Senaste nytt

Bästa kreditkortet? (för DamonA)

DamonA

Medlem
Hej!
Ny medlem på Businessclass.se, läst mycket (i flera veckor nu), mycket intressant forum och många trevliga artiklar så det är kul att äntligen vara med på riktigt.

Jag har börjat flyga ganska mycket på sistone och fått ett större intresse för att besöka nya ställen men även själva flyget och tänkte att det kanske är dags att fixa någon typ av kreditkort för flyer miles och tänkte höra era tips om vilka ni tycker är bäst?

I dagsläget köper jag ingenting på kreditkort, mitt "kort" är ett bankkort kopplat till ett bankkonto då jag har pengar för att kunna köpa det jag vill utan kredit. Det jag undrar är egentligen vilket kreditkort som är förmånligast i form av poäng man får men även kortets villkor? Vilket rekommenderar ni? Vad brukar man för ränta på de korten? (kommer betala fakturan varje månad).

Reser främst med Star Alliance då det är oftast åt dem hållen mina flygningar åker och vill gärna stanna med SA.

Betalar för övrigt cirka 30-40000 i bara fakturor varje månad, går det att göra dessa tillgodo på något sätt? Blir ju rätt så mkt poäng :p

Tack för hjälpen :)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Finns många aspekter kring detta:

Det går att betala fakturor med kortet via olika internettjänster, men många banker verkar spärra/ vilja spärra tjänsterna (en del är redan gjorda). Dessa tjänster tar också ut 1-2% av beloppet i administrativa avgifter. 30-40K blir ju dock en västentlig summa poäng...

Amex Eurobonus & Diners Eurobonus är väl att föredra om du ska tjäna poäng. Mastercard ger ju bara hälften av intjäningen. Amex är generellt dyrare än de två sistnämnda alternativen, men erbjuder ytterligare fördelar (finns att läsa på andra ställen på bc.se).

BA erbjuder ett VISA, men har hört mycket kritik om det kortet.
Det är för övrigt bara BA, Norwegian & SAS som erbjuder svenskarna kreditkort med intjäning.

Om du bara vill ha ett smidigt kreditkort för resande, som inte innebär höga påslag och avgifter skulle jag rekommendera ICA Bankens kort.
 

Nemo

Medlem
Vill man ha ett kreditkort utan avgifter/påslag kan även GE Money Bank Mastercard Plus fungera. Ingår även hyrbilsförsäkring i denna. Dock ingen poängintjäning. Kortet är nytt, har själv inte använt det än. Har dock deras debitcard som jag tycker fungerar bra, med tanke på att man inte betalar något för det.
 

DrKlas

Medlem
Något bästa kreditkort finns inte utan du får ha ett antal kort som kompletterar varandras för- och nackdelar.

Hur mycket handlar du för med kort eller kontanter under ett år? Och är du EBG så du får SAS Diners och MC utan årsavgift? Kan du nå 150 000 kr/år på ett SAS Amex? Utan att veta detta kan jag inte ge konkreta tips på kort, men jag kan beskriva hur jag räknar och bedömer kort.

För köp och uttag utomlands är valutapåslag och avgifter helt avgörande. Därför är GE Money Banks kort utan avgifter svårslagna. Ett bankkort med 12 fria bankomatuttag och ett kreditkort utan valutapåslag på köp. Båda utan årsavgifter.

För köp i Sverige jämför jag samtliga kort med korten från OKQ8, Shell och Statoil (om man tankar mer än 1200 liter/år på Statoil). Dessa ger 1% kontant tillbaka och har ingen årsavgift. Man behöver handla ganska mycket (>150 000 kr/år) för att andra kort ska börja löna sig.

Ett exempel. Man är inte EBG och betalar 525 kr/år för SAS Diners och MC. Man handlar för 50 000 kr/år på Dinerskortet och 100 000 kr/år på Mastercardet. Detta ger totalt 20 000 Eurobonus-poäng. Men kostnaden för dessa är inte 525 kr/år utan 2025 kr/år eftersom man om man handlar för 150 000 kr/år på ett av bensinkorten får 1500 kr/år kontant tillbaka. 10 öre per EB-poäng kan ju vara både bra och dåligt beroende på hur mycket andra poäng man drar in, men mer vill åtminstone inte jag betala.

Första avgiftsfria året med ett nytt kort och med en startbonus ger ju en helt annan kalkyl. Att regelbundet byta till ett nytt kort kan ju därför funka ganska bra för vissa.
 

gdaily

Medlem
BA erbjuder ett VISA, men har hört mycket kritik om det kortet.
Det är för övrigt bara BA, Norwegian & SAS som erbjuder svenskarna kreditkort med intjäning.

Besserwissern påpekar att även Finnair har ett Mastercard.

Nu är dock Finnair Plus ett i mina ögon uselt flygprogram så jag sa upp det kortet, men rätt ska vara rätt.
 

gdaily

Medlem
Vad du vill uppnå är en omsättning på 200.000 SEK/år på BA Visa eller 150.000 SEK/år på SAS Amex, det är då flygkorten blir riktigt roliga.
 
Toppen