Senaste nytt

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd

Matsson

Medlem
Stort och ödmjukt TACK till Herr Miles och Herr Alf för denna utbildningsinsats.
Känner självförtroende i att byta allians till OW. Det vore närmast fasansfullt att som ,sedan två år ,medveten resenär behöva tvingas köpa biljetter kontant; rena chocken.För övrigt ny medlem. BA MAS och QF, ser ofta 3 platser i F. Synes vara t. o.m enklare än OZ.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nackdelar:
  • De debiterar bränsletillägg på British Airways(BA) och IBERIA(IB) flygningar.
    [*]Ingen stopover vid bokning av enkelresa.
  • Ingen stopover utanför Nordamerika.

Det verkar som jag har haft fel på denna punkten.
Så länge stopover sker i international gateway city i Nordamerika, kan man ta stopover även vid bokning av enkelresa.

Tokyo-New York (stopover)-Cancun
Screenshot20130526_2.png

Stockholm-Los Angeles (stopover)-Cancun
Screenshot20130526_3.png
 

Dr. Miles

Expert
Tips till våra unga medlemmar.

Se bonusresatabellen nedan.
OAAwardChart0909.gif


Vanlig bonusresa mellan Europa-Nordamerika (inkl. Hawaii) kostar 30.000 AA miles per enkelresa men AAdvantage har Off Peak season rabatt för avresa till/från Europa mellan okt 15 - maj 15 varje år och det kostar 20.000 AA miles per enkelresa i Economy.
Detta gäller inte bara på American Airlines flygning utan även på andra AAdvantage partners flygning.

Vinterhalvåret är bra säsong att besöka t ex Hawaii.
Dessutom kan man ta en stopover i international Gateway city i Nordamerika per enkelresa när man bokar bonusresan på AA.com.


Stockholm-Berlin-New York (stopover)-Seattle-Honolulu
Screenshot20130726_4.png

Honolulu-Los Angeles (stopover)-London-Stockholm
Screenshot20130726_3.png

Allt detta för 40.000 AA miles + skatter 173,70 USD (ca 1.150 SEK), inte dåligt värde även om det inte är i First/Business class.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om du vill sänka ner skatter (bränsletillägg), välj bort British Airways och IBERIA:s flygningar.
(Det var därför högre skatter på hemresan med BA flyg mellan London och Stokcholm.)
 

Yekermo

Medlem
Är det någon som vet hur nära inpå avgång man kan boka en AAdvantage-award-resa? Och om detta skiljer sig mellan deltagande bolag?
 

Dr. Miles

Expert
Känns som om mina kvarvarande USDM-miles får ligga och bli AA-miles. Sen tar jag en enkel F någonstans med OW och retur med LH F mha M&M miles. Får bli en helg när jag behöver lite kvalitetstid! :D

Om du inte flyttar från Shanghai, kan du boka Kina (Asia 2) - Söderhavet (South Pacific) i Business class för 35.000 AA miles per enkelresa. Om tidtabell tillåter byte inom 24 timmar kan man flyga ända till Påskön (IPC).


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Mycket interessant tråd och Dr.Miles, imponerande vad du besitter av kunskap!

Jag behöver råd, vil överraska min far med en resa i first til Asien. Sedan han arbetar rätt mycket har vi bara 10 dagar. Förut har jag rest på USDM-award, men nu är det inte lätt at boka sedan mergeren kommer. Jag har följande alternativ:

A: USDM-award t/r 220K miles (200K med 100% bonus från ulika konto)

B. Köpa 70kx2 från USDM och vänta tills AA-oneworldawards kan bokas, och beställa one-way i First, och bruka EB-poeng 232K one way för at få LH F FCT.

Vad tror ni?
 

Dr. Miles

Expert
Mycket interessant tråd och Dr.Miles, imponerande vad du besitter av kunskap!

Jag behöver råd, vil överraska min far med en resa i first til Asien. Sedan han arbetar rätt mycket har vi bara 10 dagar. Förut har jag rest på USDM-award, men nu är det inte lätt at boka sedan mergeren kommer. Jag har följande alternativ:

A: USDM-award t/r 220K miles (200K med 100% bonus från ulika konto)

B. Köpa 70kx2 från USDM och vänta tills AA-oneworldawards kan bokas, och beställa one-way i First, och bruka EB-poeng 232K one way för at få LH F FCT.

Vad tror ni?
Jag kan inte svara på vilket är bäst men glöm inte att American Airlines AAdvantage har strängare routingregler än US Airways Dividend Miles.
I grund och botten kan du inte flyga via tredje zon utan att det blir summan av två eller flera bonusresor. Undantag är som följande:

*AAdvantage Award travel via a third region exceptions

To/From: Via

North America to/from Indian Sub Continent/Middle East can connect in: Europe
North America to/from Africa can connect in: Europe
North America to/from Asia 2 can connect in: Asia 1

Central/South America 1 to/from Indian Sub Continent/Middle East can connect in: Europe
Central/South America 1 to/from Africa can connect in: Europe
Central/South America 1 to/from South Pacific can connect in: South America 2

South America 2 to/from Indian Sub Continent/Middle East can connect in: Europe

Indian Sub Continent/Middle East to/from Asia 1 can connect in: Asia 2
Indian Sub Continent/Middle East to/from South Pacific can connect in: Asia 2

Africa to/from Asia 1 can connect in: Asia 2

Asia 1 to/from Europe can connect in: Asia 2
Asia 1 to/from South Pacific can connect in: Asia 2

Europe to/from South Pacific: via Singapore, Bangkok, Hong Kong, Shanghai, Tokyo

Det går inte heller att ta stopover utanför Nordamerika.

American Airlines skrev:
Q: Do one-way awards include any stopovers?
A: Awards between North America and Europe, India, Asia and Central / South America allow a stopover at the North American gateway. However, other one-way awards do not allow stopovers.
One-Way Flex Awards ? FAQs
 
Tack för snabb feedback! Lite mer tight hos AA på ordinära awards ja..
Gillar din posting om onworld explorer i en annan tråd, kanske en bättre lösning för framtidan, och heller testa USDM-roulletten istället.
 

Dr. Miles

Expert
Hmm… sitter i valet och kvalet om man ska köpa på sig lite och låta dem bli konverterade.
Jag har dock inte så mycket erfarenhet av OW bonusresor så jag är lite tveksam.

Det som är dåligt hos American Airlines med All partner award (ej oneworld Explorer award) är att de i stor sett inte tillåter transfer i tredje zon (undantag kan ni hitta i mitt första inlägg i tråden). Vilket gör att det blir väldigt oflexibelt.
 
Toppen