Senaste nytt

Ska jag satsa på Guldkort i Eurobonus eller Aegean Miles&Bonus?

gustavh

Medlem
Hej,

Hoppas ni som verkar ha stenkoll på detta kan hjälpa mig att besluta vilket bonusprogram jag ska välja framöver.

Jag har under min kvalificeringsperiod i Eurobonus uppnått Silvernivå men tror inte att jag med dagens resmönster kommer lyckas komma upp till Guldnivå. Efter att ha läst lite här har jag förstått att det är mycket enklare att uppnå Guldstatus i Aegean Miles&Bonus.

Använde mig av kalkylatorn (owenrudge.net - Utility Base - Star Alliance Mileage Earnings Calculator) och om denna stämmer borde jag med mina 2 bokade resor ha fått ihop 8900 poäng i Aegan. Nästa resa jag kommer boka till Barcelona ger ytterligare 2700 poäng och då skulle jag isånnafall redan ha 11600 poäng och alltså vara mer än halvvägs till Guldstatus i *A jämfört med om jag hade registrerat allt i Eurobonus (då skulle jag bara vara ca 1/5 del på väg).

Resor:
(OSL-EWR i H retur i V) - (Ska därifrån vidare till Dallas med AA, M resp. S klass)
(OSL-LHR t&r i O)
(OSL-BCN ännu ej bokad men blir också i ekonomi)

1. Ni som har koll på detta, stämmer uträkningarna och antaganden ovan?

2. Räknas de 1000 poängen man får vid registrering som "baspoäng" så jag fortare kommer upp i nivå?

3. Inrikesflyg i USA med American Airlines ger inga poäng alls i Aeagan? (hittade inte AA i intjäningstabellen)

4. De två första resorna är redan bokade och har registrerat mitt SAS EB nummer. Om jag ska byta bonusprogram, hur ändrar jag enklast detta? Vid incheckning eller kan jag göra det innan någonstans?

Stort tack på förhand!:)

mvh,

Gustav
 

DamonA

Medlem
3. AA är inte med i Star Alliance, utan OneWorld och därför får du inga poäng i Aegean som är en del av Star Alliance.

4. Du borde kunna kontakta SAS kundtjänst så gör dem nog ändringen åt dig.
 

Alx

Medlem
2. Ja de 1000-registreringspoängen räknas som nivåhöjande poäng = du behöver bara 19.000 poäng till guld om du satsar på det under registreringsåret.

Som svar på din generella fråga om du bör välja Aegean M&B eller SAS EB så svarar du ju indirekt på frågan själv när du säger att du med ditt resemönster inte kommer att uppnå EBG. Aegean M&B för att uppnå *G känns då som ett vettigt val.

Du kan ju när du har uppnått guldet sedan återgå till SAS EB för själva poängsamlandet. Vem vet ditt resemönster kanske ändras i framtiden och du råkar uppnå EBG. Fram tills dess skadar det ju inte att ha Aegean Guld som bara kräver att du postar en flygning vart tredje år för att behålla guldet när du väl en gång har uppnått det.
 

johhenrik

Medlem
Att byta bonusprogram kan du göra i incheckningsautomaten på Arlanda eller säga till om du kör incheckning vid vanlig disk.
 

Smuffe

Medlem
En uppföljningsfråga till "de vise männen"...

Jag sitter lite i samma sits som @gustavh och har bestämt mig för att satsa mitt samlande hos A3 M&B.
Hur fungerar det rent krasst när jag har nått guld? Har jag tillgång till de flesta *A lounger med mitt A3 *G även om jag reser i eco med ett *A bolag. Till exempel när jag som oftast reser inom Skandinavien och Sverige med SK, fungerar det med business check in och fast träck på ARN, CPH och OSL som exempel och detsamma i Europa och Asien när jag och min sambo är ute och reser?

Anledningen till min fråga är om det är värt att satsa på ett billigt guldkort inom *A eller om jag ska satsa på ett annat men samtidigt riskera att missa guldstatus om jag inte får ihop tillräckligt med segment.
Eller är det enkelt att matcha A3 guldstatus med exempelvis TK M&M, SK EB eller annat och få ett guldkort med någon av dessa?

Jag ber om ursäkt för att jag "tog över" TS tråd men det hänger lite ihop med hans frågor. :)
 

Chrille

Medlem
En uppföljningsfråga till "de vise männen"...

Jag sitter lite i samma sits som @gustavh och har bestämt mig för att satsa mitt samlande hos A3 M&B.
Hur fungerar det rent krasst när jag har nått guld? Har jag tillgång till de flesta *A lounger med mitt A3 *G även om jag reser i eco med ett *A bolag. Till exempel när jag som oftast reser inom Skandinavien och Sverige med SK, fungerar det med business check in och fast träck på ARN, CPH och OSL som exempel och detsamma i Europa och Asien när jag och min sambo är ute och reser?

Anledningen till min fråga är om det är värt att satsa på ett billigt guldkort inom *A eller om jag ska satsa på ett annat men samtidigt riskera att missa guldstatus om jag inte får ihop tillräckligt med segment.
Eller är det enkelt att matcha A3 guldstatus med exempelvis TK M&M, SK EB eller annat och få ett guldkort med någon av dessa?

Jag ber om ursäkt för att jag "tog över" TS tråd men det hänger lite ihop med hans frågor. :)

Du får det som följer med *GOLD och det är bl a prioriterad check-in, extra bagage och lounge access.
Däremot är väl inte fast track någon officiell förmån?
 

Smuffe

Medlem
Tack Chrille!
Då har jag valt rätt. Dock smidigt om ändå ingen förmån med fast track när det är många flighter som ska iväg samtidigt.
 

gustavh

Medlem
Tack för alla svar! Blir nog till att byta till Aegean och använda Optiontown på USA resan. Då är jag redan efter 2 resor uppe i över 16500p och med 2000 poäng jag tydligen redan hade (som dock löper ut i oktober) behövs nog bara en resa till för att nå guld:)

En fråga ang. AA och *A, varför kommer AA upp som alternativ via SAS hemsida när jag bokar flyg om dom inte är i samma allians? Man får inte poäng trots detta alltså?
 
Toppen