Senaste nytt

Till Singapore och Kuala Lumpur med Turkish Airlines i Business Class

Jonas C

Medlem
Inledning

I februari i år postade Turkish Airlines ett väldigt attraktivt erbjudande i Business Class. För samma pris som en biljett i Ekonomiklass kunde man flyga Warszawa – Istanbul – Kuala Lumpur t/r i Business Class på Airbus A340. Det krävdes inga större funderingar innan biljetten var utställd och betald. Biljetten kom senare samma dag att plockas bort från hemsidan, och jag var tursam nog att inte få den avbokad av flygbolaget. Anslutningsflyg med LOT till Warszawa bokades ett par veckor senare för 1400kr.

Min nio nätter långa vistelse i Asien skulle spenderas Singapore följt av Kuala Lumpur. Då hotellen i Singapore sällan är av det billigaste slaget, så hade jag turen att få bo hemma hos en god vän. Anslutningsflyget från Kuala Lumpur till Singapore bokades med Jetstar Asia för drygt 190kr t/r. Fördelen med Jetstar är att de tillskillnad från de flesta lågprisbolag flyger från den internationella satellitterminalen på KLIA.

Valet av boende i Kuala Lumpur föll på DoubleTree by Hilton, som bokades med lite hjälp från en medlem här på forumet :) För att fördriva tiden i KL bokade jag en liten dagsutflykt till Borneo med Air Asia för drygt 160kr.


Onsdag den 19:e Juni 2013


Efter en trevlig lanseringskväll på Cirkus i Stockholm med god mat, mycket vin och en talangfull Jacob Molin, så var det dags att bege sig mot Arlanda. Då undertecknad bor cirka 12 mil från Arlanda så var det inte optimalt att åka hem för att max hinna med tre timmars sömn. Jag bestämde mig istället för att spendera den korta natten på Arlanda. Strax efter klockan ett på natten anlände jag med Arlanda Express. Till min förvåning hade en mindre folkmassa redan hunnit ansamlas i avgångshallen på Terminal 5. Folkmassan visade sig vara en grupp ungdomar som skulle iväg på en så kallad ”språkresa” till Malta… Då klockan redan hunnit passera tolvslaget så bestämde jag mig för att passera säkerhetskontrollen och försöka hitta en lämplig sovplats på airside.

Jag kom så småningom över en soffa i en avskild del av F-piren. Vinet i kroppen tog ut sin rätt och jag lyckades sova relativt ostört i tre timmar innan charterresenärerna gjorde sitt intrång runt 5-snåret. Efter ett klädbyte och tandborstning inne på toaletten, begav jag mig till SAS Loungen för lite frukost.

Besökarskaran bestod denna morgon till mestadels av barnfamiljer med en och annan kostymklädd herre. Drygt nittio minuter ägnades åt frukost och morgonläsning innan det var dags att kliva ombord LO456 till Warszawa. Flygningen var i det närmaste händelselös och jag lyckades sova igenom den nästan helt med hjälp av mina QC15. Serveringen bestod av en Wasa Sandwich och ett glas vatten. Kanske något för SAS att servera i Plus?

Vi ankom Warszawa i tid och jag begav mig omedelbart till LOT Business Lounge i hopp om att få en välbehövlig dusch. Det visade sig vara lättare sagt än gjort då duschrummet jag tilldelades hade en stark odör av urin och det fanns varken tvål, schampo eller handdukar. Efter mycket om och men lyckades jag få tag på ett rent duschrum.

Drygt tre timmar spenderades i loungen innan jag bestämde mig för att gå igenom passkontrollen. Kvinnan bakom glaset ställde många konstiga frågor om mitt pass och medborgarskap. Jag må kanske ha varit lik en av skurkarna på datorskärmen…

Till viss förvåning visade det sig även finnas en lounge i non-Schengen delen av terminalen, en mycket trevlig sådan. Loungen låg på markplan med en fin utsikt över LOT:s B787 Dreamliner. Inredningen bestod av marmor, sköna lädersoffor och ett vattenfall. Om jag bara hade vetat tidigare att denna lounge fanns…


Warszawa – Istanbul, flyg TK1766 med Turkish Airlines

Flygplanstyp: Airbus A321-200
Avgång: 14.45
Ankomst: 18.15
Flygtid: 2t 30m
Sittplats: 2A, flyttade senare till 1A
Klass: Business


