Senaste nytt

Försening pga Air Space Control

andreijas

Medlem
Tjo

Var förra veckan ute för en försening på en flight från PVG till CDG. Förseningen var som sagt pga AIR SPACE CONTROL. Jag missade således min connection, sista AF flyget till STO samma dag, och blev inkvarterad på ett "hotel". Så istället för att komma hem i kvällen innan landade jag dagen efter 12.15 i STO...

När jag claimar detta mot Air France får jag följande tillbaka...

Flight AF117 on 4th July was in fact delayed due to restrictions imposed by Air Traffic Control due to a limited airspace capacity. Since this incident cannot be considered to be within the scope of Air France's influence, we must inform you that no compensation has been awarded to affected passengers in this instance.

Vad är korrekt? är jag berättigad ersättning eller ej?`

Min IFE funkade inte korrekt, för denna claim fick jag 15 000 miles, eller jag har inte fått dem ännu, de erbjuder... skäligt?

tack på förhand!
 

OliT

Medlem
Så här står det i lagtextens inledning:

(15) Extraordinary circumstances should be deemed to exist where the impact of an air traffic management decision in relation to a particular aircraft on a particular day gives rise to a long delay, an overnight delay, or the cancellation of one or more flights by that aircraft, even though all reasonable measures had been taken by the air carrier concerned to avoid the delays or cancellations.

Frågan här är ju vad "All reasonable measures" ska innebära. Fanns möjlighet att åka med annat bolag? Erbjöds det?
 

andreijas

Medlem
Vi satt i planet vid gaten i tre timmar, inga alternativ erbjöds i Shanghai.

Grejjen är den att vi touched ground 19.10 ungefär, och flighten till arn var vid 19.30.. i mitt tycke kunde de ha mött upp vid gate och rusat mig och om det var några andra till nästa...skit i väskan...

Det erbjöds inga andra alternativ hem samma kväll för att kön vid transfer desk var för lång så de sista möjligheterna hade lyft när jag kom fram...
Detta kunde de förberett
 

agehall

Medlem
Tror tyvärr inte du har så mycket att komma med här. AF kan inte påverka trafikrestriktioner i kina, så tyvärr har de nog rätt.
 

Mr Carter

Medlem
Min IFE funkade inte korrekt, för denna claim fick jag 15 000 miles, eller jag har inte fått dem ännu, de erbjuder... skäligt?

När jag flög med SAS från Arlanda till Chicago i slutet av Maj fungerade som jag förstod det inte IFE på någon plats alls i planet, i Business var iaf alla skärmar släckta. Skrev till SAS om detta och fick 8 000 EB poäng. Har dock läst här på forumet att ngn fått 15 000 poäng i C men detta ville SAS inte kännas vid....
 

agehall

Medlem
Jag vill minnas att de värdecheckar jag har från SAS just nu, är från PVG-CPH där IFE inte funkade. Fick €150 för det, vilket jag tycker är helt OK. Detta var dessutom på en bonusresa. :)
 

andreijas

Medlem
Tror tyvärr inte du har så mycket att komma med här. AF kan inte påverka trafikrestriktioner i kina, så tyvärr har de nog rätt.

Är inte det AF s sak att driva det mot kina då, en uppgift som kan te sig ganska svår, men det är ju deras sak.
jag tycker hur som helst de kunde varit aktivare när jag var i luften, jag pratade med besättningen före och under flygningen. de kunde ordnat det bättre när jag kom fram.... antingen rusa mig till nästa flyg, alternativt förberett ombokning till annat bolag så jag hade hunnit med.

hade de gjort något av de två alternativen hade de i mina ögon gjort allt som stod i sin makt...



Andreas
 

Alx

Medlem
När jag flög med SAS från Arlanda till Chicago i slutet av Maj fungerade som jag förstod det inte IFE på någon plats alls i planet, i Business var iaf alla skärmar släckta. Skrev till SAS om detta och fick 8 000 EB poäng. Har dock läst här på forumet att ngn fått 15 000 poäng i C men detta ville SAS inte kännas vid....

Både jag och min sambo har fått 15.000 EB poäng för icke fungerande IFE i C med SAS ARN-EWR. De sa då (något år sedan) att det var en standardersättning. Men SAS Customer Care är ju å andra sidan inte direkt kända för att vara särskilt konsekventa eller pålitliga i sina uttalanden.
 
Toppen