kristerj
Medlem
Har noterat att det saknas en reserapport från Brussels Airlines C-klass inom Europa. Någon gång per år då jag behöver en flexibel biljett brukar jag kosta på mig att åka business även intraeuropa om inte merpriset är för högt. Då jag hade en jobbresa till Aten och gärna ville pröva Aegeans business för att verifiera GOTATHs positiva intryck av Aegeans C-klass, så passade det bra att boka anslutande flyg från Göteborg Bryssel med Brussels Airlines.
GOT-BRU, SN2324
Jag försökte välja plats i förväg på Brussels hemsida, men det lyckades jag med endast i samband med incheckningen dagen innan. Hursomhelst var det gott om lediga platser och det gick även enkelt att checka in på Aegeanflyget till Aten via Aegeans hemsida.
Då jag bara hade handbagage kunde jag bege mig till säkerhetskontrollen direkt efter att jag hade kommit in i terminalen. Tidiga morgnar är det mycket folk i rörelse på Landvetter och kön till säkerhetskontrollen, var med Göteborgsmått, lång. Då jag har EBG var det dock inga problem att utnyttja fasttrack, så det tog under tio minuter att komma igenom till airside från det att jag klev ur taxin. GOT Airport (Swedavia) ska ha ett plus i kanten för hur smidigt det är både med fasttrack och den nya säkerhetskontrollen!
Mycket folk i rörelse vid 6-tiden på morgonen.
En snabb cappucino i loungen och sedan vid 6.20 var det dags för boarding via gate 18B, dvs en bussgate. Här var det inte frågan om ”priority boarding” utan mer om ”djungle boarding”. Jag kom i varje fall med första bussen och fick en liten promenad fram till den Airbus 320 som skulle ta oss till Bryssel.
Många ville till Bryssel, trots den tidiga morgonen.
Väl ombord visade det sig att jag var den enda passageraren i business, flygvärdinnan frågade direkt om jag ville byta till någon annan plats (på rad 1), då det var tre rader reserverade för business. Jag förklarade mig dock nöjd med plats 2A. Sedan fick jag erbjudande om vatten eller juice när jag lagt upp mitt bagage i hyllan. En omtänksam detalj är att de första radernas hyllor är reserverade för businesspassagerare.
Businessclass.se kanske skulle trycka upp sådana här stickers, fast i orange med texten ”Businessclass.se only” som vi kan sätta upp på bagagehyllor vi passerar?
Kabinen var ljus och fräsch, på gränsen till steril
Som synes den nya typen av Recarostolar.
Väl uppe luften så fick jag en varm handduk och sedan kom frukosten fram, jag håller nog denna som en av de bättre varma frukostar jag fått intraeuropa med äggstanning, spenat och potatis.
Maten serverades på porslin och glasen var ”riktiga” glas, men plastbesticken kändes trist.
Glädjande nog så ser jag ännu inte allt för alkolholberoende ut , då jag bad om ett glas champagne så nöjde sig flygvärdinnan med att öppna en halvflaska av märket Duval-Leroy. Servicen var hela tiden omtänksam och jag fick flera gånger frågan om jag ville ha något mer. Det fanns en gardin efter rad 4 dvs efter de tre businessraderna och en rad med b.flex (Brussels Airlines flexibla ekonomibiljetter).
Eftersom det var en tidig start på morgonen, så tog jag tillfället i akt och kontrollerade hur ögonlocken såg ut på insidan en stund. Vi landade enligt tidtabell på BRU. Dock var det något problem med ”landströmmen”, så vi fick vänta 5 – 10 minuter innan vi kunde lämna planet.
BRU-GOT, SN2319
Eftersom Aegeanplanet från Aten ankommit i tid passade jag på att tillbringa lite tid i Sabenas lounge i A–piren, vilket inte är något att skriva så mycket om, men en Leffe slinker ju ner.
När Leffen var urdrucken visade det sig att det var boarding och när jag kom till gaten var de allra flesta redan ombord, så huruvida priority boardning tillämpades eller ej vet jag inte. När jag väl kommit ombord, så hade flygvärdinnan reserverat plats för mitt handbagage i bagagehyllan, en uppskattad gest då jag satt på 1F och där är det bara små bagagehyllor.
Denna gång var det en Avro RJ100 som skulle ta oss till Göteborg. Seating är 2+3, så endast 1E var blockerat. Nu var vi bara tre passagerare i C, så det blev inte trångt på den enda raden avsatt för oss.
Innan start erbjöds vi juice, vatten eller champagne. Efter den varma handduken fick vi kvällens mat
Räkröra som förrätt, en kyckling med broccolipotatismos och någon slags tomatsås, en mindre smaklig rätt. Kycklingen var kraftigt överstekt. Även rödvinet som jag fick var av enklare sort. Camenberten var dock mogen och chokladbiten var givetvis också bra. Så jämfört med måltiden jag fått på Aegean under den tidigare flygningen så stod sig denna rätt ganska slätt.
För er som undrar så fick även ekonomipassagerarna använda den främre toaletten.
