Senaste nytt

Använda AMEX i Thailand (Asien)

Thaitanium

Ny medlem
Hej

Ska åka iväg till Thailand och övrig länder i Asien, har aldrig använt AMEX där. Har bara använd MasterCard bankkort som är kopplat till min lönekonto.

Lätt att betala eller kommer jag ha svårigheter där?
 
Överallt där jag har försökt betala med kort har AMEX fungerat bra. Dock så är jag någorlunda sparsam med kort-användandet och kör på den gamla sanningen "cash is king".
 

benson

Medlem
Har använt Amex och Eurocard mycket i Filippinerna. Båda funkar generellt sett bra. Flera flilppinska flygbolag tar dock ej Amex. Vissa biluthyrare och resorts tar bara kontanter (!).

Nackdelar med Amex: Vissa betalterminaler verkar bli förvirrade av Amexkort med chip och det blir "application not available". Pinkoden funkar bara i bankomater. Ibland misstänker Amex bedrägeri och man måste ringa Sverige för att kunna fortsätta använda kortet.

Fördel med Amex: Lätt att hitta bankomat som inte tar extra betalt.

Nackdel med Eurocard:: De flesta bankomater tar ca 30 kr extra för varje uttag. Det varierar från bankomat till bankomat även mellan de som tillhör samma bank.

Fördel med Eurocard: PIN-koden funkar överallt. Inga konstiga fel som med Amex ovan. Man kan göra massor med inköp utan att tvingas ringa hem och låsa upp kortet.

Slutsats: Man skall alltid ha minst två kort varav minst ett skall vara ett MasterCard eller VISA.
 

Thaitanium

Ny medlem
Japp, i Thailand och Filippinerna senast som jag var där körde jag 90% i kontanter. Jag kan ta ut max 20 000 baht och 20 000 php per gång. När jag var där i Bangkok senast tog jag ut 30 000 (inom loppet av 7 dagar) sen blev det spärr... tvingas leva ut cash i 4 dagar och det var mitt bankkort.

I Sverige så går det att ta ut 10 000 kr i veckan. Blir ganska dyr om man tar ut flera gånger så jag försöker helst betala med kortet vid större köp. Det var dumt att ta med 1 kort, det hade fungerat utmärkt flera gånger om året som jag åker.


Det blir AMEX denna gång som hänger på, tackar mycket för tipset. Om jag inte mindes fel får jag alltid upp fee på 150 BHT / uttag. Osäker om det var något extra utöver det, tror dock att det va.

Händer det att du måste ringa till kundservice ofta när du tar ut/betalar i utlandet?
 

benson

Medlem
På senaste resan till Filippinerna fick jag ringa Amex vid vart 3:e till 4:e inköp. Hade ingen som helst nytta av att jag talat om för dem att jag skulle åka. Att Amex misstänker bedrägeri när man talat om att man skall åka till Filippinerna och sedan handlar på SM verkar tyda på att de inte har koll utan betraktar hela landet som skumt. Har haft problem även vid tidigare resor. Detta gjorde att jag blev rejält p****d off när det krånglade redan efter tre dagar och 4600 kr i inköp. Använde därför mest Eurocard. Det blev 43 inköp. Det funkade perfekt och jag behövde aldrig ringa dem. Däremot gick det bra att göra många bankomatuttag med Amex utan att behöva ringa.
 

Thaitanium

Ny medlem
På senaste resan till Filippinerna fick jag ringa Amex vid vart 3:e till 4:e inköp. Hade ingen som helst nytta av att jag talat om för dem att jag skulle åka. Att Amex misstänker bedrägeri när man talat om att man skall åka till Filippinerna och sedan handlar på SM verkar tyda på att de inte har koll utan betraktar hela landet som skumt. Har haft problem även vid tidigare resor. Detta gjorde att jag blev rejält p****d off när det krånglade redan efter tre dagar och 4600 kr i inköp. Använde därför mest Eurocard. Det blev 43 inköp. Det funkade perfekt och jag behövde aldrig ringa dem. Däremot gick det bra att göra många bankomatuttag med Amex utan att behöva ringa.


ok tack, det låter bra iaf :)
 
Toppen