Senaste nytt

Debattartikel i DN: Döp om Arlanda

Tjaeng

Medlem
En artikel i DN debatt idag propagerar för att Arlanda ska döpas om till Raoul Wallenberg International Aiport. Undertecknat ett par dussin namn, blandat politiker och kulturfolk. Vad tycker ni? Själv ser jag förslaget som.. sådär. På något sätt mindre passande än säg, Alfred Nobel International Airport (eller Kanske Dag Hammarskjöld International) men iallafall bättre än fenomenet där alla vill döpa allting efter Astrid Lindgren hela tiden. Och mindre kontroversiellt än om någon skulle få för sig att föreslå Olof Palme.


http://www.dn.se/debatt/dop-om-arlanda-till-raoul-wallenberg-airport/
 
Last edited:

Johan_G

Medlem
Det känns ju inte helt nödvändigt att byta namn på en befintlig flygplats med väl inarbetat namn. Det hade varit annorlunda om det var ett nybygge vi talade om eller som i Östeuropa att man har namngett flygplatser efter frihetskämpar (Vaclav Havel, Lech Walesa) med deras gärningar fortfarande i färskt minne.

Raoul Wallenberg har ju redan hedrats ordentligt på alla tänkbara sätt och kännedomen om hans livsgärning är fortfarande hög, att försöka skaffa stjärnglans åt en sliten flygplats genom att nu 70 år senare börja vältra sig i hans välgärningar igen känns för mig en smula smaklöst.
 
Jag gillar idén. Men jag undrar hur de helt plötsligt kom på det här (de undertecknande dvs.). Känns som det finns lite annat att bry sig om. Undrar om det i så fall skulle bli byte av IATA kod? :rolleyes: RAO är upptaget av Leite Lopes Airport , RAU av Rangpur, av i sammanhanget mindre flygplatser dock.
 

Xilan

Medlem
Det är en fullständigt vansinnig idé!
Jag vågar påstå att i princip ALLA svenskar vet vad Arlanda är. Arlanda är ett av hela Nordens starkaste varumärken [källa saknas], och det är även väl känt bland frekventa flygresenärer i resten av Europa. Artikelförfattarna vill alltså slarva bort detta varumärke för att hedra Raoul Wallenberg. Jag tycker att det finns bättre sätt att hedra Wallenberg i så fall.

Kan vi inte byta namn på Malmö till Raoul Wallenberg City istället. Det vore också "en viktig signal mot antisemitism och rasism, såväl i Malmö som i hela Sverige, i en tid då främlingsfientligheten och antisemitismen åter vinner terräng".
(OBS, ironi)

Observera att jag hyser allra största respekt för Raoul Wallenberg, men att byta väl inarbetade namn på städer och flygplatser är inte rätt väg att gå. Det kommer bara skapa förvirring.
 

johhenrik

Medlem
Man kan ju ha flera namn på samma flygplats.

Ex.: SNA = Santa Ana = Orange County = John Wayne Airport

Personligen tycker jag den kunde heta: Raoul Wallenberg Arlanda International Airport...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Helt onödigt. Namnbyte brukar ju ske när man dras med ett varumärke med identitetsproblem, eller ett varumärke med låg igenkänningsgrad.

Jag är ju tämligen övertygad om att det är ca 10x fler som känner till ARN vs Wallenberg utanför vårt avlånga land.

Om det handlar om någon hyllningskör till Raoul Wallenberg är han förvisso förtjänt av det, men det kommer ca 50år försent. Normalt brukar man ju hylla de som åtminstone varit samtida med nu levande. De som är 80år idag var 10år när han dog...
Hans gärningar ska ju inte förringas, men han har redan fått sitt erkännande från många håll :).

Jag hade mer förstått idén om det handlat om en liten regional flygplats, som på intet annat sätt kunnat hävda sin storhet än att rida på framgångarna hos "bygdens" stolthet. Att döpa om Arlanda, med 20miljoner passagerare, känns ovärdigt både för flygplatsen och Raoul.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker att det är onödigt att byta namn på ett befintlig flygplats.

OT 1:
Taipeis internationella flygplatsen (TPE) heter numera Taipei Taoyuan flygplats (där flygplatsen finns; 台北桃園國際機場) istället för den gamla, Taipei Chiang Kai Shek flygplats (台北中正國際機場).

Det är pga DPP tog över makten från KMT och de tyckte att namnet 中正 (Chiang Kai-Sheks riktgt namn) är inte passande för en flygplats och det sägs (inte bekräftat) att fastland Kina vill inte starta flygning till en flygplats med Chiang Kai-Sheks namn på. Fastland Kina har alltid kallat flygplatsen Taipei Taoyuan.

IATA använder dock fortfarande Taipei Chiang Kai-Shek International Airport som officiellt namn.


OT2:
Tokyo Narita (NRT) har lång tid hette New Tokyo International Airport men numera heter det Narita International Airport
 
Last edited:

Alf

Medlem
Ett helt onödigt förslag, finns ingen anledning att byta ett inarbetat namn. Det verkar vara en någon PR byrå med dåligt med jobb som hittar på sådana tokiga idéer för att få lite mer jobb. Det kostar helt onödiga pengar att byta namn och ändra loggor, vilket är att slänga pengarna i sjön. Det framgår också med all tydlighet på omröstningarna i tidningarna att det är en minoritet som vill byta. Man kan bara hopas på att dessa tokigheter försvinner lika snabbt som dom kom upp.

I mitt område har man diskuterat att byta namn på LPI flygplats till East Sweden Airport. Helt tokigt, vem vet var den ligger. East Sweden är ju inte ens definierat geografiskt.
 
Raoul Wallenberg må ha gjort en enstående gärning - men varför ändra ett inarbetat varumärke. Onödig kostnad som förmodligen inte lockar till sig fler resenärer.
 
Toppen