Senaste nytt

Hur noga är Air France/KLM med handbagage?

011430121

Medlem
Hur noga är AF och KLM med handbagage i C till USA?
Tänkte ha 2 st handbagage som håller måtten. På hemsidan skriver AF att det bara är tillåtet med 1 handbagage.
 
Hur noga är AF och KLM med handbagage i C till USA?
Tänkte ha 2 st handbagage som håller måtten. På hemsidan skriver AF att det bara är tillåtet med 1 handbagage.

Beror helt på gate personalen. Ibland bryr de sig inte...ibland taggar det ALLT.
Men tumregel är att har du laptop i ena väskan och en till väska så räknas det som bara ett handbagage. För de kan inte tvinga dig att checka laptopen.
 

Pho

Medlem
Beror helt på gate personalen. Ibland bryr de sig inte...ibland taggar det ALLT.
Men tumregel är att har du laptop i ena väskan och en till väska så räknas det som bara ett handbagage. För de kan inte tvinga dig att checka laptopen.

Tja, det brukar väl falla inom 1 handbagage och 1 accessoar.
1 bag measuring 55 x 25 x 35 cm and 1 of the following: handbag, briefcase, camera, small laptop, or 1 other item of similar or smaller size

En mindre väska för dator och lite till går igenom, men att komma med två stycken fullstora handbagage skulle jag nog inte försöka mig på...
 

rvarttinen

Medlem
Ofta kollas mitt handbagage på Arlanda vid "bagage drop", och då får min (enda) väska en "cabin"-tag. Frugan har ofta med sig två väskor i handbagaget, inga problem ....

KLM har en sådan där "bur", också vid "bagage drop" och jag har sett att en del fått stoppa ned sin väcka där för koll. Ännu inte observerat någon som fått checka in en för stor väska.
 

bstark

Medlem
Rekar lite efter nytt handbagage och kollade därför upp vad diverse flygbolag tillåter. Sorgligt nog upptäckte jag att KLM/Air France är absolut snålast i klassen när det kommer till detta, i klass med Ryanair. Snart får man ju inte heller checka in bagage gratis som medlem.

Får en att fundera om man vill flyga med dem överhuvudtaget.

Min lilla genomgång av tillåten storlek på kabinväskor:

KLM 55x35x25cm (115cm) 12kg
Air France: 55x35x25cm (115cm) 12kg
Ryanair: 55x40x20cm (115cm) 10kg
Air Berlin: 55x40x20cm (115cm) 8kg (10kg med laptop)
SAS 55x40x23cm (118cm) 8kg
Norwegian: 55x40x23cm (118cm) 10kg
Lufthansa: 55x40x23cm (118cm) 8kg
Brussels Airline: 55x40x23cm (118cm) 12kg
Turkish Airlines: 55x40x23cm (118cm) 8kg
BA 56x45x25cm (126cm) 23kg
Finnair: 56x45x25cm (126cm) 10kg
 

DrKlas

Medlem
Sorgligt nog upptäckte jag att KLM/Air France är absolut snålast i klassen när det kommer till detta, i klass med Ryanair.

Jag håller inte med dig. Jag tycker att Sas, Lufthansas och Turkish viktbegränsning på 8 kg är den hårdaste begränsningen. KLM/Air France tillåter ca 2,5 liter mindre väska men å andra sidan får den väga 4 kg mer (+50%).

Ytterligare är en faktor är vad man får ta med sig in i kabinen utöver sitt handbagage. Kan du till exempel ha en datorväska också så påverkar det ju enormt. På exempelvis Finnair i ekonomiklass får man inte det.

Slutligen så är det viktigt att ta hänsyn till risken att någon stoppar dig från att gå ombord om du har en något för stor eller för tung väska. Här tror jag att både risken och konsekvensen skiljer sig mycket mellan KLM/Air France och Ryanair.
 
Toppen