Senaste nytt

Vad tycker du om ett fyr- & femstjärnigt hotell som inte erbjuder gratis internet?

Dr. Miles

Expert
Vad tycker du om ett 4 eller 5 stjärnigt hotell som inte erbjuder gratis internet?
De är dessutom ofta dyra. Inte helt ovanligt att ett dygns internet kostar 20 USD eller mer.

Det är ungefär som ett 4 / 5 stjärnigt hotell som erbjuder A/C mot tillägg. För mina ögon är dessa hotell inte 4/5 stjärnigt då de inte har de egenskaper som krävs.

För 3 stjärnigt hotell eller under ingår ofta gratis internet och jag skulle inte välja något sådant hotell utan gratis internet om det fanns andra alternativ.

Jag antar att de 4/5 stjärnigt hotellen räknar med att affärsresenär behöver internet och det är ofta firman som står för notan.

Vad tycker du?
 

Jonas C

Medlem
Ironiskt nog brukar de flesta vandrarhem erbjuda fritt wifi. Beroende på syftet med resan så berörs jag inte så mycket om det saknas internet (ifall det är en ren semesterresa), då det kan vara skönt att inte hålla sig uppkopplad jämt. Ramada i Dubai krävde $20 per dygn för wifi, vilket jag avstod från.
 

Glenn E

Medlem
Fritt internet erbjuds ofta på klubb nivån eller om man har ett status kort med kedjan ifråga.
Fast det kommer nog ifrån att hotell kunde ta bra betalt för telefon samtal och dylikt.
Att ta betalt för internet nu är väldigt otidsenligt och det är säkert ett dilemma för hotellen.
Fast för mig påverkar det inte hur många stjärnor hotellet har eftersom tjänsten ändå finns även om den kostar ibland.
 

SWEDE

Medlem
. Vad tycker du?

Bland de värsta i den gruppen är Hilton. För att få inkluderat internet köper jag alltid 'Business room' (B&B), något som senast resulterade i att jag överskred nattraktamentet til min stora förvåning! Skatteverket har igen mött sig själva i dörren när man har så låga satser för i detta fall, Budapest. Typiskt svenskt kolonialtänkande, i kombination med att Ungern och Budapest i kombination kramar ut en massa skatter för att hålla sig flytande, totalt 26% på en övernattning i Budapest.
 

agehall

Medlem
Jag skulle nog säga att SPG är värst. Jag har svårt att förstå hur hotellen resonerar med detta.
 

jumbooze

Medlem
Slår ett slag för IHG, man kan statusmatcha relativt lätt (via Accor & BW) och sedan har man gratis internet som statusmedlem iaf året ut.
 

flybob

Medlem
Vad tycker du om ett 4 eller 5 stjärnigt hotell som inte erbjuder gratis internet?
De är dessutom ofta dyra. Inte helt ovanligt att ett dygns internet kostar 20 USD eller mer.

Det är ungefär som ett 4 / 5 stjärnigt hotell som erbjuder A/C mot tillägg. För mina ögon är dessa hotell inte 4/5 stjärnigt då de inte har de egenskaper som krävs.

För 3 stjärnigt hotell eller under ingår ofta gratis internet och jag skulle inte välja något sådant hotell utan gratis internet om det fanns andra alternativ.

Jag antar att de 4/5 stjärnigt hotellen räknar med att affärsresenär behöver internet och det är ofta firman som står för notan.

Vad tycker du?


Helt idiotiskt. Kan möjligtvis ha förståelse för att man tar betalt för "Premium service", dvs. höghastighetsuppkoppling men normal anslutning i ett I-land bör vara inkluderat oavsett om det är 2 eller 5 stjärnor.
 

Lukas2

Medlem
Jo jag tycker det är rätt så dåligt oxå. Försöker att hitta hotell där internet ingår. Nu vet jag inte om det är vanligt, men när jag var i Washington, så fick man betala för Wifi på rummet men i allmäna utrymmen var det fritt, dock så dålig signal så det gick inte och använda..suck. Men sen så var det inget engångspris... utan man fick betala för varje grej (laptop, mobil etc.) man skulle koppla upp sig på. så då kunde det ju rinna iväg lite, eftersom vi var två... :)
 

flybob

Medlem
Jo jag tycker det är rätt så dåligt oxå. Försöker att hitta hotell där internet ingår. Nu vet jag inte om det är vanligt, men när jag var i Washington, så fick man betala för Wifi på rummet men i allmäna utrymmen var det fritt, dock så dålig signal så det gick inte och använda..suck. Men sen så var det inget engångspris... utan man fick betala för varje grej (laptop, mobil etc.) man skulle koppla upp sig på. så då kunde det ju rinna iväg lite, eftersom vi var två... :)

Kanske kan denna hjälpa
 

DrKlas

Medlem
En vecka i mars bodde jag på hotell i Japan där rummet inklusive wifi och frukost kostade ca 400 kr/natt. Veckan efter bodde jag på Marriott i Frankfurt där wifi och frukost kostade mer än 400 kr extra per natt utöver rumspriset på drygt 2000 kr/natt. Helt sjukt.

Det jag vill ska ingå i ett hotellrum i prioritetsordning är:

Tak
Väggar
Dörr
Golv
Säng
Belysning
Handfat
Toalett
Dusch
Eluttag
Wifi
...
Mycket annat
...
TV
Brevpapper

Det konstiga med gratis wifi är ju just att sannolikheten för att det ska finnas minskar med ökande rumspris. För andra saker brukar det ju vara tvärtom.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen