Senaste nytt

Starta en ny verksamhet med inriktning Skovård på Arlanda... kom med era synpunkter!

leonardo

Medlem
Hej till er alla på Business Class!

Mitt namn är Leonardo och är på gång med att starta en verksamhet med inriktning inom Skovård.

Nu är det så att jag personligen under en längre tid har rovat på denna idé.
Där jag med förhoppning vill att detta blir ett komplement till det övriga utbud som idag existerar på Arlanda.

Jag tar just Arlanda som ett exempel då denna kommunikations centrum är mer utvecklad och garanterad. Vilket också är därför jag vänder mig till er, - då en del av er här på "bc" är erfarna!

Vissa av er har säkerligen spenderat en hel del tid på Arlanda. Vilket jag hyser en oerhörd uppskattelse för.
Detta vore rätt dumt av mig att missta en sådan möjlighet för att få en bredare uppfattning kring era vanor och synpunkter på vad som kan erbjudas för ett möta det behov som ni kan reflektera.


Jag tänkte att de som har tid och lust skulle kunna svara på dessa frågor här nedanför:

1. Är det inom/utanför säkerhetskontrollerna vid resa som ni spenderar mest tid?

2. Önskar ni att kunna använda era bonuspoäng(frequent-flyer program) vid betalning?

3. Önskar ni även att kunna tjäna in bonuspoäng(frequent-flyer program) vid betalning?

4. Vid flygresa från/till Arlanda. Brukar ni spendera tid åt att besöka Sky City för att göra något inköp eller för att koppla av?
Händer det också ofta att ní bara har vägarna förbi?

5. Från vilken terminal i samband med affärsflyg använder ni mest?

6. VIlken pir på terminal 5 använder ni mest vid flygresa?

7. Har ni någon gång känt behov utav att fräscha upp era skor?

8. Vilken period på dygnet flyger ni oftast?

9. Diskutera och ge gärna era synpunkter på detta med `Skoputsning`.

10.Vad tycker ni är ett rimligt pris att betala för att få skorna putsade?


Leonardo Taccola – Med ambitionen av att bekämpa smutsiga skor i vårt samhälle! ;)
 
Last edited:

Agö

Medlem
Är det inom/utanför säkerhetskontrollerna vid resa som ni spenderar mest tid?

Solklart airside.

Önskar ni att kunna använda era bonuspoäng(frequent-flyer program) vid betalning?

Det beror på vilken kurs du tar!

Vid flygresa från/till Arlanda. Brukar ni spendera tid åt att besöka Sky City för att göra något inköp eller för att koppla av?
Händer det ofta att ní bara har vägarna förbi?


Nja, jag bor nuförtiden en del på Radisson Blu SkyCity så spenderar ett par-tre nätter där varje månad. I övrigt mycket sällan om jag inte byter mellan utrikes/inrikes.

Från vilken terminal i samband med affärsflyg använder ni mest?

Terminal 5. Ibland T4 (ett par gånger per månad i snitt under ett år). Ytterst sällan T2 och T3.

Har ni någon gång känt behov utav att fräscha upp era skor?

Ständigt och i synnerhet under vintern.
 

gdaily

Medlem
Det är en intressant affärsidé, men jag är ganska säker på att du måste komma Airside (innanför säkerhetskontrollen) för att det ska lyckas.

Vidare känner jag, som typisk svenne, att det är pinsamt att låta någon annan putsa mina skor. Jag har sett liknande initiativ i USA, ibland har de haft bra med kunder men oftast har det varit tomt.
 

olsson

Medlem
Jag har ett par skor jag gärna överlåter till någon mer kunnig än jag själv för en uppputsning. Så det känns som en lysande idé. Brukar försöka undvika Arlanda på mina småflygningar men de jag har där spenderar jag i princip hela tiden airside. Försöker komma igenom SkyCity så snabbt som möjligt, har väl tagit en kaffe där en gång.
 

