Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

agehall

Medlem
Hur mycket EB-poäng man tjänar för en resa är en ganska vanlig fråga och det är extremt enkelt att ta reda på givet:

  1. Du inte bokat codeshare (dvs inte tex SAS-flygning som utförs av LH)
  2. Du vet bokningsklasser för varje sektor

Hur långt flyger jag egentligen?
Det första man gör är sedan att gå till Great Circle Mapper och mata in sin rutt. Ska man flyga Stockholm-Köpenhamn-Chicago så matar man då in ARN-CPH-ORD. Tillbaka får man då en karta med rutten samt längden på varje sektor.

Den sträcka man ska använda för poängberäkningen är varje delsträcka, avrundat uppåt till närmaste hundratal. Dvs 4001 miles blir 4100 i beräkningen nedan.

Vad ska jag multiplicera med?
Nu tar man och går till Tjäna poäng - SAS och väljer det bolag man ska flyga med på respektive sträcka. För att lista ut intjäningen tittar på efter den kolumn som motsvarar full flex ekonomi (eller bara ekonomi om full flex inte listas). Denna kolumn är normalt sett 100%. Om det där står min 300 och i en low economy står min 150, så ger low economy 50% av flugna miles.

Business är normalt sett 200% men även där kan det variera. Air Canada har tex två bokningsklasser för business som bara ger 100%.

Nu är det bara att multiplicera varje sträcka med sin respektive multiplikator man fått fram och summera. Sedan saken är klar. Om din flugna sträcka är mindre än tabellen anger (tex du har flugit 75 miles men det står min 300) så ska du räkna med min-värdet från tabellen.

Om du faktiskt flyger med SAS så får du alltid minst 100% av flugna miles. I plus och business får du 200%.

Varför får jag inte boka codeshare?
Man kan vända lite på frågan ovan: "Om du inte vet varför du MÅSTE boka codeshare så ska du UNDVIKA DEM!" Problemet med codeshares och Star Alliance är att det är operating metal som räknas, dvs bolaget du flyger med och de behöver inte ha samma bokningsklasser som marketing carrier.
Om du tex köper en biljett av SAS med en LH-operated flight i bokningsklass Å (för att ta en som inte finns), så kommer denna att översättas via till någonting hos LH. Om det alltid varit 1:1 hade det inte varit några problem, men så är det långt ifrån alltid. Din bokningsklass Å hos SAS som skulle ha gett 500% kanske översätts till LH Ö som ger 0%.
Nu kan man tycka att vi skulle kunna göra en lista över detta, men eftersom tabellen inte är helt känd (iaf inte vad jag vet!) så kan den ändras när som helst utan att vi vet om det. Då är det helt ointressant vad någon fick för SAS Å på LH i förra veckan.
Därav mitt ständiga råd - undvik codeshares om du inte vet en bra anledning till att boka det!

Enda undantaget som kan vara OK, är att boka anslutningar till FRA etc som LH operated by SAS då vi vet att SAS flighter alltid ger minst 100%. Dessa är alltså safe.

Frågor på detta?

Summering av länkar som är användbara:
Great Circle Mapper
Tjäna poäng - SAS
 
Last edited:
Hej,
ni som är experterna för intjänande av EB poäng. Jag behöver er hjälp. :rolleyes:

Case:
FRA - JNB med LH, Booking Class B

Så blir det dubbla poäng på grund av B är ju SAS Plus men Eco Flex hos LH? Jag kommer registrera poängen till EB konto eller bättre att ta till TK?

//Tommy
 

Tjaeng

Medlem
Vet inte hur TK behandlar LH B, men B på M&M ger 1,5x miles medan EB ger 1,0x för samma kreditering.Så... 16174 miles (t/r) hos MM, kanske 10-11000 med EB.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Tyvärr finns det inga lediga platser ens att köpa på LHs hemsidan när jag ska resa på tisdag 9 juli.

Den flighten ser ut att vara väldigt utsåld. F2 A2 C9 och resten 0. Med tanke på att LH ger op-ups efter bokningsklass, samt att det är sommar så tycks chanserna för en uppgradering se goda ut. Återrapportera gärna :)
 

Patrick

Medlem
Inte för att det kanske hjälper frågeställningen, men usch för LH i eko i A380'n. Pendlade Stockholm Sydafrika under 2 år och provade de flesta bolag och enligt min åsikt är det LX som gäller i eko. Dessutom gör LH stor diff i "respekt" mot SEN och "vanliga" *G.

Dessutom finner jag det synd att EB inte ger fler poäng för ekoflex hos andra bolag, som frekvent användare av Thai U finner jag detta extra tråkigt.

Men som ovan postat så är chansen för en uppgradering milslångt större på LH än LX där det i princip alltid var fullt framför skynket.

Men, för att komma med något smart i mitt inlägg så säger jag TK. ;)
 

Patrick

Medlem
Vid en resa blev mannen på andra sidan gången tilltalad med Herr xxx av personalen. Jag skäms sällan och är nyfiken av mig så jag frågade om de kände varandra, då svarade flygvärdinnan att de försöker lära sig namn på SEN och HON. Då frågade jag hur många SEN det var i eko och jag har för mig att hon svarade 19, då frågade jag hur många andra *G och hon sade "typ en bunt". ;)

Andra saker var t.ex. vid incheckning i JNB, som SEN behöver man aldrig visa sitt kort. Som *G ofta. Iofs kanske det har med min bekväma reseklädsel att göra. ;)

Småsaker mao, men ändå märkbara.
 

NotRyan

Medlem
Det där verkar svaja lite. Jag har också fått den behandlingen hos LH, så nog får även andra *A G personligt bemötande ibland
 
Toppen