Senaste nytt

Byte på Bangkok flygplats - bagaget till slutdestinationen?

Tockstew

Medlem
Har en bokning med Turkish airlines i business till Bangkok. Vi ska dock vidare till Krabi, Thailand. Jag funderar nu på alternativ för denna bokning. Vill helst åka Thai. Vårt flyg från Istanbul anländer enl. tidtabell 0945 och det finns en avgång 11.10 till Krabi. Tror att svaret är lite beroende av om det är möjligt att skicka bagaget direkt till Krabi. Har således följande frågor. TK delar ut fast track vouchers för immigration vad jag vet.

1. Har ngn efarenhet av om det brukar funka att få bagaget skickat till slutdestination trots separata pnr?
2. Finns det en möjlighet att hinna även om bagage måste släpas till incheckning etc.

Tacksam för input!

Tock
 

Jacob

Medlem
Jag tycker det låter alldeles för kort. Är det ens en godkänd anslutning på en genomgående biljett? Turkish Airlines har aldrig skyldighet att skicka bagaget hela vägen men kan säkert praktiskt göra det om de vill vara schyssta. Du måste dock alltid planera så du har tid att hämta ut bagaget.

Jag kör alltid på absolut minimum två timmars bytestid om jag har bagage och separata biljetter.
 

agehall

Medlem
BKK har en MCT på 1.15, sä det är ett OK byte. Men som Jacob skriver är det nog väldigt tight. Man ska alltid ta till gott om extra tid när man har separata biljetter, annars råkar man illa ut.
 

Jacob

Medlem
Nu kommer jag åt att kolla ordentligt och ser att 1:15/75 minuter är officiell minimum bytestid, och det är alltså med en genomgående biljett, så 1:25 med separata biljetter känns alldeles för skralt.

Turkish Airlines och Thai har i alla fall interline avtal så det finns inget avtalsmässigt som hindrar från att checka bagaget hela vägen, men som sagt det handlar helt om vilken incheckningsagent du får, det är ingen rättighet.

Kör på eftermiddagsflygningen istället så riskerar du inte att behöva köpa en ny biljett. Det finns en inrikeslounge att använda även om den tyvärr saknar starkhaltiga drycker.
 

Tockstew

Medlem
Det blir dessutom en flight med Thai smiles som är Thais lågprisvariant. Ska bli intressant vad som erbjuds i business jämfört med Thais vanliga inrikeslinjer.

Återigen tack för råden!

Tock
 

Dr. Miles

Expert
Det blir dessutom en flight med Thai smiles som är Thais lågprisvariant. Ska bli intressant vad som erbjuds i business jämfört med Thais vanliga inrikeslinjer.

Återigen tack för råden!

Tock
När jag flög med THAI smiles till Chaing Mai sist hade de bara Economy class ombord på den flighten.
Jag kunde dock använda THAI:s inrikes i Bangkok som Star Alliance Gold.
 

Svenska73

Medlem
Håller med om att det blir för tight. Varför inte ha en stop over på 2-3 dagar i BKK:) Då kan ni ta en billig flight på Air Asia från den gamla flygplatsen utan besvär....
 
Toppen