Senaste nytt

Det är nästan farligare att bo i Malmö än att flyga

Dr. Miles

Expert
Vi har vid flera tillfälle haft diskussion om flygsäkerhet och flygolyckor.
Idag presenterade Statoils och NTF trafikskadeindex 2013 där det finns en rad intressant statistik.

Statoil Fuel & Retail Sverige AB - Stora skillnader i trafikolyckor i kommunerna - Mynewsdesk

Statoil skrev:
Risken att skadas eller dödas på de kommunala vägarna är tre gånger högre i Västerås än i Uppsala. I Malmö är risken mer än dubbelt så stor som i Göteborg. Det visar Statoils och NTF:s trafikskadeindex 2013 som presenteras i dag. Indexet mäter antalet skadade och dödade i förhållande till antalet kommuninvånare. Särskilt viktigt för att minska antalet olyckor är att hastighetsgränserna följs.
  • Det är nästan dubbelt farligt att bo i Malmö än att bo i Göteborg
  • Det är nästan tre gånger farligt att bo i Västerås än att bo i Uppsala

2012 Was the Safest Year for Airlines Globally Since 1945 - NYTimes.com

New York Times skrev:
It will be four years on Tuesday since the last fatal crash in the United States, a record unmatched since propeller planes gave way to the jet age more than half a century ago. Globally, last year was the safest since 1945, with 23 deadly accidents and 475 fatalities, according to the Aviation Safety Network, an accident researcher. That was less than half the 1,147 deaths, in 42 crashes, in 2000.

Så innan man börjar fundera på om hur farligt det är att flyga, är det kanske bäst att flytta till Orust istället?

Dagens tips till Andreas Eriksson, Jonas C och Palazzi är en flytt till Uppsala. ;)
 
A

Aurora

Guest
Fjernt relatert - finnes det "dårlige" områder i Uppsala? Er på utkikk etter leie i byen, men 100% ukjent. Vil nødigst ende opp i et dårlig strøk...
 

Palazzi

Medlem
Haha, det finns iofs fler anledningar än trafikolyckor att flytta från Västerås ;)... Tror dock inte att min hemstad, Bergamo, är bättre. Kanske dags att flytta till Stord, Norge igen :p

Uppsala flyttar jag inte till även om det vore 0.1% risk att dö innan 100år.... Tycker staden är mäkta överskattad.

När jag först läste rubriken trodde jag dock att det handlade om mord-statistik :p
 

Fredrik

Medlem
Fjernt relatert - finnes det "dårlige" områder i Uppsala? Er på utkikk etter leie i byen, men 100% ukjent. Vil nødigst ende opp i et dårlig strøk...

Jag bodde i Uppsala för 10 år sen så jag kanske inte är helt uppdaterad. Undvik Gottsunda och hyreshusen i Valsätra. Stenhagen och Gränby är inte heller så bra.

Vi pratar inte om någon favela men det här är områden som man inte väljer att bo i om man inte behöver.
 

Jonas C

Medlem
Hmm vet inte hur man ska tro på den statistiken, då billisterna i Uppsala inte tycker om att stanna vid övergångsställen. Däremot har vi vära borderline kriminella busschaufförer. De kör som dårar och jag vet inte hur många gånger jag har sett folk nästan bli påkörda.
 

Johan_G

Medlem
Jag la märke till att de flesta av kommunerna i botten av listan utmärks av att de har stora genomfartsvägar inom sina gränser. Det kan vara bra att tänka på att ett trafikflöde som är långt större än vad kommuninvånarna kan generera på egen hand kommer att ge ett olyckstal som blir ganska skevt när det jämförs med invånarantal och sedan räknas om till jämförelsetalet olyckor/100.000 inv.
 
Toppen