Senaste nytt

Aldrig hyrt bil tidigare

iRobert

Medlem
Hej på er,

Jag är en 100%'ig hyrbilsoskuld. Kan inte ett smack. Om c:a en månad lite drygt skall jag och tjejen över till San Francisco för ett par veckors semester och väl där bara måste man ju ha en bil åtminstone ett par dagar för att kunna se sig omkring ordentligt (Monterrey Bay mm.) Är EBS och vet att jag därmed har vissa fördelar med Hertz, bor i Russian Hill området så taxi till närmsta kontor för upphämtning borde vara rätt smidigt. Bokar man i förväg?, tjänar man mer på att boka en bil i flera dagar?, går det att försäkra sig om en cab (ursäkta klyschan)?, vad skall man tänka på i försäkringsväg?, kanske är det bäst att ta sig ner till SFO och hämta bil där?, osv osv.. Känner mig helt vilsen i djungeln och har fler frågor snurrandes än vad jag kan formulera. :)

Hur brukar ni rutinerade rävar göra? Lär mig! :)
 

Patrik

Medlem
Ett tips för att få Hertz #1 guldkort är att signa upp sig ett år för TripIt för 49 USD (tripit i sig är bra också)

Hyrbilsfirmorna hyr ut alla möjliga modeller, kolla de vanligaste på webben för pris och modeller, hertz, avis o.s.v. Det är både billigt att hyra bil och att köra bil i usa. Så se ut en lämplig bil och pris och boka. De flesta firmor tillåter att du plockar upp en bil här och lämnar där, d.v.s. ta hyrbil från flygplatsen och lämna in inne i stan om ni inte vill ha bil under hela vistelsen.
 

agehall

Medlem
Bästa priset tycker jag man brukar få om man bokar i förväg på en SVENSK hemsida. Dvs, avis.se eller liknande. Eftersom det är USA så är mitt råd också att ta alla försäkringar du kan - det är dumt att inte göra det om du inte vet att du har någon försäkring som täcker hyrbil i USA redan.

Folk här kommer säkert att tipsa om e-bilhyra.se. UNDVIK DEM SOM PESTEN! Jag bokade en cab genom dem och när jag ska hämta ut min bil visade det sig att leverantören den gången inte ens hade cabbar i sortimentet. E-bilhyra vägrar kännas vid detta och hävar att jag fått en "liknande bil". Iofs fick jag väl det, bara det att den jag fick hade fast monterat tak.
 

Hall

Medlem
+1 på varningen för e-bilshyra. Har också haft problem med Holidayautos.

Jag föredrar Sixt eftersom de har alltid riktigt välkollade och fräscha bilar men Sixt har ingen verksamhet i Kalifornien ännu. Rekommenderar Hertz för just din kommande hyra.
 

Chrille

Medlem
Det där med försäkringar är knepigt. Om du hyr på plats blir det lätt dubbelt så dyrt om du tackar ja till diverse försäkringar. Därför föredrar jag att boka, och eventuellt förskottsbetala från Sverige, och bara hämta bilen i USA. MrJet funkar bra enligt min erfarenhet.
 

Najk

Medlem
Har du Amex Platinum kan du på hertz använda rabattkoden (cdp) :211762
ger 20% rabatt.
Flera gånger jag använt koden har jag betalat med annat kort och ej behövt visa Platinumkortet.
 

Stefan62

Medlem
Har du Amex Platinum kan du på hertz använda rabattkoden (cdp) :211762
ger 20% rabatt.
Flera gånger jag använt koden har jag betalat med annat kort och ej behövt visa Platinumkortet.

Plus att Du inte behöver teckna en enda tilläggsförsäkring!
 

Stefan62

Medlem
går det att försäkra sig om en cab

I mars/april var jag i Florida och hade förbokat bil här hemma via HolidayAutos.se - jag bokade en cab och gps samt en förbetald full tank bensin.

Bokningen gällde avämtning i Fort Lauderdale och återlämning i Miami - inga problem.

Cab var bokat och cab blev det - en vit Chrysler Seebring som bara gått ca 20 miles. (Jag fick faktiskt välja på vit eller svart.)

Kolla bilen innan med avseende på skador - inte bara skrapskador i lacken utan även fläckiga säten, stenskott, bagageutrymmet etc. Om det är något att anmärka så ska det noteras innan Du kör därifrån!
 

LL2556

Ny medlem
Jag brukar skippa alla försäkringar utom Loss Damage Waiver. Den brukar ingå om man bokar från Sverige, kolla vilkoren. Amerikanska online-priser är ofta billigare pga att inga försäkringar ingår. LDW är normalt obligatorisk och får då läggas till vid hyrestillfället. Den kostar ofta mer än grundpriset på billiga bilar så det är skönt att ha klart innan. Har bokat Hertz & Avis själv, bl.a. i CA.

Ibland har de noterat skador på bilen som har uppstått när den har varit parkerad men försäkringen har täckt allt. Utan LDW hade det blivit dyrt.
 
Toppen