Senaste nytt

Möjlighet till att omboka ej ombokningsbar flight?

nota bene

Medlem
Hej alla!

Nu har jag lyckats göra en ytterst klantig bokning då jag ska åka ORD-ARN 20/8 SK946. Bokningsklass T, vilket naturligtvis inte ger bra utsikter. Jag har bokat ARN-ORD 13/8, vilket jag inte kommer att kunna åka eftersom jag redan är i USA innan, och då blir ju biljetten ogiltig. Det är första gången jag bokar en t/r där jag inte avser resa ena sträckan - inom Europa finns ju inte detta dumma problem med att det är mycket billigare att boka t/r än en enkel (annat än med t.ex. Finnair).


Någon som har erfarenhet om SAS brukar vara snälla med detta? Tips på vart man ska ringa?

Har suttit i 20 min telefonkö för att sedan bli bortkopplad, så gav upp med det på 0771-727727.

Vore ju inte fel om man kom undan med fare difference och ombokningsavgift.
 

Lonelyflyer

Medlem
Nä de är tyvärr kört skulle jag säga
Det går inte att boka om de klasserna
ja har själv jobbat för sas för flera år sen o de där händer, men personalen är maktlösa att ändra en sån biljett.

flyger man inte på utresan blir ju resan inte aktiv längre
det där styr datorerna, inte nån snäll medarbetare
 

nota bene

Medlem
Chatten hänvisade till call centre.

Ja, misstänker att det är kört - tänkte bara se om ni hade några trevliga erfarenheter.

Jag har lyckats boka om ej ombokningsbara klasser förut, dock ej med SAS (har aldrig försökt).


Sorry Agö, men var några månader sedan jag bokade. Kom först på detta när jag kollade på biljetten för några dagar sedan då jag skulle börja planera resan :/
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte tillgång till datorn nu men kan man inte uppgradera till högre bokningsklass genon att betala mellanskilnaden + servicearvode och sedan boka om (ej refund)?
 

nota bene

Medlem
Jag har inte tillgång till datorn nu men kan man inte uppgradera till högre bokningsklass genon att betala mellanskilnaden + servicearvode och sedan boka om (ej refund)?
Vet inte om detta går, men i vilket fall misstänker jag starkt att det blir meningslöst då biljetten kostat 4787 sek och om jag kollar på ORD-ARN 20/8 med retur någon gång senare i höst eller nästa vår blir priserna i Go (ej Go saver) typ 11000, så med ombokningsavgift på det blir det ingen rolig affär. Om du kan hitta en lägre fare difference som gör det lönsamt är jag tacksam!

Jag har en nödlösning som är att avboka denna biljett - få tillbaka skatt på 539 kr och sedan ta en enkel award flight med BA/AA (som finns tillgänglig kring mina datum). Tur att man har poäng...
 

Agö

Medlem
Vet inte om detta går, men i vilket fall misstänker jag starkt att det blir meningslöst då biljetten kostat 4787 sek och om jag kollar på ORD-ARN 20/8 med retur någon gång senare i höst eller nästa vår blir priserna i Go (ej Go saver) typ 11000, så med ombokningsavgift på det blir det ingen rolig affär. Om du kan hitta en lägre fare difference som gör det lönsamt är jag tacksam!

Jag har en nödlösning som är att avboka denna biljett - få tillbaka skatt på 539 kr och sedan ta en enkel award flight med BA/AA (som finns tillgänglig kring mina datum). Tur att man har poäng...

Eller sälja/överlåta resan kanske? Tyvärr går det väl inte att låta någon flyga i ditt namn ut...
 

gdaily

Medlem
Jag har en nödlösning som är att avboka denna biljett - få tillbaka skatt på 539 kr och sedan ta en enkel award flight med BA/AA (som finns tillgänglig kring mina datum). Tur att man har poäng...

Ska du tillbaks till USA i framtiden? Jag ser här möjligheten till en ofrivillig milagerun den 12/8...
 

mcleif

Medlem
Jeg har også arbejdet for SAS for nogle år siden. Normalt er det intet problem at annullere udrejsen, så den ikke står i PNR'en. Så er udrejsen ikke aktiv længere, og du slipper for at få annulleret hjemrejsen, fordi du ikke flyver på udrejsen. Men det kræver en samtale med SAS.

Jeg arbejder for et andet bureau i dag, og det har ikke været noget problem at slette udrejsen intra-europa, men jeg kan ikke huske, om jeg har prøvet det med billetter til USA. Kanske der gælder andre regler...

Jeg håber, det lykkes, så du kan bruge dine point på en anden og bedre måde.
 
Toppen