Senaste nytt

Hur är SK995/996 Köpenhamn - Peking T/R i Business?

fleetheseen

Medlem
Hej!

Någon som vet hur det är att flyga i business class på SK995/996 Köpenhamn - Peking t/r? Funderar på att boka en överraskningsresa till mina föräldrar för min 2-4-1 AMEX voucher och då de aldrig har flugit första klass så tänkte jag det kunde vara kul... Någon som flugit denna sträcka i business? Det står att sträckan ska trafikeras av en Airbus Industrie A340-300.

Tacksam för hjälp :)
 

Dr. Miles

Expert
Servicen var typisk SAS, dvs vänligt men inte så mycket uppmärksammad.
Stolen är lie flat så det blir inte helt horisontellt mot golvet.

Flighten till Beijing brukar inte krocka med andra widebody flighters ankomsttider därför immigration i Beijing kan vara mindre kö förutsatt att några Air China flighter från Japan inte har hunnit att landa före.
 

VonMögen

Medlem
Hej!

Någon som vet hur det är att flyga i business class på SK995/996 Köpenhamn - Peking t/r? Funderar på att boka en överraskningsresa till mina föräldrar för min 2-4-1 AMEX voucher och då de aldrig har flugit första klass så tänkte jag det kunde vara kul... Någon som flugit denna sträcka i business? Det står att sträckan ska trafikeras av en Airbus Industrie A340-300.

Tacksam för hjälp :)

Låter som en väldigt trevlig gest! Om de inte har flugit C/F long haul så kommer de nog att uppskatta detta väldigt mycket. SAS C koncept lämnar en del att önska men tror fortfarande att du kommer att få en guldstjärna i kanten av mor och far.
 

fleetheseen

Medlem
Tack allihopa! Blev en bokning i business för min 2-4-1 voucher. Själv så kommer jag avnjuta samma resa fast i economy men vad gör man inte för sina föräldrar, speciellt för morsan som fyller 60 :cool:
 

Alf

Medlem
SAS är bra i business på långlinjerna med ganska jämn och hyfsad service även om många på detta forum tycker annorlunda. Stolen har inte helt flat läge men jag sover bra i den. Har man ingen annan businessklass att jämföra med är jag övertygad om att resan kommer att bli bra. Det brukar vara sämst om det är norsk kabinpersonal men det borde det inte vara eftersom flighten utgår från CPH.
 
De gånger jag flugit CPH-PEK har allt fungerat mycket bra. Dansk/svensk/kinesisk kabinpersonal har varit tillmötesgående med glimten i ögat. Frikostigt med champagne. Tummen upp!
 

jlo

Medlem
Jag flyger den sträckan ett par gånger per år. Oftast i Y men en hel del i C.

Stolarna är som de är. Stolarna har strulat för en del medpassagerare ett flertal tillfällen men aldrig för mig. En stackare kunde inte justera sin stol på hela resan.

Det är väl 10-20% chans att IFE-filmerna inte fungerar för någon passagerare.

Jag tycker servicen är bra, men maten på sk996 PEK-CPH lämnar en del att önska vid flera tillfällen.

Glöm inte ordna en lapp med adressen till hotellet på Kinesiska (simplified). Fontstorlek 48+ rekommenderas. Jag åker hellre oviss om taxichauffören har synproblem än att han rotar fram ett förstoringsglas. Jag rekommenderar också att inte ha en karta på samma lapp som adressen, det brukar bara konfundera chauffören.
 

Skillsen

Medlem
De kommer att uppskatta det!
Gjorde samma sak när min far fyllde 60, skickade mor och far i Business med SAS till Thailand.

Saken blev ju inte sämre av att jag hade en jobbresa dit samtidigt som de inte visste om.
Så jag överraskade med att knacka på dörren på hotellet efter de anlänt... väldigt paffa blev de... :)
 
Toppen