Jag infann mig vid gaten strax efter klockan två. En folkmassa har redan hunnit samlas, men det dröjer inte länge innan ombordstigningen ropas ut. Passagerare i Business Class och Star Gold tilläts kliva ombord på planet först, men just när jag skulle klämma mig förbi till podiet känner jag hur en hand griper tag i min axel. Jag vänder mig om och ser en ilsken kostymklädd [turkisk] herre rytandes ”-The line starts back there!”. Mannen höll sitt boardingkort med plats 5B väl synligt, med varken bonusnummer eller status inlagt. Gate agenten lade märke till taggen på min väska och viftade snabbt fram mig till podiet.

Väl ombord på planet hälsas jag välkommen av pursern och kocken. Som TK Elite hälsades jag välkommen ytterligare en gång av pursern på min plats. So far so good. Välkomstdrinkar bestående av strawberry soda, lemonad och apelsinjuice serverades följt av tidningar och Turkish Delights, innan det var dags för avgång. Denna Airbus A321 var i Europakonfiguration med sex stolar i bredd och ett blockerat mittensäte. Business Class togs upp av de tre första raderna och kabinen var i utmärkt skick. Gardinen hölls stängd och vaktades ständigt under hela flygningen.

Drygt en kvart efter start påbörjas måltidsserveringen. På denna flygning erbjöds en tre-rätters lunch, med förrätt bestående av kycklingfilé med aubergine, körsbärstomat och pesto. Tre val av varmrätt fanns tillgängliga, varvid mitt val föll på sauterade tigerräkor med stuvad spenat och smörat ris. En efterrätt bestående av vaniljfylld maccaron med mörk choklad, samt en liten skål med diverse ostar.

Att dricka till maten blev det ett glas Champagne av märket Charles Heidsieck Monopole Blue Top, som smakade utmärkt.


9219301410_aedac66a32_z.jpg


Förrätt. God och smakrik kycklingfilé, aubergine med lagom mjuk konsistens och en pesto med pinjenötter som kompletterade rätten väl.


9216530827_a2f03c26b0_z.jpg


Varmrätt. Räkorna var smakrika höll en perfekt konsistens. Det smörade riset var däremot det godaste riset jag någonsin har ätit.


9216532021_ccf76a5fe3_z.jpg


Efterrätt med en kopp kaffe och en liten Konjak.


Flygplansmat är något jag sällan reflekterar stort över, vare sig det är i Business eller Economy så håller jag aldrig förväntningarna höga. Hos Turkish Airlines var maten däremot av en helt annan kaliber än de flygbolag jag har testat tidigare, och jag måste ärligt säga att många av rätterna som jag serverades under mina flygningar lätt hade kunnat serverats på en bättre restaurang.

Besättningens bemötande var övervägande positivt, och som flera har nämnt tidigare så är de manliga besättningsmedlemmarna trevligare än de kvinnliga.

Flygningen passerade snabbt, och snart var det dags för inflygning och landning på Istanbuls internationella flygplats. Som transferpassagerare fick man gå igenom en säkerhetskontroll innan tillåtelse gavs för att äntra terminalen. En dedicerad kö fanns tillgänglig för passagerare Business samt TK Elite och Elite Plus. Transferproceduren gick smidigt till och snart infann jag mig vid entrén till den omtalade CIP Lounge Istanbul.

Jag måste ärligt säga att jag inte var ett dugg imponerad av loungen. Istanbuls flygplats tycks vara i konstant rusningstid, vilket inte är så konstigt med tanke på att flygplatsen hanterar mer passagerare än vad den är byggd för. Ingången till loungen kändes mer som Stockholms tunnelbana då folk bara flödade in genom spärrarna, många utan att ens få sina boardingkort kontrollerade. Med tanke på att mycket backpackers och annat folk hänger utanför loungen, så skulle det inte förvåna mig om många olovligt smög sig i loungen.

