Senaste nytt

Lanseringsdatum klara för "Nya Germanwings"

Jacob

Medlem
Nu har det blivit möjligt att boka biljetter för "Nya Germanwings" som successivt kommer ta över Lufthansas linjer från flygplatser i Tyskland med undantag för Frankfurt och München. Den 12 april släpptes de första biljetterna med avresa från juli 2013. Biljetterna "Best" och "Smart" finns att boka via resebyråer, den billigaste biljetten "Basic" kan enbart bokas via Germanwings webbsida.

Nu är även datumen klara när olika linjer kommer flyttas över från Lufthansa till Germanwings.

I slutet av mars tog Germanwings över vissa linjer från Hamburg och kommer inom kort även ta över linjerna till Wien, Palma, Stuttgart och Nürnberg.

Flygningar till och från Köln kommer tas över den 29 juni 2013.

Flygningarna till och från Berlin kommer successivt tas över av Germanwings med start 27 oktober 2013 och övergången kommer vara klar 30 mars 2014.

Flygningarna till och från Düsseldorf kommer tas över med start i mars 2014 och fortsätta successivt under hela 2014. Alla långflygningar från Düsseldorf kommer dock fortsatt trafikeras av Lufthansa.

Inga förändringar sker på linjer till och från Frankfurt och München vilket även inkluderar flygningar till och från ovan nämnda städer.
 

Hall

Medlem
OK, men hur blir det nu Jacob med loungetillgång på ARN om man skall åka Germanwings och är EBG? Du hade fått tillfälle att prata med en representant för 4U på ITB mässan om detta, inte sant?
 

Jacob

Medlem
OK, men hur blir det nu Jacob med loungetillgång på ARN om man skall åka Germanwings och är EBG? Du hade fått tillfälle att prata med en representant för 4U på ITB mässan om detta, inte sant?
Kan bli i framtiden om Germanwings ingår samarbete med SAS. Något sådant finns dock inte i dagsläget, idag finns endast samarbeten med Lufthansa och Austrian.

Så nej till lounge access som EBG. Däremot får man tillgång till lounge som Hon Circle, Senator och Frequent Traveller, i alla fall de två första nivåerna bör gälla på Arlanda också.
 

Jonas C

Medlem
Hur blir det med linjen ARN-TXL? Kommer denna även i framtiden att trafikeras av Lufthansa, eller byter man till Germanwings i samband med tidtabellsbytet den 1:a Juli. Helt klart trist att se mindre av Lufthansa på Arlanda, men å andra sidan kanske man får hoppas på att prissättningen med SAS till DUS/HAM från Arlanda sjunker. I dagsläget så tycks SAS och Lufthansa vara i något slags joint-venture på flygningar mellan Skandinavien och Tyskland.
 

Hall

Medlem
Kan bli i framtiden om Germanwings ingår samarbete med SAS. Något sådant finns dock inte i dagsläget, idag finns endast samarbeten med Lufthansa och Austrian.

Så nej till lounge access som EBG. Däremot får man tillgång till lounge som Hon Circle, Senator och Frequent Traveller, i alla fall de två första nivåerna bör gälla på Arlanda också.

OK, som HON och SEN har jag hört att det blir tillgång till lounge med 4U men blir det verkligen i Scandiloungen i nuläget? Kanske Menzies istället?
 

Palazzi

Medlem
Detta betyder att jag sällan kommer kunna flyga Lufthansa inom Europa.... De flygningar som sker via München & Frankfurt brukar vara alldeles för dyra i konkurrensen. ARN-TXL med LH försvinner väl troligen, vilket känns närmast chockerande.

De priser som ligger på Germanwings hemsida nu....är det de priser som kommer gälla? Priserna i Basic för Arlanda-Köln-Milano är ju under de billigaste dagarna dyrare än alla konventionella bolag:confused:

Jag tror att valet att hålla Germanwings utanför alliansen blir dråpslaget. Kommer innebära betydligt färre utlänska resenärer. Bolaget är inte heller tillräckligt billigt för att locka lågprisresenärer (dåligt ordval) förutom på direktlinjer.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Hur blir det med linjen ARN-TXL? Kommer denna även i framtiden att trafikeras av Lufthansa, eller byter man till Germanwings i samband med tidtabellsbytet den 1:a Juli. Helt klart trist att se mindre av Lufthansa på Arlanda, men å andra sidan kanske man får hoppas på att prissättningen med SAS till DUS/HAM från Arlanda sjunker. I dagsläget så tycks SAS och Lufthansa vara i något slags joint-venture på flygningar mellan Skandinavien och Tyskland.

Ja prissättningen är väldigt hög på många rutter, GOT-DUS är ofta extremt dyrt. Så ur den aspekten är det positivt med 4U(om de nu har marknadsmässiga priser) , sen är det surt för SAS EBG och övriga Star Alliance att många Lufthansa rutter utanför FRA&MUC "försvinner" som star alliance flighter.
 

MarcusC

Medlem
Tyska Focus har ett reportage i nummer 27(2013) om nya germanwings. Här kommer del nyttig information.

3 Tariffer, Basic, Smart och Best

Bekvämlighet.
Lufthansas A319 har på rad 1-6 pitch 84-79cm därefter 81-79cm,
Germanwings A319 har på rad 1-10 pitch 81cm därefter 71-76cm. 144stolar mot 126 på Lufthansas.

Best skall väl närmast motsvara Business, och ger mittsätet blockat, tillgång till fastlane (i varje fall tyska flygplatser) skall även ge Lounge tillgång. Samt minst 500 poäng till m&m

Smart erbjuder fri mat , fritt bagage och 1 incheckat bagage. Minst 500 bonuspoäng.

Basic ja det enda som ingår utöver biljetten är 1 handbagage och minst 125 poäng till m&m.

Alla Miles & More status kunder erhåller samma förmåner som hos LH.( men som sagt 4U är inte medlem av star alliance)

Skall bli intressant och se om 4U kan erbjuda bättre mat än SAS Plus.! Någon som testat ännu?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
För stolarna hade det varit bättre med lite mer passande namn som t ex:

  • Human: för dem som vill resa på ett människovärdigt sätt
  • Cattle: för dem som orkar att resa lite trångt för att spara lite pengar
  • Claustrophobic: straff för dem som snålar med pengar
 
Toppen