Senaste nytt

Tips om taxiresa i Kina

Glöm inte ordna en lapp med adressen till hotellet på Kinesiska (simplified). Fontstorlek 48+ rekommenderas. Jag åker hellre oviss om taxichauffören har synproblem än att han rotar fram ett förstoringsglas. Jag rekommenderar också att inte ha en karta på samma lapp som adressen, det brukar bara konfundera chauffören.

Se till att du hamnar i rätt taxi, senast blev jag anvisad en minivan som hade fasta priser. Till Novotel Beijing Peace (centralt läge, en km från förbjudna staden) skulle det kosta 600 CNY. Jag steg omedelbart ur bilen och tog en vanlig taxi (tvåfärgad grön/guld alt blå/guld) med taxameter där slutsumman blev knappt 100 CNY.
 

johhenrik

Medlem
Jag åker hellre oviss om taxichauffören har synproblem än att han rotar fram ett förstoringsglas.

LOL, det är nog svårt för folk att inse hur ofta det faktiskt händer. :) Första ggn tänkte jag "jösses". Nu efter att ha rest till Shanghai regelbundet under ett par års tid, så har man blivit lite mer fatalistisk när man åker taxi. Min taxichaufför hem inatt från en klubb satt o somna och tog stoooora svängar. Skönt det inte var någon trafik.
 
Kinesisk taxi är speciell, medtog alltid visitkort från hotell och restauranger under mina besök i SH. Helt omöjligt att få sin önskan igenom genom att prata engelska.

/G
 

johhenrik

Medlem
I Shanghai rekommenderas appen HiShanghai! :)

Tack för tipset, den ska spanas in. jag har kört SmartShanghai (SmSh) i ett par år, men det är inte alltid den har alla destinations. Dock kan jag ju lugnt säga att den är bland de bästa 38kr jag har investerat någonsin om kan kollar nyttan av den. Taxi-korten är ju ovärderliga. :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har kopierat inlägg från andra tråden för det är värt att ha egen tråd.
Vänligen fortsätta diskussion om taxi i Kina här.
 

Dr. Miles

Expert
Problem som kan uppstå när man åker taxi i Kina.
  • Taxichauffören inte förstår engelska.
  • Hotell har helt annat namn på engelska och på kinesiska.
  • Taxichauffören kommer ifrån annan ort och känner inte gator i den staden.
  • Taxichauffören kan inte läsa karta.
  • Taxichauffören kör lååång omväg.
  • Taxichauffören släpper dig där det inte är ditt mål.
 

johhenrik

Medlem
Glöm inte i Shanghai eller Beijing:

* Taxichaffisen hittar, men kan inte smartaste vägen, så det tar 1.5hr istället för 30min...
 

Tjaeng

Medlem
Och se upp om ni betalar taxi med prepaid-card, t.ex Shanghai Public Transport Card. Ni kanske har himlat med ögonen åt vuxna människor som har hello kitty-klistermärken på sitt kort, rosa kortfodral etc, men sånt tjänar faktiskt ett syfte. Om taxichauffören är en småkriminel Houdini tar han ditt kort, lägger på betalläsaren, och ger tillbaka ett likadant med $0 i balance. Fenomenet blir bara värre ju fler sätt kortet går att använda på (ie köpa cigaretter).
 

Dr. Miles

Expert
  • Hotell har helt annat namn på engelska och på kinesiska.
Ramada är ofta skonad från detta och de brukar att heta "xxx la ma da xxx". Vilket underlättar kommunikation med taxichauffören.
Detsamma gäller även i Thailand. Det är antagligen lättare att uttala än andra hotellkedjorna.
 
Toppen