Loungen i sig må ha varit fin och maten var väldigt god, men jag kan ärligt inte påstå att den är bättre än Lufthansas B46 Senator Lounge på Frankfurt. Trots att loungen var full så fanns det tillräckligt med sittplatser åt alla, och som TK Elite gavs även förtur till duscharna och vilorummen. Värt att notera är att vilorummen enbart är till för Elite Plus och Business passagerare som har ett layover på minst fyra timmar. Då jag kände mig trött efter en kort natts sömn på Arlanda så bad jag om att få spendera ett par timmar i ett vilorum.


9219305560_5f608dce87_z.jpg


I loungen finns det totalt fyra stycken vilorum.


Sängarna och sängkläderna var mycket sköna och jag lyckades sova två timmar. Resterande timmen ägnades åt att kolla på TV och surfa på internet, innan det var dags för ytterligare en dusch. Ren och fräsch är jag tillbaka i loungen klockan 22 och det har nu hunnit bli mycket lugnare. Jag lämnade loungen strax efter midnatt och begav till gaten som visade sig vara en buss gate. Ombordstigningen försenades med drygt en halvtimme, och ännu värre var det faktum att vi tvingades stå och vänta i bussen tills dess att alla passagerare hade klivit ombord. Drygt en timme försenade rullar vi äntligen fram till vår A340 som står parkerad utanför maintenance hangaren.


Istanbul – Kuala Lumpur, flyg TK60 med Turkish Airlines

Flygplanstyp: Airbus A340-300
Avgång: 01.15 (försenad till 02.15)
Ankomst: 16.50 (försenad till 17.50)
Flygtid: 10t 35m
Sittplats: 4A
Klass: Business


Vid dörren blev det ett kyligt välkomnande från en av de kvinnliga besättningsmedlemmarna, innan den berömda vänstersvängen till plats 4A.


9219306620_6b7505ed23_z.jpg


Kabinen under ombordstigning. Beläggningen i Business denna kväll var runt 50% och sätet bredvid mig förblev tomt. Economy var däremot fullt.


Väl vid min plats hälsades jag välkommen av kocken, innan välkomstdrinkar, tidningar, en chokladpralin och amenity kits delades ut.


9219307338_32d9271363_z.jpg


Välkomstdrink bestående av strawberry soda.


9216535611_9bc1255b63_z.jpg


Handgjord belgisk chokladpralin från Godiva.


9216536833_6bf95a7895_z.jpg


Amenity kit i form av ett iPad fodral från CrabTree & Evelyn. Då jag varken har eller vill ha en iPad så lämnades denna kvar ombord.


Turkish Airlines A340 och A330-200 är utrustade med de äldre angle-flat stolarna i Business. Kabinen var i närmast toppskick och jag måste ärligt säga att jag fann de äldre stolarna mer bekväma än de nya. Med undantag för sängläget förståss…


9216537769_c36507491a_z.jpg


Väldigt gott om benutrymme, vilket man alltid förväntar sig i Business.


9216539893_80df33051b_z.jpg


Kabinen består av 34 stolar på sammanlagt 6 rader, i sektionen mellan dörr 1 och 2.

9219311168_1b94f08e72_z.jpg


Boarding completed!


Strax innan halv tre på natten är vi luftburna mot den malaysiska huvudstaden. Då en fullastad A340 stiger väldigt sakta så tog det nästan en timme innan vi nådde marschhöjd.

Kort efter att bältesskylten släckts påbörjades middagsserveringen. Turkish Airlines serverar en full fem-rätters middag bestående av kanapéer, förrätt, soppa, varmrätt, ost och dessert oavsett vilken tid på dygnet man reser. Jag valde trots den okristliga tiden att maximera upplevelsen med en full middag.


9216540675_e0bcb358e6_z.jpg


Serveringen började med varma handdukar.


9216541467_cb2802021e_z.jpg


Detta följt av varma kanapéer.


9216542381_8b1fb0ee8d_z.jpg


Därefter serverades förrätten bestående av tigerräkor, rökt lax, sallad och tomater. Vid sidan om serverades hummus, en sallad av aubergine och paprika, samt en liten grönsallad.


9219315902_0d95058cb2_z.jpg


Soppan bestod denna kväll av en linssoppa med tapernade toast.


9216544055_4811641804_z.jpg


Valet av varmrätt föll på signaturrätten Shish Kebab som serverades med ris och grillad tomat.


9219317546_7ed0799c34_z.jpg


Då jag var för mätt för att orka med ost, så nöjde jag mig med en tallrik frukt och en kula vaniljglass.


