Senaste nytt

Ändringar i uttagsautomaterna på Arlanda terminal 5

jth

Medlem
Jag är ute på Arlanda nu och märke att man inte länge kan få ut någon utländsk valuta i de två automaterna bredvid SEB i terminal 5. Tydligen har de bytt hanteringsbolag och alla klistermärkena med USD, EUR mfl är borta. Lite tråkigt eftersom jag vet att vi är många som använder dessa. Alternativet är nu att använda Danske banks automat på airside, men denna har betydligt sämre kurs än forexkontoret bredvid. Ex kostade EUR 9,40 jämfört med 9,24 på forex.
Detta kanske inte är någonnyhet för en del men jag tänkte iallafall berätta det.
 

MarcusC

Medlem
Tycker det var nyttig info!
En rent allmän fråga..var växlar/tar ni främst ut Euro?
Forex?
Bankomat på flygplats? Eller Bankomat i Euro land?
 

Chrille

Medlem
Gäller det även Handelsbankens bankomater i Sky city? Och bankomaten som finns runt hörnet från Forex i Sky?
Dessa brukar jag använda frekvent....
 

AABack2ARN

Medlem
Min uppfattning brukade vara att det var några öre dyrare ute på Arlanda än i city, men jag är inte längre säker på att så är fallet.

Igår fanns det möjlighet att ta ut Euro i någon av bankomaterna i SkyCity enligt klisterlappar. Dock var automaten stängd så det gick inte att verifiera vare sig möjligheten eller kursen.

När jag jobbade inne i Stockholm fanns det en automat vid Pub på Hötorget (SEB?) som konsekvent var 3-5 öre billigare så där tog jag ofta ut Euro. Har för mig att de även hade USD ett tag.
 

doc

Medlem
Just vad gäll Euro tar jag alltid ut i automat i Euroland. Ingen uttagsavgift och alltid bättre kurs än på Forex eller i automaterna på ARN. Tycker att de gånger jag kollat kursen i SEB:s automater har de oftast varit sämre än Forex.
 

Jadessa

Medlem
Nån som har koll på om det går att ta ut USD eller om den servicen är ett minne blott? Har vägarna förbi nästa vecka och vore smidigt om det fanns,
 

nota bene

Medlem
doc skrev:
Just vad gäll Euro tar jag alltid ut i automat i Euroland. Ingen uttagsavgift och alltid bättre kurs än på Forex eller i automaterna på ARN. Tycker att de gånger jag kollat kursen i SEB:s automater har de oftast varit sämre än Forex.
Samma här.

Oavsett land gör jag alltid detta. Har ca 40 sek i uttagsavgift i icke euroland, och om man då aldrig gör uttag på mindre än 5000 SEK (eller i den storleksordningen) och sedan får en bankrate så är det oslagbart. Att göra detta med kreditkort är dock oftast inte att rekommendera eftersom avgifterna ofta är högre.

Vid växling på kontor ges ofta 4-5% under mid-market och bankerna brukar max lägga på 1%, ibland nedemot 0.5%, plus uttagsavgiften.
 

pitch

Medlem
Euro tar jag helst ut i euroland, med ICA-kortet. Det ger i alla fall bästa kursen jag har sett hittills.

Det är ju lite tragiskt att man ska behöva använda ett kort från en kedja av matmånglare för att slippa bli lurad av gammelbankerna, men om dom nu vill ha det så...
 

AABack2ARN

Medlem
Enligt appen "Bankomat" utguiven av det nya samarbetsbolaget Bankomat AB finns det en (1) uttagsautomat kvar i Sverige med USD

Den ligger på Gustav Larssons väg 15. I Göteborg!

Vet dock inte hur korrekt appen är och jag antar att den enbart visar de bankomater som Bankomat AB har tagit över.

Men jag tror inte det finns några automater kvar på Arlanda med USD. Tyvärr!

GBP påstås finnas i Arlanda Terminal 2
 

jth

Medlem
Nån som har koll på om det går att ta ut USD eller om den servicen är ett minne blott? Har vägarna förbi nästa vecka och vore smidigt om det fanns,

Danske Banks bankomaten på airside i T5 bredvid forex hade USD-klistermärken på sig för ca 2 veckor sedan men då var den ur funktion så jag kunde inte göra något praktiskt test. Dock kan växlingskursen vara sämre än på forexkontoret så caveat emptor.
 
Toppen