte
flygplatsen och landningen speciellt farlig !
 

Alf

Medlem
Jag har svårt att ta till mig den dåliga journalistik som det i regel är när det gäller att rapportera om flyg. Det är dålig kunskap om flyg att benämna exv. S:t Martin och Gibraltar som farliga flygplatser. Jag skulle möjligtvis vilja kalla dessa spektakulära. För att ta S:t Martin så är det ju en mycket säker inflygning från havet utan hinder. Att sedan banan börjar vid playan gör ju att man har planen rakt över huvudet, men att påstå att inflygning från det hållet skulle vara farligt är nonsens. Lika dumt är det att kalla Gibraltar som farlig, banan ligger där mittemellan de båda bergstopparna men det är fri inflygning från havet i båda riktningar. Det enda som kan störa är att det kan bli en del nersvep av vindar vid viss vindriktning längs banan pga. av de höga bergen, men farligt, nej.
En flygplats som däremot kräver stor skicklighet av piloterna är Paro i Bhutan i Himalaya. Jag har inte varit där men har ett par kollegor som hjälp till att modernisera flygplatsen och så har jag träffat en pilot från deras flygbolag, Druk Air, på en flygmässa. Flygplatsen ligger på en höjd av 2235 meter och omgiven av bergstoppar på upp mot 5000 meter. Av naturliga skäl finns det inga som helst inflygningshjälpmedel i form av instrumentlandningssystem eftersom det inte fungerar i sådan terräng. Det blir bara störningar från bergen i närheten. Landning sker därför endast i dagsljus och med bra visuell sikt under moln. Jag bifogar en länk till ett klipp på youtube där en landning är filmad och kommenterad från cockpit på ett mycket bra sätt av en av piloterna på en Druk Air A319 (inte A320 som det står i youtube). Det är en imponerande inflygning som verkligen ställer krav på piloterna. Först går man fram på medelhög höjd över flygplatsen och sedan börjar man sjunka och tar sig ner mellan bergstopparna och flyger slutligen in längs en dalgång för att på slutet göra en kraftig vänstersväng när man ser banan. Verkligen imponerande. Druk Air flyger de mesta flighterna till BKK. Här är länken:




Kan bara nämna att piloten som jag nämnde berättade om när Druk Air köpte tre nya flygplan som nu är i deras flotta. Tidigare flög Druk Air med BEe 146-100. Denna var för liten och en ny typ behövdes. Valet stod mellan B737 och Airbus 320 serie. Boeing kom Paro med en B737 för en demoflygning. Det var det vanliga amerikanska stuket med hög svansföring och massor av dokumentation, manualer och inflygningskort i buntar. Flygindustrin i USA är bra på att producera papper. Det blev en ganska bra demoflygning med ett antal in och utflygningar så det planet skulle nog duga. Någon vecka senare kom Airbus med en A319 som var aktuell i detta fall. Mindre papper men desto mer inprogrammerat i Fligth Mangement Systemet (autopiloten) i flygplanet. (Nu tror jag inte att det är någon större skillnad på de olika navigeringssystemen eftersom dessa måste uppfylla de internationella kraven) Fransmän är ju betydligt sämre på dokumentation än amrisarna (Min egen kommentar). Dags för nya testflygningar och enligt min pilot så var det betydligt bättre prestanda på A319 när det gällde de manövrar som behövdes för in och utflygningar till denna flygplats. Enligt honom låg Airbus hästlängder före Boeing. Valet föll på A319. Jag vet inte om det var prestanda och pris eller båda delarna.
Jag har inte hittat att Druk Air är med i något bonusprogram för de som skulle vara intresserade av att åka till Bhutan och uppleva en riktig flygning.
 

rvarttinen

Medlem
Di.se rapporterar också, med inflygningsvideo:

Världens farligaste flygplats - DiSe

Intressant kuriosa: landningsbanan är kortare än dess höjd löver havet...

Vidare: om nu Druk Air, enligt artikeln, hade tillstånd att bruka anläggning tom juli 2011, har de fått förlängt? De flyger väl fortfarande till och från Paro?
 
Toppen