Till förrätten fick det bli ett glas Champagne av sorten Gosset Brut Excellence som tyvärr inte föll mig i smaken. Till varmrätten blev det en god Médoc från 2009.

Maten var utsökt och Turkish lyckades ännu en gång servera en näst intill perfekt måltid. Soppa är något som få flygbolag serverar i Business Class, och smaken på denna linssoppa var bättre än vad jag har ätit på många restauranger i Turkiet. Kött är något som i vanliga fall inte brukar te sig bra ombord på flygplan, men denna Kebab visade sig vara väldigt saftig och smakrik. Det märks att stor eftertanke har lagts i att komponera måltiderna in i minsta detalj. Till och med glassen som i normala fall brukar vara stenhård, serverades len och mjuk. Likaså rödvinet som serverades rumsvarmt.

Middagsserveringen avslutades strax innan halv fem lokal tid i Istanbul, och solen höll redan på att gå upp i horisonten. Jag försatte stolen i sängläge och lade en kudde och filt vid fotstödet för att göra det mer bekvämt. Jag lyckades sova oavbrutet i nästan fem timmar.

När jag vaknade upp återstod mindre än fyra timmar kvar av flygningen. Jag ägnade tiden innan frukostserveringen åt att kolla på diverse filmer och TV-serier via underhållningssystemet. Drygt ett hundratal filmer och TV-serier fanns tillgängliga, med en handfull Bio/DVD aktuella titlar. Utbudet var fullt acceptabelt för min smak.


9216547573_52127372fc_z.jpg


Inte så svårt att gissa vilken TV-serie jag kollade på :)


Drygt nittio minuter innan ankomst påbörjades frukostserveringen. Frukosten bestod av en tallrik med diverse ostar och grönsaker, en fruktskål, müsli och färskt bröd. Detta följt av en omelett med kalkontoast, samt grillad tomat och paprika. Till detta serverades färskpressad apelsin och grapefrukt juice, fruktsmoothie, samt kaffe och te.


9219318846_951722c03a_z.jpg


”Förrätt” bestående av turkisk vitost, skivad Gouda, cream cheese, tomater, gurka och oliver.


9219319622_920eaafd8c_z.jpg


Varmrätten, innehållandes en väldigt god och smakrik omlett. Något som man sällan får ombord på flyg.


Kort efter att brickorna plockats bort påbörjades inflygningen till Kuala Lumpurs internationella flygplats. Trots att kabinen förbereddes för landning så noterade jag många som stod upp i gången, även kort innan planet skulle landa. Besättningen tycktes inte göra mycket åt dessa människor.


9216549009_ec609c2a6a_z.jpg


Inflygningen påbörjas.


Ankomst i Kuala Lumpur

Vi anlände Kuala Lumpur strax efter klockan halv sex på kvällen. Då mitt anslutningsflyg till Singapore inte skulle avgå förrän klockan nio så testade jag min lycka vid Thai Airways loungen. Till stor förvåning blev jag insläppt trots ankommande boardingkort.

Loungen var i det närmaste smockfull och det var svårt att hitta en ledig sittplats. Jag bestämde mig för att spendera den sista timmen ute i terminalen, innan det var dags att traska över till gate C33. Gate agenten var snäll nog att skriva ut mitt boardingkort vid gaten, och jag slapp således gå igenom passkontrollen till incheckningshallen.

Flygningen till Singapore kändes nästan som en kvällsavgång med SAS från Kastrup till Arlanda. Ombordstigningen skedde lugnt och sansat till, och flygplanet var en fabriksny A320 med Recaro slimline stolar av en bättre modell än Lufthansas NEK. Efter en kort och behaglig flygning ankommer vi till Changi enligt tidtabell.

Pass och tull formaliteterna sköttes väldigt civiliserat, och inom loppet av tjugo minuter möter jag upp av min vän i ankomsthallen på Terminal 1. En lång men behaglig resa har fått sitt efterlängtade slut.


Bilder från Singapore och KL

Här följer lite bilder från resan.


9216562249_5516a2e6e6_z.jpg


The Merlion. Ett av Singapores främsta landmärken.


9219325334_734b7f0df5_z.jpg


9216553309_16f5c20b29_z.jpg


9219327238_41cf8dcb3b_z.jpg


9216555271_1c4b984897_z.jpg


Gardens by The Bay.


