Senaste nytt

Billigare med tur och retur än enkel

xz0781

Medlem
Hej!

Tänkte försöka få hjälp här att lösa ett problem då det tycks finnas en stor kunskap bland medlemmarna. Ska hjälpa sonen med att köpa en enkelbiljett till PEK eller PVG då han ska jobba i Kina en längre tid. Efter lite sökande så ser det ut som att vissa t.o.r-biljetter är billigare än den billigaste enkelbiljetten.

Min tanke är då att "dumpa" återresan. Exempelvis visar expedia.se att ett direktflyg med Air China ut och en återresa med nåt ryskt bolag via SVO blir billigare. Då priserna varierar kraftigt med vald dag för återresa (utresedatum är givet) så undrar jag om någon känner till någon sajt där man kan få överblick över priser med ett visst utresedatum men med olika hemresedatum utan att behöva skriva in enskilda hemresedatum?

Tacksam för tips

/Mikael
 

Dr. Miles

Expert
Hej xz0781, välkommen till BusinessClass.se!

Du kan söka(inte boka) biljettpriser på det sättet som du önskar på ITA Softwares webbsida.

Jag har inte tillgång till datorn just nu, så kan jag inte skriva detaljerade instruktioner om hur man söker, men du kan försöka att variera "Lenght of stay" till "25-30"när du söker.
 

Mikael

Medlem
När det gäller Air China så har de ofta billigare priser om man bokar en resa via Peking till vissa andra asiatiska städer (ofta Seoul, Hong Kong eller Bangkok) jämfört med att bara resa till Peking.

Med en sådan resa skulle han kunna använda bara det första segmentet (till Peking) och slänga resten.
Men det gäller nog bara T/R resor med Air China, och inte om man bokar annat bolag till hemresan.
 

Dr. Miles

Expert
  1. Gå till ITA Softwares webbsida.

  2. Sök med "See calendar of lowest fares" alternativ.
    ITA_01.jpg

  3. Välj datum
    ITA_02.jpg

  4. Välj flight
    ITA_03.jpg

  5. Resultat
    ITA_04.jpg

  6. Sedan söka priser på samma ut-/hemresedatum på t ex:
    Därifrån kan du gå till någon resebyrå som säljer själva flygbiljetten.
 

xz0781

Medlem
Lysande! Är precis vad jag letade efter. Nu återstår bara att lösa hur man får första benet att gå med Air China nonstop och inte med Aerosvit via Kiev. Har sett att den kombinationen har förekommit tidigare.

Tack för hjälpen!

/Mikael
 

Dr. Miles

Expert
Lysande! Är precis vad jag letade efter. Nu återstår bara att lösa hur man får första benet att gå med Air China nonstop och inte med Aerosvit via Kiev. Har sett att den kombinationen har förekommit tidigare.

Det fungerar tyvärr inte så som du önskar.

Om du bokar Aerosvit(VV) ditvägen, då gäller VVs biljettvillkor.
VV fare tillåter kombination med Air China(CA) och då försvinner bränsletillägg på CA flighten.
Men om din son flyger med Air China först, då gäller CAs biljettvillkor och priser blir helt annolunda(ca 8.000 SEK inkl. skatter).
 

xz0781

Medlem
Det fungerar tyvärr inte så som du önskar.

Om du bokar Aerosvit(VV) ditvägen, då gäller VVs biljettvillkor.
VV fare tillåter kombination med Air China(CA) och då försvinner bränsletillägg på CA flighten.
Men om din son flyger med Air China först, då gäller CAs biljettvillkor och priser blir helt annolunda(ca 8.000 SEK inkl. skatter).

Dock så dyker det upp CA/VV-alternativ (till det lägre priset?) när man söker på Kayak.se?

Skärmklipp.JPG
 
Toppen