Palazzi

Medlem
Är det inom/utanför säkerhetskontrollerna vid resa som ni spenderar mest tid?
Definitivt innanför säkerhetskontrollen. Är innanför inom 10min från ankomst till flygplatsen...

Önskar ni att kunna använda era bonuspoäng(frequent-flyer program) vid betalning?
Nej, känns inte som prioritet för mig. Låter även som en krånglig form av betalning för din del, då du isf måste etablera flertalet samarbeten. Alla är ju inte Eurobonus-medlemmar...

Vid flygresa från/till Arlanda. Brukar ni spendera tid åt att besöka Sky City för att göra något inköp eller för att koppla av?
Händer det ofta att ní bara har vägarna förbi?

Väldigt väldigt sällan... Handlar mest utomlands.

Från vilken terminal i samband med affärsflyg använder ni mest?
4, 2, 5.... i den följden. Reser aldrig inrikes...

Har ni någon gång känt behov utav att fräscha upp era skor?
Ungefär varje gång jag använt dem... Har en hel arsenal hemma med mer och mindre dyra sko-kit. Tyvärr är jag en lat person som helst lämnar kläder till kemtvätt och skor till annan kunnig.

Diskutera och ge gärna era synpunkter på detta med `Skoputsning`
Jag gillar konceptet personligen, men räds att potentiella kunder är för få. Flygplatsen är ju generellt en stressad omgivning, och svenska affärsmän känns mer obrydda om skor än t.e.x Britter, Sydeuropéer och Asiater. De flesta svenska affärsmän tycker jag ser ut att ha köpt skorna på "Din Sko", vilka knappast erbjuder äkta läderskor. Det passerar ju givetvis utländska kunder, men frågan om de är tillräckligt många?
Hyrorna airside känns inte kompatibelt med en ensam skoputsare, men jag har ingen exakt koll på prisläget.
Finns det automatiska "skoputsare" på ARN? Vissa är ju rädda att förstöra skorna i dessa, men kanske kan de ändå ge en fingervisning om intresset. Om du gör verklighet av idén lär du ju dock se till att maskinen försvinner.

Kan du inte be att få köra konceptet gratis en dag airside, och se hur mycket intresse som uppvisas. Du har ju då inget etablerat företagsnamn, men man ser ju om någon överhuvudtaget tenderat att stanna till.

Jag är lätt tveksam till om det är en ekonomiskt hållbar idé, men jag önskar dig all lycka till! :)
 

rvarttinen

Medlem
Kul med idéer ..!..

Är det inom/utanför säkerhetskontrollerna vid resa som ni spenderar mest tid?
Airside!

Önskar ni att kunna använda era bonuspoäng(frequent-flyer program) vid betalning?
Ja, gärna.
Kanske också möjligheten att tjäna in lite miles på utlägget ..?.. och; jag behöver kunna betala med kreditkort i så fall, eller mot faktura (kanske konto?).

Vid flygresa från/till Arlanda. Brukar ni spendera tid åt att besöka Sky City för att göra något inköp eller för att koppla av?
Händer det ofta att ní bara har vägarna förbi?

Händer att jag spenderar lite tid i SkyCity, men det är ytterst lite.. ämnar spendera så mycket av tiden på flygplatser i loungen. Det har varit ett och annat möte ordnat på SkyCity, men mycket sällan för min del.

Från vilken terminal i samband med affärsflyg använder ni mest?
Oftast T2, men ibland T5.

Har ni någon gång känt behov utav att fräscha upp era skor?
Ja, ständigt ... ofta har jag inte varit förutseende nog och fixat dojjerna i tid, så de får hänga med lite ofräscha och sedan lite fix på hotellet, ingen särskilt bra lösning pga av min egen lathet.
... och ibland har jag en typ av skor som kanske inte går så värst bra att putsa (typ sneakers) - men då är det nog mest frågan om semester ...

Diskutera och ge gärna era synpunkter på detta med `Skoputsning`.
Skulle detta kunna innefatta någon slags service där jag skulle kunna lämna in ett eller flera par skor för uppfräschning (reparation?) vid utresa för att sedan hämta upp dem när jag kommer tillbaka till Arlanda?

