Senaste nytt

Hålltider för incheckning när man reser med SAS

Något som jag borde veta, men ändå är lite osäker på.

Om jag reser på en SAS Go biljett till CPH bokad utav Aegean bonuspoäng (*A G status), visst borde jag ha rätt till de incheckningtider som anges för SAS business och Go+? Då jag som *A G medlem har rätt att checka in vid Gold diskarna.
Saken är den att jag har lite tight om tid. Som passagerare i SAS go måste du checka in senast 40 minuter innan avgång. Reser jag i SAS Go+ eller SAS Business kan jag checka in 30 minuter före avgång. Dessa 10 minuter har stor betydelse för mig ifall jag ska hinna med flyget eller ej.
Nu reser jag också med incheckat bagage för kännedom.
 

Nemo

Medlem
Checka in kan du göra 22 timmar i förväg med sms, hemsidan eller appen. Du får ett sms cirka 22h innan (sista legs) avgångstid. Sedan är det senast 20 min vid gaten som gäller. Under förutsättning att du inte har bagage att polletera.
 

Roger J

Medlem
Tror OP menar att han behöver polletera väskor. Men det bör gå med 30 minuter som *G, enligt ovan. Dock har jag blivit nekad 32 minuter innan på Arlanda för en intra-europeisk flight och fick ta med väskan som carry-on (är dessutom EBP).
 

Nemo

Medlem
Lägger till urklipp från länken ovan. incheck.JPG incheck2.JPG
 

agehall

Medlem
Jag är lite nyfiken på hur man resonerar om det är tight att vara på flygplatsen 30 minuter före avgång. Visst finns ARN Express, som ska gå på tid, men det har ju hänt att det blivit strömlöst. Jag skulle inte klara av att plannera så tight.
 
"agehall skrev: Jag är lite nyfiken på hur man resonerar om det är tight att vara på flygplatsen 30 minuter före avgång. Visst finns ARN Express, som ska gå på tid, men det har ju hänt att det blivit strömlöst. Jag skulle inte klara av att plannera så tight"

Det som kan tänkas otänktbart för dig behöver inte betyda otänkbart för mig eller någon annan. Vi reser alla på olika sätt och förutsättningar. Jag kanske befinner mig i närheten utav Arlanda, likväl inne i city. Denna fråga handlade enbart om hur incheckningstiden fungerade då man reser i SAS Go vs har *A Gold status och där har jag fått bra svar. Tack för de svaren.

Sedan är det helt orelevant om hur jag resonerar kring att vara på flygplatsen 30 minuter innan eller ej. Helt OT från ämnet. Jag väljer ju att ta risken att kanske missa ett flyg, so what- då går det flera flyg.
 

agehall

Medlem
Jag bara påpekar att om det hänger på 10 minuter ifall du hinner med flighten eller inte så är det väldigt tight. Vad gör du om det är 5 pers före dig i kön när du kommer?

Om det nu inte är så viktigt ifall du kommer med denna flight kanske det är bättre att ta en lite senare istället.
 

Nemo

Medlem
Jag bara påpekar att om det hänger på 10 minuter ifall du hinner med flighten eller inte så är det väldigt tight. Vad gör du om det är 5 pers före dig i kön när du kommer?
Om det nu inte är så viktigt ifall du kommer med denna flight kanske det är bättre att ta en lite senare istället.
När jag långpendlade och ville vara hemma så länge som möjligt åkte jag hemifrån en timme innan planet lyfte. Var på ARN 30 min före gate close, vid gaten 20-15 min före gate close. Endast handbagage. Tyckte inte att det var speciellt tight.
 

Agö

Medlem
När jag långpendlade och ville vara hemma så länge som möjligt åkte jag hemifrån en timme innan planet lyfte. Var på ARN 30 min före gate close, vid gaten 20-15 min före gate close. Endast handbagage. Tyckte inte att det var speciellt tight.

Testade detta ofrivilligt i söndags. Försov mig kraftigt efter en hård runda med Igorius, vaknade upp med ett ryck 09:01 på Royal Viking. Hade beställt frukost till rummet 07:30 men den hade de missat. Nåväl, tog ARN Express 09:20, var på T5 09:37, vid gate 09:47 (10A), på plats på 17A 09:50. Det var en bedrift och något jag ogärna gör om.;)
 
Toppen