9216560753_65a0543056_z.jpg


The WW2 Memorial.


9219331018_1074646024_z.jpg


9216566591_a3330d4823_z.jpg


Singapore Skyline och Marina Bay Sands.


9219337628_57d62ae6bc_z.jpg


The Fullerton Bay Hotel.


9219336776_9c33069715_z.jpg


Orchard Road.


9219340036_be9b077610_z.jpg


Little India.


9219335922_6a748328bc_z.jpg


Clarke Quay.


9216568397_3d6021f521_z.jpg


Universal Studios på Sentosa Island.


9216570795_7a07175860_z.jpg


Terminal 3 på Changi, innan avfärd mot Kuala Lumpur.


9216578177_dcb7067ba9_z.jpg


Mitt rum på DoubleTree by Hilton KL.


9219367500_ac3b4304a3_z.jpg


Petronas Towers Kuala Lumpur.


9219373112_eccd87d233_z.jpg


Merdeka Square.


9219378208_6a69796bc0_z.jpg


9216604269_ba9130e990_z.jpg


9219376382_91ebcb06cd_z.jpg


Batu Caves.


Slutsatser

Turkish Airlines är ett flygbolag som på många sätt kan beskrivas som en hit or miss. För min del var upplevelsen övervägande positiv i synnerhet när det kom till bemötandet och kabinen. Detta kan i till stor del bero på mina lågt satta förväntningar om flygbolaget, samt det faktum att jag tidigare har flugit EgyptAir där besättningen var klart mycket sämre. De manliga besättningsmedlemmarna är generellt sett bättre i bemötandet än de kvinnliga. På hemresan hade jag dock turen att få en väldigt trevlig kvinnlig flygvärdinna på min sida av kabinen, och man bör med andra ord inte anta att alla kvinnor är otrevliga.

Min största besvikelse var dock loungen i Istanbul som har fått på tok för mycket uppmärksamhet. Loungen motsvarar i min mening en bättre Business Class lounge, inte mer än så. Räkna dessutom med att det kommer vara smockfullt under större delarna av dygnet.

På det stora hela är jag väldigt nöjd med Turkish Airlines och känner mig sugen att boka en till resa med dem i Business Class.


Tack för att ni läste, och kommentera gärna :)

Hälsningar
Jonas
 

ACervin

Medlem
Trevligt reportage. Vilken mat! Man blir imponerad, och hungrig. Snygga bilder. Vad har plåtat med?
 

Gus

Medlem
Ett av de bästa reportagen jag läst! Snyggt! Håller med om att Turkish serverar fantastisk mat. Jag tycker att Turkish i economy serverar bättre mat än SAS och Thai i C.
 

johhenrik

Medlem
Snyggt reportage. Kan ju nämna att man får champagne innan avgång också om man säger till, dock har de aldrig den på brickan. :) TK är helt klart bra när allt funkar, men vid irrops är det inget roligt att ha med dem att göra.
 

pep

Medlem
Kvalitetsreportage! Konfigurationen 2-2-2- virker lidt klemt? Warzawa er åbenbart stedet man skal rejse til/fra for at få gode deals med TK. Selv købte jeg JNB-IST-WAW ToR efter at du, Jacob C, spottede denne unikke deal til os på BC.se for under 1000 euro. Nu bliver jeg helt "sugen" efter at rejse med TK i C, men må vente til 2014. Godt at vide der er hvilerum i IST. Tak, igen! Skal forsøge at lave en mindre reportage for atter at tage pulsen på TK, der åbenbart svinger lidt i produktet. PS. Du må godt være lidt mere kritisk, du er altid forrygende positiv :)
 
Tack för ett mycket välskrivet och trevligt reportage. TK lyckades visst leverera denna gång.
Precis som du var med om fick jag också uppfattningen att CC inte brydde sig nämnvärt att passagerarna stod upp i mittgången under landning. Eller t ex. fällde ner sin business stol i sovläge vid start. Vet inte om det hände när du också flög?

Lustigt (och dåligt utav den turkiska) man att ryta till när det faktiskt visade sig att han reste i economy. Sådant kan göra mig så trött och arg. Mind your own business säger jag.
 
Toppen