Senaste nytt

Välja bonusprogram, varför Eurobonus?

Llehs

Medlem
Hej!

Jag har lurkat runt här länge nu.
Tack för all information som delges!

Men jag måste erkänna att jag fortfarande har svårt att få överblick över den (förmoligen medvetet) svåröverskådliga regel-djungeln.

Jag reser (frekvent) uteslutande SAS inrikes (med travel pass unlimited), ca 15000 miles/vecka.
Finns det någon uppenbar nackdel/fördel med att registrera alla poäng på SAS?

Eller bör jag styra viss intjäning mot tex Lufthansa?
Innebär det isf begränsningar vid uttag av poängresor inom Star Alliance?
 

Swissbob

Medlem
Hej!

Jag har lurkat runt här länge nu.
Tack för all information som delges!

Men jag måste erkänna att jag fortfarande har svårt att få överblick över den (förmoligen medvetet) svåröverskådliga regel-djungeln.

Jag reser (frekvent) uteslutande SAS inrikes (med travel pass unlimited), ca 15000 miles/vecka.
Finns det någon uppenbar nackdel/fördel med att registrera alla poäng på SAS?

Eller bör jag styra viss intjäning mot tex Lufthansa?
Innebär det isf begränsningar vid uttag av poängresor inom Star Alliance?



Sas Eurobonus är ett mycket bra bonussystem där du snabbt kommer upp i nivå, men sedan beror de på vilka flygbolag du åker mest med etc. Åker du mycket inom europa och speciellt Tyskland,Schweiz och Österrike så skulle jag satsa på M&M vilket jag själv har där du får mer service beroende på Status. Vill du komma upp till Guldnivå snabbt inom *A skulle jag satsat på Aegan M&B.
 
Om du drar in 15 000 poäng i veckan är du redan EBG sedan länge och behöver inte fundera över Star Alliance Gold status :)

Då är frågan istället hur du bäst spenderar poängen. Med så hög intjäning utgår jag ifrån att du flyger bokningsklasser som genererar 200% poäng. Lufthansa Senator ger bra möjligheter till Awards på LH/LX som bara Miles & More medlemmar får. US Airways Dividend Miles har mycket låga nivåer för awards: 100.000 poäng i First till Japan som exempel. Eurobonus tar 190.000 poäng för samma resa och runt 4000kr i skatter jämfört med 1000kr för USDM.

Om du vill utnyttja poängen inom SAS nätverket och kan leva med att tillgängligheten är dålig på Business Class longhaul får du mest för poängen där, särskilt i kombination med SAS American Express som ger 2-för-1 vouchers vid 150.000kr köp per år.
 

Stefan62

Medlem
US Airways Dividend Miles har mycket låga nivåer för awards: 100.000 poäng i First till Japan som exempel. Eurobonus tar 190.000 poäng för samma resa och runt 4000kr i skatter jämfört med 1000kr för USDM.

Finns det någon sammanställning över vilka flygbolag där det tillkommer en massa avgifter, förutom skatter, vid EB-awards?

LH är ju ett bra exempel på höga avgifter, men hur är det på LX, US Airways, United, OS, TG, Turkish etc
 

Llehs

Medlem
Om du drar in 15 000 poäng i veckan är du redan EBG sedan länge och behöver inte fundera över Star Alliance Gold status :)

Då är frågan istället hur du bäst spenderar poängen. Med så hög intjäning utgår jag ifrån att du flyger bokningsklasser som genererar 200% poäng. Lufthansa Senator ger bra möjligheter till Awards på LH/LX som bara Miles & More medlemmar får. US Airways Dividend Miles har mycket låga nivåer för awards: 100.000 poäng i First till Japan som exempel. Eurobonus tar 190.000 poäng för samma resa och runt 4000kr i skatter jämfört med 1000kr för USDM.

Om du vill utnyttja poängen inom SAS nätverket och kan leva med att tillgängligheten är dålig på Business Class longhaul får du mest för poängen där, särskilt i kombination med SAS American Express som ger 2-för-1 vouchers vid 150.000kr köp per år.

EBG är inget problem.
Det är mest den slentrianmässiga registreringen mot Eurobonus jag börjat fundera på.

"100.000 poäng i First till Japan som exempel. Eurobonus tar 190.000 poäng för samma resa"
Är det så stor skillnad i värde/användning för poängen så måste jag ta tag i detta!!!

Tack för svaren!
 

Llehs

Medlem
Sas Eurobonus är ett mycket bra bonussystem där du snabbt kommer upp i nivå, men sedan beror de på vilka flygbolag du åker mest med etc. Åker du mycket inom europa och speciellt Tyskland,Schweiz och Österrike så skulle jag satsa på M&M vilket jag själv har där du får mer service beroende på Status. Vill du komma upp till Guldnivå snabbt inom *A skulle jag satsat på Aegan M&B.

Tack!
Jag reser, i princip, enbart inrikes i tjänsten. Det är mest poänganvändningen jag funderar över.
 

Bonden

Medlem
Tack!
Jag reser, i princip, enbart inrikes i tjänsten. Det är mest poänganvändningen jag funderar över.

Vilken bokningsklass är det?
Med vissa klasser så är det smartare ur ett poängintjänings perspektiv att köra M&M (om det högre bokningsklasser). Sen är det som flera skriver här, vad skall du använda poängen till?

Passar M&M ditt resmönster finns det trevliga fördelar på uttag sidan:
c?9295137=0zevowYonvlrMZ-urAkghYvwm38&f=.png

Bilden visar tillgänglighet för 2 personer t/r New York i First, det kostar 170.000+85.000 poäng för två personer.
 

Chrille

Medlem
Det där med bokningsklass är lurigt. Travel pass ger som Björnström skrev 200% (bokningsklass C) om man krediterar till EB. När jag hade samma fundering som TS och provade att lägga in M&M som bonusprogram stog det plötsligt M Economy på boardingkortet. Min slutsats var att stanna med EB. Jag har dock inte utforskat detta djupare. Är det någon med travel pass som lägger miles i något annat program än EB?
 

Llehs

Medlem
Det där med bokningsklass är lurigt.

Jo, det är min känsla också.
Gungor och karuseller...
Tittar man på en specifik regel/variabel är skillnaderna tydliga men min misstanke (som jag inte lyckats verifiera själv) är att det, totalt, är ungefär samma mervärde respektive flygbolag erbjuder genom sina bonusprogram.

Mer poäng intjänat per resa = mer poängkost per uppgradering/ bonusresa.
Återigen, det finns troligen en tanke med att skapa en viss svåröverskådlighet och försvåra jämförelser...

För min del bottnar nog frågan i att jag fortsätter med att logga allt mot EB.
Trots att jag fortfarande har en känsla av att detta inte är det 100% optimala, beroende på en oviss framtid...

Dock, jag är fullt övertygad om att det finns fördelar med att sprida lite. Och att ni förmodligen gör rätt som använder ett antal program.
 
Toppen