Senaste nytt

Problematisk bokning med US Airways. Hjälp!

twiggs

Medlem
Puuuh, säger jag bara. Sista-minutenresa för mig, frun och äldsta dottern till varmare breddgrader bokad för att bränna lite poäng innan *A-möjligheter försvinner. Nu verkar dock problem ha uppstått i samband med biljettering alternativt så är jag nojig att något blivit fel med tanke på få dagar till avresa.

  • På US Airways visas totalbeloppet för skatter och avgifter i dollar och inte i kronor trots att jag betalat i kronor (runt 5' kr). De kan väl ändå inte ha gjort detta fatala misstag och debiterat i USD?! :rolleyes:
  • På Checkmytrip (när man klickat på passagerare) så visas inget biljettbiljetter, utan bara telefonnummer och bonuskortsnummer. Detta har jag bara sett tidigare om en biljett inte varit biljetterad?
  • Loggar man in med Amadeus-kod på Lufthansas hemsida så visas det totalt sex nummer (två per passagerare) - fast dessa stämmer överhuvudtaget inte överens med det biljettnummer som finns på US Airways. Kan detta ha med olika system att göra?
  • Använder jag SN-kod på SN-hemsida så står det "Error while processing". Agent kan dock få upp bokningen över telefon. Problematiskt?
  • Vad är det för skillnad på att en biljettkupong är "open for use" respektive under "airport control"?

US Airways ser inget fel och hänvisar allt vidare till alla andra. Finns anledning till oro? :)


/T
 

A380*G

Medlem
Ta alla separata record locators, om det är OK när du ringer respektive bolag har du inget att oroa dig för.
 
Kan jämföra med min biljetterade USDM-bokning:
  • På US Airways visas totalbeloppet i CHF, vilket var den valuta som agenten använde. Det debiteras mitt kreditkort som naturligtvis faktureras i SEK med konvertering. Vid tidigare bokning (med UK-agent) vill jag minnas att jag fick priset i USD.
  • På Checkmytrip visas:
E-ticket number 037-****Issuing Airline: US
Ticket status: e-ticket processed 08JUL13
Samma E-ticket number finns på US Airways-sidan under Passengers.​

  • På LH:s sida ser jag längst ner under rubriken Etix samma E-ticket number som nämnts ovan. Är det vad du menar?
  • Har ingen erfarenhet (eller bokning) med SN, men det låter som deras system inte har all information på rätt sätt. Om agenten kan se den skulle jag inte vara orolig.
  • Var ser du status på biljettkupong?
 

Dr. Miles

Expert
På US Airways visas totalbeloppet för skatter och avgifter i dollar och inte i kronor trots att jag betalat i kronor (runt 5' kr). De kan väl ändå inte ha gjort detta fatala misstag och debiterat i USD?! :rolleyes:

Du kan få ut detaljerad biljettinformation av US Airways Dividend Miles bonusresa på Saudias webbsida.
  1. Gå till Saudi Airlines > Welcome to Saudi Arabian Airlines
  2. Klicka på Manage My Bookings
  3. Välj E-Ticket
  4. Mata in passagerarens e-ticketnummer och efternamn
    13663d1360401113-tips-anvaendbara-laenkar-naer-har-amadeus-bokning-screenshot20130209_1.jpg

Om det står USD då är du nog debiterad i USD.
 
Du kan få ut detaljerad biljettinformation av US Airways Dividend Miles bonusresa på Saudias webbsida
Aha, det var där "Coupon Status" fanns. Av sju flygningar är tre under Airport Control, resten Open for use.
Betyder enligt http://media.finnair.fi/easy/eTicketing/Electronicticketing.pdf
O = Open for use: If the E-ticket has O-status it can be revalidated, exchanged, voided and refunded
according to the fare rule.
A = Airport Control: Airport control means that a copy of the e-ticket coupon has been sent from Amadeus to Finnair check-in system and the ticket is under airport control in AY’s local DCS system. Under airport control the e-ticket coupon can be changed if it is not checked-in.


Total amount anges på samma sätt som hos hos US Airways.

Edit: Hittade detaljer efter snabb googling...
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Kan jämföra med min biljetterade USDM-bokning:
  • På US Airways visas totalbeloppet i CHF, vilket var den valuta som agenten använde. Det debiteras mitt kreditkort som naturligtvis faktureras i SEK med konvertering. Vid tidigare bokning (med UK-agent) vill jag minnas att jag fick priset i USD.
  • På Checkmytrip visas:
E-ticket number 037-****Issuing Airline: US
Ticket status: e-ticket processed 08JUL13
Samma E-ticket number finns på US Airways-sidan under Passengers.​

  • På LH:s sida ser jag längst ner under rubriken Etix samma E-ticket number som nämnts ovan. Är det vad du menar?
  • Har ingen erfarenhet (eller bokning) med SN, men det låter som deras system inte har all information på rätt sätt. Om agenten kan se den skulle jag inte vara orolig.
  • Var ser du status på biljettkupong?

På min US Airways-sidavisas samma belopp som jag debiterades i svenska kronor fast med USD innan. Blir nog att ringa banken här… :confused:

När det gäller Checkmytrip så ser jag just inget, inget biljettnummer alls och ingen rad om att biljetten blivit "processed". Det var egentligen mest det jag var orolig för. Fast eftersom Lufthansa har etix-nr (biljettnummer) utskrivet så antar jag att det inte spelar någon roll. Fast etix-numret är överhuvudtaget inte det samma som US-numret.

Jag funderar på att skriva ut en sådan sida från Saudi Airlines, men kan garantera att det INTE blivit uppskattat med ett sådant brevhuvud på vår destination om den skulle behövas :p Någon som har en aning om vart vi ska, möjligen?

Tack för svaren allihopa, känner mig betydligt tryggare nu!
 
Finns ingen annan sajt i Skandinavien där du fått så många bra och avancerade svar på den här frågan (som inte är direkt vanlig) på två timmar dessutom. Att läsa era svar gör mig stolt :)
 

Dr. Miles

Expert
Finns ingen annan sajt i Skandinavien där du fått så många bra och avancerade svar på den här frågan (som inte är direkt vanlig) på två timmar dessutom. Att läsa era svar gör mig stolt :)

Ja, hur sjutton kan någon komma på att skriva ut biljett information av Star Alliance bonusresa som var bokad med US Airways miles på Saudias webbsida? :p
 
Toppen