Palazzi
Medlem
Lobbyorganisationen "Scandinavian 8 million City" höll igår ett seminarium i Stockholm där man diskuterade framtiden för skandinavisk järnväg.
Norrmännen har ofta uttryck ett önskemål om en snabb järnväg som sammanbinder Oslo med kontinenten. Allt från Maglev till en jättebro mellan Sverige och Tyskland har diskuterats, men nu kommer faktiskt ett alternativ som faller mer inom rimlighetens proportioner:
Genom att bygga en höghastighetsjärnväg på pelare mellan Oslo och Öresund skapar man samma effektivitet som på konventionell höghastighetsjärnväg, men det blir både billigare och enklare att bygga. Projektet beräknas kunna gå så snabbt som fyra år, och sänka planerade byggkostnader från ca 150miljarder till ca 87miljarder.
Byggtekniken är alltså konventionell räls på pelare, och inte Maglev. Fördelen med den förstnämnda är att man kan köra tågen vidare på andra spår (utan byte) och att Öresundsbron fortsatt kan agera passage. Samma teknik, men konventionell räls på pelare, används b.l.a i Kina just nu.
Oslo-Köpenhamn skulle i topphastigheten 400km/h avverkas på ca 2h30min, med korta stopp i de större städerna på den svenska östkusten.
Danskarna har redan börjat uppgradera sin järnväg för snabbtåg (220km/h), och Fehrman-tunneln (Danmark-Tyskland) börjar byggas i December. Enligt den byggnationen ska Köpenhamn-Hamburg ta 2h50min. Byggnationen ska stå klar 2019-2020.
Rent teoretiskt, och även ekonomiskt, är det inte omöjligt med tågfärder Oslo-Hamburg på dryga 5h. Göteborg-Hamburg ungefär 4h30min.
Norrmännen har ofta uttryck ett önskemål om en snabb järnväg som sammanbinder Oslo med kontinenten. Allt från Maglev till en jättebro mellan Sverige och Tyskland har diskuterats, men nu kommer faktiskt ett alternativ som faller mer inom rimlighetens proportioner:
Genom att bygga en höghastighetsjärnväg på pelare mellan Oslo och Öresund skapar man samma effektivitet som på konventionell höghastighetsjärnväg, men det blir både billigare och enklare att bygga. Projektet beräknas kunna gå så snabbt som fyra år, och sänka planerade byggkostnader från ca 150miljarder till ca 87miljarder.
Byggtekniken är alltså konventionell räls på pelare, och inte Maglev. Fördelen med den förstnämnda är att man kan köra tågen vidare på andra spår (utan byte) och att Öresundsbron fortsatt kan agera passage. Samma teknik, men konventionell räls på pelare, används b.l.a i Kina just nu.
Oslo-Köpenhamn skulle i topphastigheten 400km/h avverkas på ca 2h30min, med korta stopp i de större städerna på den svenska östkusten.
Danskarna har redan börjat uppgradera sin järnväg för snabbtåg (220km/h), och Fehrman-tunneln (Danmark-Tyskland) börjar byggas i December. Enligt den byggnationen ska Köpenhamn-Hamburg ta 2h50min. Byggnationen ska stå klar 2019-2020.
Rent teoretiskt, och även ekonomiskt, är det inte omöjligt med tågfärder Oslo-Hamburg på dryga 5h. Göteborg-Hamburg ungefär 4h30min.