Senaste nytt

United först ut att testa Split Scimitar winglets

olsson

Medlem
Jag gillar första bilden och all photoshop med guld och massa reflections i scimitaren och "vanliga" wingleten och stjärten samtidigt som vad jag antar är ett riktigt foto inte visar något utav det.

Hur mycket efter konstruktion är winglets/sharklets och nu split? Känns som det finns modeller redan i Boeing/Airbus Cad modeller men de vill tjäna mer i service avtal genom att släppa uppdateringar? Inte för det är fel såklart. Jag är bara nyfiken i en strut.
 

agehall

Medlem
Rent logiskt tycker jag det känns som att winglets bör ge en positiv effekt. Men någon som har läst mer flödeslära än mig får nog uttala sig om ifall det faktiskt är så.
 

jlarsson

Medlem
Rent tekniskt så förlängs vingen och får större lyftkraft vilket reducerar bränsleförbrukningen.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Rent tekniskt så förlängs vingen och får större lyftkraft vilket reducerar bränsleförbrukningen.
Nja... reducerar bränsleförbrukningen stämmer, men inte att vingen förlängs.

Lekmannaförklaring: I korthet fungerar en vinge ungefär att det bildas ett tryck uppåt på undersidan av vingen (och ett undertryck på ovansidan) vilket ger planet dess flygförmåga. På vingspetsen möts dessa två krafter och då bildas "små tornados" (dum förklaring men kan inte komma på någon bättre) vilket innebär en energiförlust.

Vad wingletsen gör är att den förhindrar denna uppkomst. Minskad energiförlust ger i sin tur bättre bränsleekonomi.

How Things Work: Winglets | Flight Today | Air & Space Magazine
 

DrKlas

Medlem
I sista stycket i länken ovan står det "We find that it really doesn't matter what kind of wingtip device you use-they're all like span,". Virvlarna runt vingspetsarna minskar eller den effektiva vinglängden ökar. Två olika sätt att se på saken.
 

Johan_G

Medlem
Det verkar alltså som att winglets blir allt större och sparar allt mera soppa, undrar om Michael O'Leary sitter och drömmer om TIE fighter-winglets nu? ;)
 

Bamsefar

Medlem
Det verkar alltså som att winglets blir allt större och sparar allt mera soppa

Nej så är det inte - titta på dreamliner med sina bakåtsvepta vingspetsar.... Liknande men inte samma...

Jag tror inte vi sett det sista inom hur man kan hantera de strömmade virvlar som förekommer i ytterkant av vingarna - såvitt jag kan notera så väntar jag på minst en lite radikal variant - men jag kan såklart ha fel. I vilket fall, ljust aerodynamiken och vikten på inredningen är områden som kommer fortsätta utvecklas i rask takt - sedan återstår såklart frågan om hur många flygbolag, utöver RyanAir och Norweigan, som vågar satsa på detta - kan ju förlora kunder...
 

Bamsefar

Medlem
Men så flyger man redan militärt, så det är ingen nyhet. Dock har jag aldrig hört talas om det för civilkärror, det är antagligen för osäkert helt enkelt. Man flyger knappast inom fem meter mellan två 787or eller A380.....
 
Toppen