Senaste nytt

Formel 1 på Monza - praktiska tips. Prisvärda restauranger i Milano?

Najk

Medlem
Jag ska ner till Monza och titta på Italiens GP i September.
Flygresan är bokad med LH GOT-DUS-MXP och hem LH LIN-FRA-GOT
Vi kommer bo centralt i Milano och har köpt biljett till läktare i chikanen direkt efter start

Det är första gången jag ser Formel 1 live så jag tar gärna emot praktiska tips om det är saker att tänka på eller något man bör ha med.

Sedan är jag tacksam om någon kan tipsa om bra och prisvärda restauranger i Milano som ni kan rekommendera.

/Najk
 

palmen

Moderator
Ta med öronproppar eller köp på plats :)
Regnponcho kan vara bra att ha utifall att.

Har inte sett F1 i Europa, bara i Melbourne och på Sepand. Ett generellt tips är att vara ute i god tid, till Sepang åkte vi 4 timmar innan start och var på våra platser ca 15 minuter innan loppet började. Sträckan borde inte ta mer än 1 timme under "normala förhållanden".

Om någon undrar vad ölen kostar på Sepang har ni svaret här (avd. huvudräkning?)
Capture.jpg
 
Last edited:

Najk

Medlem
Ta med öronproppar eller köp på plats :)
Regnponcho kan vara bra att ha utifall att.

Har inte sett F1 i Europa, bara i Melbourne och på Sepand. Ett generellt tips är att vara ute i god tid, till Sepang åkte vi 4 timmar innan start och var på våra platser ca 15 minuter innan loppet började. Sträckan borde inte ta mer än 1 timme under "normala förhållanden".

Om någon undrar vad ölen kostar på Sepang har ni svaret här (avd. huvudräkning?)
Visa bifogad bild 17302

Check på öronproppar och poncho.
Ska kolla upp hur det är med transfern till banan.

Hoppas de har lika bra erbjudanden på Peroni ;)
 

Kristofer

Medlem
Radio rekommenderas, mycket lättare att hänga med i racet då. Framförallt i stadsrace där det är svårt att ha överblick på banan. Var själv på Sepang samt Singapore förra året:

304453_398632843537556_1820801714_n.jpg
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Öronproppar o poncho har ju redan nämnts, så då kommer mitt 3:e tips, som om du frågar mig, är viktigare än de andra två: ;) Hyr en Fanvision. Med en sådan funkar inte öronproppar, utan du måste isf ha kåpor eller bra in-ear-lurar som agerar öronproppar samtidigt. Själv har jag kört med in-ear-lurar till Fanvision och kåpor över. :)

Jag tycker det är oslagbart med fanvision. Man kan välja BBC, Sky eller BBC5 (radio) som kommentatorspår samt man kan knapa in o se video innifrån bilar, se vanliga sändningen, statistik, grafik var de är på banan osv. Klockrent!

Edit: Ska tillägga att jag är grymt avundsjuk på dig... ;)
 

flierman

Medlem
Jag har sett ett par race bland annat på Moza, det är en upplevelse även om man inte är tokintresserad. Att höra ljudet live och se den verkliga farten är något utöver det vanliga.

Det primära har du redan gjort rätt, att sitta på en läktare. På Vissa banor är det ett måste och Monza är en sådan, ståplats på Monza är i skogen och du ser i princip ingenting. Hörselproppar....oh ja! Videokamera eller telefon/kamera med mycket minne så du kan filma en del rörliga bilder då det är betydligt roligare än en massa stillbilder på bilar.

Monza är en liten by så ta god tid på dig att åka till banan, se till att du åker på morgonen då det är drygt 100.000 personer som ska in i denna lilla by samtidigt och man vill inte vara sen.

Annars så är F1-folk otroligt trevliga, har aldrig varit med om något bråk eller onda blickar oavsett vilket team man håller på, fast vill man bli kompis med folk på Monza ska man naturligtvis hålla på Ferrari :)

Ser man en bildskärm så är det toppen för utan radio eller bildskärm kan du inte hålla koll på hur det går.
 
Det brukar finnas hörlurar med radio att köpa på banan. Då får man referat av loppet på engelska (förhopningsvis) Jag vet inte hur det är på Monza men andra lopp är det så. Utan radioreferat är det svårt att följa loppet om man inte sitter långt fram. Man får då referat av det som syns på storbildsskärmen. I Malaysia kostade hörlurarna ca 300 kr och är av förvånansvärt bra kvalite. Omöjligt att klara sig utan minst hörselproppar. Man står bara inte ut av ljudet.
 
Det skall väl säga att vill man följa loppet minutiöst så skall man bli kvar framför TVn. Ett lopp är så mycket mer än bara vem som vinner. Doften av gummi, ljudet, publiken, hastigheten, inbromsningarna och så vidare.

Förutom öronproppar och poncho så slår jag ett slag för solkräm. Är det fint väder så gäller det att smörja in sig, samt ha någon form av huvudbonad (detta skall ju köpas på plats).
 
Toppen