Senaste nytt

Flyg till England, behövde inte skriva in passnumret vid incheck.

itti

Medlem
Tja!

Jag och två kompisar ska åka med SK539 (CPH - MAN) i övermorgon. Jag blev väldig förvånad över att jag kunde checka in och välja sittplats tidigare än de 22h som SAS skriver på sin hemsida. Jag blev medlem i EB för knappt ett år sedan och bara flugit några gånger inrikes, så jag är inte guld eller silver än.

Det andra som jag tyckte var märkligt var att mina två kompisar (som inte är EB-medlemar) var tvungna att ange passinformation men inte jag. Jag vet att britterna vill ha passinfo när man checkar in men jag kan inte minnas att jag gett EB eller SAS den infon.

Hoppas att någon er kan ge mig klarhet, i dessa, för mig, mysterium.

Tack!

//itti
 
Last edited:

FFS

Medlem
Jag blev väldig förvånad över att jag kunde checka in och välja sittplats tidigare än de 22h som SAS skriver på sin hemsida.

Jag har upplevt precis samma sak. Jag misstänker att det inte är exakt 22h utan ca 22h. Jag brukar försöka logga in från ca en dygn innan avresa för att välja de "ultimata" platserna :)

Det andra som jag tyckte var märkligt var att mina två kompisar (som inte är EB-medlemar) var tvungna att ange passinformation men inte jag.
Det är inte så att du angett informationen tidigare och den finns lagrad via ditt EB-nummer?
 

itti

Medlem
Det är inte så att du angett informationen tidigare och den finns lagrad via ditt EB-nummer?

Jag är väldigt säker på att jag inte har gett ut min passinformation till EB eftersom jag inte har flugit utrikes med SAS eller någon SAS-partner sedan jag skaffade ett nya pass. :confused:
 

Ergo

Medlem
Börjar du din resa i Danmark men inte dina vänner? Har aldrig riktigt förstått byråkratin kring Sveriges passkrav vid resa till UK+Irland. Tydligen är det så att Storbritannien godkänner nationellt ID kort som resedokument vid inresa men på något vänster släpper inte Sverige iväg resenärer utan pass som någon slags protest mot att Storbritannien inte är fullvärdiga medlemmar i Schengen (enligt något jag läste på Wikipedia).

Att resa till Storbritannien utan pass från andra EU-länder vet jag av erfarenhet går bra men från Sverige är det som bekant inte möjligt.
 

nota bene

Medlem
Att resa till Storbritannien utan pass från andra EU-länder vet jag av erfarenhet går bra men från Sverige är det som bekant inte möjligt.

Ja, det är en gammal svensk lag som säger att pass krävs för resa till non-Schengen - denna lag har inte uppdaterats sedan nationella ID-kort med EU-standard infördes. Därför har vi den mycket bisarra situationen att jag inte kan flyga ut ur Sverige på ett svenskt ID-kort, men det går utmärkt att komma in i UK med samma kort! När jag har flugit t.ex. LHR-CPH, LCY-GVA, LHR-FRA och liknande fungerar mitt ID-kort utmärkt, men inte LHR-GOT / LHR-ARN, vilket är klart orimligt.
 

Homer

Medlem
Ja, det är en gammal svensk lag som säger att pass krävs för resa till non-Schengen - denna lag har inte uppdaterats sedan nationella ID-kort med EU-standard infördes. Därför har vi den mycket bisarra situationen att jag inte kan flyga ut ur Sverige på ett svenskt ID-kort, men det går utmärkt att komma in i UK med samma kort! När jag har flugit t.ex. LHR-CPH, LCY-GVA, LHR-FRA och liknande fungerar mitt ID-kort utmärkt, men inte LHR-GOT / LHR-ARN, vilket är klart orimligt.

Har du någon källa för detta?
 

Homer

Medlem
Passlag (1978:302) Paragraf 5.

Storbritannien är inte fullvärdig medlem i Schengen - således säger denna (ouppdaterade) lag att man som svensk medborgare behöver pass för att komma ut och in i Sverige.

Om du avser källa för den andra delen av mitt påstående:
UK Border Agency | Arriving at the UK border

Specifikt "We also accept national identity cards for EEA Citizens"

Intressant, i synnerhet detta:

En svensk medborgare ska vid inresa från annat land medföra giltigt pass. Detta gäller dock inte om det svenska medborgarskapet kan styrkas på annat sätt eller vid inresa från
1. en stat som har tillträtt eller anslutit sig till konventionen om tillämpning av Schengenavtalet av den 14 juni 1985,
2. en stat som har slutit avtal om samarbete enligt konventionen med konventionsstaterna, eller
3. Schweiz. Lag (2010:513).


Man kan alltså resa till Storbritannien via exempevis Spanien med nationellt ID kort
sen blir man inte insläppt i Sverige om man exempelvis åker LHR-ARN?
 

nota bene

Medlem
Intressant, i synnerhet detta:

En svensk medborgare ska vid inresa från annat land medföra giltigt pass. Detta gäller dock inte om det svenska medborgarskapet kan styrkas på annat sätt eller vid inresa från
1. en stat som har tillträtt eller anslutit sig till konventionen om tillämpning av Schengenavtalet av den 14 juni 1985,
2. en stat som har slutit avtal om samarbete enligt konventionen med konventionsstaterna, eller
3. Schweiz. Lag (2010:513).


Man kan alltså resa till Storbritannien via exempevis Spanien med nationellt ID kort
sen blir man inte insläppt i Sverige om man exempelvis åker LHR-ARN?

Jo, detta blir ju konsekvensen - då man har passerat passkontrollen i det landet. Har gjort detta åtskilliga gånger eftersom jag bott i UK i tre år, och då ibland kombinerat hemresor till Sverige med jobb/semester vilket lett till en hel del routings via Schengen/EEA-länder.
 
Toppen