Senaste nytt

Frågor inför planering av resa till Rio via USA (United & Aegean)

palmen

Moderator
Sitter och tittar på en resa till Rio i början på nästan år för att bota mitt first class syndrom (blue/light).
Tanken är även att flyga in ett *A Gold med Aegean.
Lite frågor jag skulle vilja få lite klarhet i innan jag bokar.

1. Hittar en resa via EWR/ORD/IAD och vidare till IAH och ner till Brasilien. Mellanlandningarna ligger på mindre än 2 timmar på båda stoppen i USA, är det lite väl optimistiskt?

2. Hur är det med bagaget, det behöver man väl plocka ut på första stoppet i USA och sedan checka in igen för vidare resa? Antar att man inte behöver göra om proceduren om man gör ytterligare en mellanlandning i USA, eller?

3. Säg att man missar första connection i USA och på så sätt inte hinner med planet ner mot Brasilien och blir ombokad till andra flighter som inte ger "tillräckligt" med miles till Aegean för att nå *G i slutänden. Har man någon möjlighet att claima orginal-rutten från united-flygen till Aegean istället för den nya routingen?

För att vara på den säkra sidan kan man lägga in stopp i IAH på vägen hem också, det förlänger dock restiden med 4 timmar och känns onödigt utifall att det inte är ett "måste".

4. En sista fråga. Tanken är som sagt att registrera resan till Aegean, när resan bokas via united kan man ju logga in med sitt UMP konto och köpa miles till UMP. Kommer detta potentiellt ge problem framöver när man vill ändra bonuskort till Aegean (utifall att det blir en ny routing pga någon anledning)? Tänkte att det eventuellt är UMP numret som är registrerat som default.
 

agehall

Medlem
1. Hittar en resa via EWR/ORD/IAD och vidare till IAH och ner till Brasilien. Mellanlandningarna ligger på mindre än 2 timmar på båda stoppen i USA, är det lite väl optimistiskt?

På gränsen. Det kan ta upp till 2h att ta sig in. På ORD brukar det dock gå snabbare ime.

2. Hur är det med bagaget, det behöver man väl plocka ut på första stoppet i USA och sedan checka in igen för vidare resa? Antar att man inte behöver göra om proceduren om man gör ytterligare en mellanlandning i USA, eller?

Nej? Du behöver ta ut bagaget för att du själv ska ta det genom tullen. Om du inte lämnar USA, behöver du inte gå igenom tullen ergo behöver ditt bagage inte tas ut igen.

3. Säg att man missar första connection i USA och på så sätt inte hinner med planet ner mot Brasilien och blir ombokad till andra flighter som inte ger "tillräckligt" med miles till Aegean för att nå *G i slutänden. Har man någon möjlighet att claima orginal-rutten från united-flygen till Aegean istället för den nya routingen?

Ja, du kan alltid kräva att få miles för orginalroute.

4. En sista fråga. Tanken är som sagt att registrera resan till Aegean, när resan bokas via united kan man ju logga in med sitt UMP konto och köpa miles till UMP. Kommer detta potentiellt ge problem framöver när man vill ändra bonuskort till Aegean (utifall att det blir en ny routing pga någon anledning)? Tänkte att det eventuellt är UMP numret som är registrerat som default.

Tror inte att just milesköpet ger problem, men det är alltid ett gissel att byta FFP i bokningar. Det finns alltid risk att något blir fel, framförallt när du ber en agent på flygplatsen göra bytet. Om du köper dina miles och sedan byter i god tid i förväg bör det inte vara några problem.
 

palmen

Moderator
Bokat och klart, blir endast stopp i Chicago på utägen och 2h50min mellanlanding så det ska väl förhoppningsvis inte vara några problem att hinna. Hemresa via IAH till EWR och ett stopp i 2 dagar.

Återstår att eventuellt köpa 40k award miles via deras accelerator samt att hoppas på att ha lite tur med att kunna köpa upgrades billigt på någon/några flighter. Åtminstone till Economy plus på nattflygningarna.
 
Bokat och klart, blir endast stopp i Chicago på utägen och 2h50min mellanlanding så det ska väl förhoppningsvis inte vara några problem att hinna. Hemresa via IAH till EWR och ett stopp i 2 dagar.

Återstår att eventuellt köpa 40k award miles via deras accelerator samt att hoppas på att ha lite tur med att kunna köpa upgrades billigt på någon/några flighter. Åtminstone till Economy plus på nattflygningarna.

Reser du själv? Ska göra exakt samma resa men har inte bokat än. Vore trevligt med en annan BC medlem att byta lite ord med. Du kan ju höra av dig via PM med vilka flighter du är på om du vill. :)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Eventuellt är det 1-2 andra som ska med på resan, de ska dock ta ställning till det "den närmsta tiden".
Ska du ha mitt sällskap på flygen så får du nog stå ut med mittensäte, jag har bokat fönster ;)
 
Toppen