Senaste nytt

Prissättning på diverse bokningsklasser

Har en fråga gällande prissättningen på de olika bokningsklasserna. Hur vet man vilket bokningsklass inom t ex. economy eller business är lägst. Om man kollar på bokningsklasserna hos t ex. SAS finns där jättemånga bokningsklasser inom economy. En stor del utav dem ger bara 25% intjäning. Men rent logiskt skulle det inte vara en sådan jätteskillnad mellan bokningsklasserna på de dyraste "25% intjäningsklasserna" till de billigaste klasserna som ger 100% intjäning.

Noterade själv att när jag bokade min kommande resa med SAS i business att de försökte sälja på en dyrare bokningsklass än den jag hittat på internet, trots att båda bokningsklasserna skulle generera samma antal poäng. Ren försäljningstaktik från deras sida vilket jag inte ifrågasätter, dock lyckades de inte denna gång med att sälja på en dyrare biljett
 

Dr. Miles

Expert
Generellt är det som Mikael säger gäller.

Undantag är så kallad IIT fare(Individual Inclusive Tour), vilket inte är vanligt i Sverige, men i många andra länder.
Det är ungefär som avtalspris mellan flygbolag och resebyrå. Resebyrån huvudsakligen sälja denna biljett med hotell/hyrbil osv.
Men ibland är det så att några resebyråer säljer den enbart som flygbiljett.

T ex Singapore Airlines IIT fare från Japan är bokad i B eller Y klass. Vilket gör att man kan nästan alltid hitta plats och har även rätt att upgradera med poäng (Star Alliance Upgrade).
Dessutom priser är inte dyrare än Singapore Airlines pubilcerad E klass biljett.
 
Toppen