Senaste nytt

SriLankan blir medlem i OneWorld (1Q 2014)

Magino

Medlem
Nästa flygbolag att gå med i OneWorld blir SirLankan Airlines och det är Cathay Pacific som sponsrar in dem. Det står att de kommer bli fullvärdiga medlemmar under 2013. Känns lite tajt då det brukar ta omkring 18 månader att komma in helt.
News - oneworld

Någon som har erfarenhet av detta bolag.
 

Jacob

Medlem
SriLankan blir medlem i One World

Idag blev det officiellt att flygbolaget SriLankan går med i alliansen One World. Cathay Pacific kommer fungera som sponsor under implementeringsperioden. Ännu har inget datum satts när det officiella inträdet kommer äga rum.

SriLankan har sin hubb i Colombo och flyger med 21 flygplan till 34 destinationer. De har sedan tidigare ett nära samarbete med Malaysia Airlines som också kommer gå med i One World. I Europa flyger SriLankan till London, Paris, Frankfurt, Milano och Rom.
 

Jacob

Medlem
Du var en minut snabbare en mig. :) Jag slår ihop trådarna.

(Tror det ska vara SriLankan förresten, inte Sir Lankan... :D)
 

Jacob

Medlem
Någon som har erfarenhet av detta bolag.
Jag har flugit SriLankan i business class och tyckte det var en trevlig upplevelse. Flygplanen är väl inte de nyaste, många har de ärvt av andra flygbolag och därmed är det lite variation mellan stolarna på olika flygplan.
Däremot var service, mat och dryck riktigt bra. Även SriLankans lounge i Colombo var en stor överraskning.
 

Magino

Medlem
Great minds think alike ;)


Jag har flugit SriLankan i business class och tyckte det var en trevlig upplevelse. Flygplanen är väl inte de nyaste, många har de ärvt av andra flygbolag och därmed är det lite variation mellan stolarna på olika flygplan.
Däremot var service, mat och dryck riktigt bra. Även SriLankans lounge i Colombo var en stor överraskning.

Nu har väl inte SirLankan så många långflyg och då känns det inte som sätena är det viktigast, men kul attest har så pass bra service.
Kan bli lättare att hitta bonusresor till MLE då UL flyger upp till fem gånger per dag dit.

Men jag fattar inte riktigt vad detta bolaget igentligen ska tillföra? Förstår verkligen inte varför CX av alla vill sponsra dem då det känns som UL och CX har många liknande destinationer i Sydostasien.
BKK kommer få med fyra nya rutter och om jag räknar rätt kan man flyga till 14 städer därifrån.
 

Dr. Miles

Expert
BKK kommer få med fyra nya rutter och om jag räknar rätt kan man flyga till 14 städer därifrån.
Ja, om jag kommer ihåg rätt, SriLankan flyger mellan Colombo-Bangkok-Beijing/Shanghai/Guangzhou/Hong Kong med Fifth freedom rights mellan Bangkok och kinesiska destinationer.

F.ö. SriLankan säljer prisvärda biljetter för avresa från Moskva.
För mer information, kan ni läsa här: http://www.businessclass.se/deals/1...rilankan-airlines-9-600-sek-inkl-skatter.html
 

Yekermo

Medlem
Jag har testat UL BKK-CMB och precis som JacobGBG säger så är det åldrade säten, men å andra sidan så är det iaf riktiga Recliner-säten med ypperlig komfort i jämförelse med J i europeisk short-haul. Mat, dryck och service var perfekt. Hade europeiska bolag erbjudet liknande stolar och service så hade jag utan tvekan flygit mer i J inom europa.

Jag tycker det är ett bra tillägg till OW eftersom dom erbjuder ett bra nätverk i området runt Indien, där CX inte alls är lika starka. Jag ska flyga med dem igen i augusti och då rutten DEL>CMB>TRV. Och som Magino påpekar har de många avgångar till MLE. Det i kombination med att Sri Lanka återigen blivit stort som resmål gör att jag tycker att de är värda ett OW-medlemskap.
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som tilltänkta inträdesdatumet har flyttat framåt. :(

oneworld skrev:
SriLankan Airlines

SriLankan Airlines was invited to join oneworld in June 2012 and is on track to become a member of the alliance in early 2014, adding one of Asia's fastest growing airlines to oneworld.

Members elect - oneworld

CAPA skrev:
oneworld stated (07-May-2013) SriLankan Airlines' entry into the alliance will now occur 1H2014. In Feb-2013, SrLankan Airlines chairman Nishantha Wickremasinghe had said the carrier would officially join the alliance before the end of 2013.

SriLankan Airlines' entry into oneworld alliance will now occur 1H2014 | CAPA - Centre for Aviation
 
Toppen