Och, ...kanske tvärtom om också? Dvs, jag låter magasinera ett eller flera par på Arlanda som jag hämtar upp inför resa och lämnar in för uppfräschning väl hemma igen. Under tiden de är magasinerade så servas de. Alltid fina skor med mig på resa, framförallt de gånger som det är en affärsresa.
 

leonardo

Medlem
Det är en intressant affärsidé, men jag är ganska säker på att du måste komma Airside (innanför säkerhetskontrollen) för att det ska lyckas.

Vidare känner jag, som typisk svenne, att det är pinsamt att låta någon annan putsa mina skor. Jag har sett liknande initiativ i USA, ibland har de haft bra med kunder men oftast har det varit tomt.

Haha

Jag ska undersöka saken närmre angående läge. Tyvärr så spelar flera aspekter in vid val av placering.

Förstår det. Men jag har skissat och planerat så att det blir mer sofistikerat och inte allt för nedvärderande för de som utför själva tjänsten.

Mvh Leonardo
 

leonardo

Medlem
Diskutera och ge gärna era synpunkter på detta med `Skoputsning`
Jag gillar konceptet personligen, men räds att potentiella kunder är för få. Flygplatsen är ju generellt en stressad omgivning, och svenska affärsmän känns mer obrydda om skor än t.e.x Britter, Sydeuropéer och Asiater. De flesta svenska affärsmän tycker jag ser ut att ha köpt skorna på "Din Sko", vilka knappast erbjuder äkta läderskor. Det passerar ju givetvis utländska kunder, men frågan om de är tillräckligt många?
Hyrorna airside känns inte kompatibelt med en ensam skoputsare, men jag har ingen exakt koll på prisläget.
Finns det automatiska "skoputsare" på ARN? Vissa är ju rädda att förstöra skorna i dessa, men kanske kan de ändå ge en fingervisning om intresset. Om du gör verklighet av idén lär du ju dock se till att maskinen försvinner.

Kan du inte be att få köra konceptet gratis en dag airside, och se hur mycket intresse som uppvisas. Du har ju då inget etablerat företagsnamn, men man ser ju om någon överhuvudtaget tenderat att stanna till.

Jag är lätt tveksam till om det är en ekonomiskt hållbar idé, men jag önskar dig all lycka till! :)

Hyrorna är en orsak som tvingar mig till att överväga och kompromissa en del i och med beslutsprocessen.

Dock så kommer jag att poängtera de fördelar som Arlanda kan dra nytta av för att göra verksamheten mer attraktiv i deras ögon.
Plus att de där automatiska skoputsarna är ju en detalj som inte riktigt speglar Arlandas ambiotion till att bli en mer "lyxig" flygplats.
Men som komiskt nog är en konkurrent för mig ^^

Är tveksam om att Arlanda skulle vara så generös.
Pris info finns här: Fastigheter att hyra | Swedavia

Tack för svaren Palazzi!
 

leonardo

Medlem
Diskutera och ge gärna era synpunkter på detta med `Skoputsning`.
Skulle detta kunna innefatta någon slags service där jag skulle kunna lämna in ett eller flera par skor för uppfräschning (reparation?) vid utresa för att sedan hämta upp dem när jag kommer tillbaka till Arlanda?

Och, ...kanske tvärtom om också? Dvs, jag låter magasinera ett eller flera par på Arlanda som jag hämtar upp inför resa och lämnar in för uppfräschning väl hemma igen. Under tiden de är magasinerade så servas de. Alltid fina skor med mig på resa, framförallt de gånger som det är en affärsresa.

Hej Rvarttinen!

Tack för den fina responsen.

Apropå det här med magasineringen så är det något som jag har tänkt en hel del på. Och svaret är ett ja :)
Även fösäljning utav skokrämer och dylika produkter kommer att vara tillgängliga.

Mvh Leonardo
 
Toppen