Sammanfattningsvis så tycker jag att Brussels Airlines business står sig väl jämfört med t ex BA, Finnair m fl på intraeuropa. Det är dock en bit kvar tills man når upp till Aegeans nivå.
GOT-BRU, SN2324
Jag försökte välja plats i förväg på Brussels hemsida, men det lyckades jag med endast i samband med incheckningen dagen innan. Hursomhelst var det gott om lediga platser och det gick även enkelt att checka in på Aegeanflyget till Aten via Aegeans hemsida.
Då jag bara hade handbagage kunde jag bege mig till säkerhetskontrollen direkt efter att jag hade kommit in i terminalen. Tidiga morgnar är det mycket folk i rörelse på Landvetter och kön till säkerhetskontrollen, var med Göteborgsmått, lång. Då jag har EBG var det dock inga problem att utnyttja fasttrack, så det tog under tio minuter att komma igenom till airside från det att jag klev ur taxin. GOT Airport (Swedavia) ska ha ett plus i kanten för hur smidigt det är både med fasttrack och den nya säkerhetskontrollen!
Mycket folk i rörelse vid 6-tiden på morgonen.
En snabb cappucino i loungen och sedan vid 6.20 var det dags för boarding via gate 18B, dvs en bussgate. Här var det inte frågan om ”priority boarding” utan mer om ”djungle boarding”. Jag kom i varje fall med första bussen och fick en liten promenad fram till den Airbus 320 som skulle ta oss till Bryssel.
Många ville till Bryssel, trots den tidiga morgonen.
Väl ombord visade det sig att jag var den enda passageraren i business, flygvärdinnan frågade direkt om jag ville byta till någon annan plats (på rad 1), då det var tre rader reserverade för business. Jag förklarade mig dock nöjd med plats 2A. Sedan fick jag erbjudande om vatten eller juice när jag lagt upp mitt bagage i hyllan. En omtänksam detalj är att de första radernas hyllor är reserverade för businesspassagerare.
Businessclass.se kanske skulle trycka upp sådana här stickers, fast i orange med texten ”Businessclass.se only” som vi kan sätta upp på bagagehyllor vi passerar?
Kabinen var ljus och fräsch, på gränsen till steril
Som synes den nya typen av Recarostolar.
Väl uppe luften så fick jag en varm handduk och sedan kom frukosten fram, jag håller nog denna som en av de bättre varma frukostar jag fått intraeuropa med äggstanning, spenat och potatis.
Maten serverades på porslin och glasen var ”riktiga” glas, men plastbesticken kändes trist.
Glädjande nog så ser jag ännu inte allt för alkolholberoende ut , då jag bad om ett glas champagne så nöjde sig flygvärdinnan med att öppna en halvflaska av märket Duval-Leroy. Servicen var hela tiden omtänksam och jag fick flera gånger frågan om jag ville ha något mer. Det fanns en gardin efter rad 4 dvs efter de tre businessraderna och en rad med b.flex (Brussels Airlines flexibla ekonomibiljetter).
Eftersom det var en tidig start på morgonen, så tog jag tillfället i akt och kontrollerade hur ögonlocken såg ut på insidan en stund. Vi landade enligt tidtabell på BRU. Dock var det något problem med ”landströmmen”, så vi fick vänta 5 – 10 minuter innan vi kunde lämna planet.
BRU-GOT, SN2319
Eftersom Aegeanplanet från Aten ankommit i tid passade jag på att tillbringa lite tid i Sabenas lounge i A–piren, vilket inte är något att skriva så mycket om, men en Leffe slinker ju ner.
När Leffen var urdrucken visade det sig att det var boarding och när jag kom till gaten var de allra flesta redan ombord, så huruvida priority boardning tillämpades eller ej vet jag inte. När jag väl kommit ombord, så hade flygvärdinnan reserverat plats för mitt handbagage i bagagehyllan, en uppskattad gest då jag satt på 1F och där är det bara små bagagehyllor.
Denna gång var det en Avro RJ100 som skulle ta oss till Göteborg. Seating är 2+3, så endast 1E var blockerat. Nu var vi bara tre passagerare i C, så det blev inte trångt på den enda raden avsatt för oss.
Innan start erbjöds vi juice, vatten eller champagne. Efter den varma handduken fick vi kvällens mat
Räkröra som förrätt, en kyckling med broccolipotatismos och någon slags tomatsås, en mindre smaklig rätt. Kycklingen var kraftigt överstekt. Även rödvinet som jag fick var av enklare sort. Camenberten var dock mogen och chokladbiten var givetvis också bra. Så jämfört med måltiden jag fått på Aegean under den tidigare flygningen så stod sig denna rätt ganska slätt.
För er som undrar så fick även ekonomipassagerarna använda den främre toaletten.
Sammanfattningsvis så tycker jag att Brussels Airlines business står sig väl jämfört med t ex BA, Finnair m fl på intraeuropa. Det är dock en bit kvar tills man når upp till Aegeans nivå.