Senaste nytt

God råd dyra - Emirates kundservice per telefon, suger...

toer00

Medlem
Bästa medlemmar nu är goda råd dyra.

Min resebyrå ringde i fredags, 12 Juli och meddelade att min redan bokade och betalda resa med EK till JNB / CPT i december/januari hade råkat ut för en tidtabellsändring på hemresan fr. CPT.

Pga av längre flygtid så skulle vi missa den stipulerade minimum connection time (mct.)

Från början hade vi 80 min som sedan blev "bara" 70 min. Efter att både jag och resebyrån pratat med EK, som på inget ville förstå eller kunde tillmötesgå min krav på att byta routing fr. CPT till JNB alt. att EK skulle få betala 1 extra natt i CPT för oss, så mer eller mindre tvingade dom mig att gå med på att åka hem den 6 jan, hemma den 7 jan, så här ser det ut efter ändringen.


1 EK 158A 19DEC 4 ARNDXB*HK2 1300 2225
2 EK 765A 20DEC 5 DXBJNB*HK2 1440 2050
3 MK 852R 21DEC 6 JNBMRU HK2 1335 1935
4 MK 851R 29DEC 7 MRUJNB HK2 0915 1150
5 SA 343D 29DEC 7 JNBCPT HK2 1355 1605
6 EK 773A 06JAN 1 CPTDXB*HK2 1330 0120
7 EK 157A 07JAN 2 DXBARN*HK2 0715 1115


Men idag när jag gick och tittade, så ser EK175 numera går 0715 istället för som tidigare 0655, detta gäller även vår ursprungliga hemresedag, dvs. den 5/1. Så nu känner jag mig blåst/lurad...

Till saken hör nu att det finns platser CPT - STO den 6 Jan, i och för sig bara 1st i A-klass, men däremot i F - klass finns det fler platser. Så min tanke var att EK skulle ta sitt ansvar men njet...


05JAN SUN CPT/Z‡2 STO/-1
EK RESPONSE ** DIRECT CONNECT PARTICIPANT **
7EK 771 F4 A1 J7 C0 I0 O0 Y0 E0 R0*CPTDXB 1810 0545‡1 343 0
W0 M0 B0 U0 K0
FREE CHAUFFEUR DRIVE FOR EK F/J PAX-SEE EK PAGES IN YR GDS
8EK 157 F4 A1 J7 C0 I0 O0 Y0 E0 R0* ARN 0715 1115 77L 0

Plus att delsträckorna visar

05JAN SUN CPT/Z‡2 DXB/‡2
EK RESPONSE ** DIRECT CONNECT PARTICIPANT **
7EK 773 F4 A4 J7 C0 I0 O0 Y9 E9 R9*CPTDXB 1330 0120‡1 77W 0
W0 M0 B0 U0 K0
FREE CHAUFFEUR DRIVE FOR EK F/J PAX-SEE EK PAGES IN YR GDS
8EK 771 F4 A4 J7 C0 I0 O0 Y9 E9 R0*CPTDXB 1810 0545‡1 343 0

06JAN MON DXB/Z‡4 STO/-3
EK RESPONSE ** DIRECT CONNECT PARTICIPANT **
7EK 157 F4 A4 J7 C7 I7 O0 Y9 E9 R0 W0*DXBARN 0715 1115 77L 0
M0 B0 U0 K0

Ek är fantastiska ombord..men deras kundservice är som tala med en vägg..
Har försökt hitta mailadress, telefonnummer direkt till deras CPH kontor, men hittar inte den upplysningen heller...

Hela situationen är frustrerande, lika mycket som man är PREMIUM ombord är man det inte när man ringer...
Någon som har något bra tips på hur man skall klara av denna situation och få den (utan kostnad för mig) att ta tillbaks de ursprungliga platser, dvs hem 5 jan, som nu funkar...
 

agehall

Medlem
Har du alltså bokat en resa i First för pengar via en resebyrå och ringer sedan själv EK och försöker boka om saker? Det låter som att du skapar dig mängder av problem själv.

För det första - ANVÄND INTE RESEBYRÅ OM DU INTE MÅSTE! Det finns ingen anledning för de flesta resenärer - det blir bara mer fel.

För det andra - om du bokat via en resebyrå är det dem du ska prata med om alla ändringar. Nu när du fått EK att göra ändringar är risken att varken EK eller resebyrån vill ta i dina problem.

Till sist, varför tycker du att EK ska betala en extra hotellnatt? De har gjort en schemaändring flera månader före avresa och du har blivit notifierad. Det är upp till dig att nu bestämma hur du vill hantera det hela. Det är klart det är surt att det sumpade MCT för er, men sådant händer. Är det ett stort problem att din semester blir förlängd ett dygn?
 

Senator

Moderator
Om man tittar på bokningen med 3 icke allierade flygbolag kan jag förstå att man väljer använda en resebyrå. Men byrån äger PNR så det är deras uppgift att hjälpa kunden tycker jag.
 

adhoc76

Medlem
Håller med samtliga svarskrivare.... Men om vår vän trådskaparen nu, låt vara felaktigt, sökt EK men har haft svårt att ens hitta fram så är det väl inte speciellt bra, eller sådär våldsamt mycket känsla av premium? Och även denna dimension ingick väl i trådskaparens frustration sm jag uppfattade det? En annan sak är ju att EK varken är bättre eller sämre än många andra flygbolag i detta avseende....
 

Jonas C

Medlem
I vissa fall kan en resebyrå vara användbart om man vill boka komplicerade routings eller fuel dump fares. Annat fall kan det vara användbart om man vill spara någon hundring genom att betala med internetbank. Men då de flesta här betalar med SAS Amex, så är nog detta knappast ett skäl.
 

toer00

Medlem
resebyrån har ringt 2 ggr, nu senast så skulle saken i alla fall gå till Dubai för beslut...
Så visst hjälper de till, jag ringer inte mer... men ändå, trodde att man skulle kunna parat förnuft med flygbolag.
Dessutom fördelen med resebyrå (ej nät)man kan hålla bokningen och betala sedan enl. reglerna. Nätet betala nu eller aldrig...
 

agehall

Medlem
Dessutom fördelen med resebyrå (ej nät)man kan hålla bokningen och betala sedan enl. reglerna. Nätet betala nu eller aldrig...

Det kan många flygbolag också göra ifall du ringer dem. De är ju visserligen tekniskt sett en resebyrå, men det är alltid smidigare att ha bokningen direkt hos dem än hos 3dje part.
 
Toppen