Senaste nytt

Bokade biljetter på BA A380 premiärflight men bolaget ändrade datum

British Airways Moves Forward A380 Long-Haul Operation to late-Sep 2013

by JL


Update at 0700GMT 04JUL13

As per 04JUL13 GDS timetable/inventory display, British Airways is moving forward planned Airbus A380 long-haul operation to late-September 2013. Latest changes as follow.

London Heathrow – Los Angeles A380 service begins from 24SEP13 instead of 15OCT13
BA283 LHR1205 – 1510LAX 388 15
BA269 LHR1615 – 1915LAX 388 246

BA282 LAX1745 – 1200+1LHR 388 15
BA268 LAX2130 – 1545+1LHR 388 246

From 27OCT13, A380 operates BA269/268 on Day x26

London Heathrow – Hong Kong A380 service begins from 22OCT13 instead of 15NOV13
BA025 LHR1840 – 1420+1HKG 388 D
BA026 HKG2325 – 0450+1LHR 388 D

The oneWorld member plans to operate A380 aircraft on scheduled London Heathrow – Frankfurt service prior to long-haul operation, however this remains subject to change.



British Airways Moves Forward A380 Long-Haul Operation to late-Sep 2013 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates

Jag har ju en resa den 15 Oktober inbokad. Bokade endast för att få åka premiär/invigningsturen. :(
Är detta giltigt skäl för att jag bör få tillbaka pengarna trots att det är low-eco?
 
Du kan alltid ringa och fråga!

Sitter på telefon nu men fick prata med en .... (valfritt negativt uttryck).
Dom förnekar även att ett byte av datum har skett vilket är det mest irriterande!
Hon skickade mig vidare och nu är det telefonkö så det heter duga.

Någon som har en bra kontakt hos BA?
 
Kommer bojkotta BA totalt om jag inte får tillbaka min deposit.

Byta flyg går an men om jag avbokar tar dom min deposit (det jag lagt ut för att hålla bokningen vid liv.)
Jag kan inte åka på den första flygningen då det krockar med min "höstresa" och den enda anledningen till att jag bokade detta var som sagt att åka med på första flygningen men dom verkar inte förstå att det finns flygnördar.

Det här är falsk marknadsföring då dom gått ut officiellt med den 15 Oktober som den absolut första flygningen och nu är det helt plötsligt ändrat.

Går att jämföra med Norwegian "situationen" och där fick man avboka gratis!
Norwegian - ett lågpris bolag sköter detta fantastiskt medan BA beter sig som Ryanair.
Fasiken vad besviken jag är på BA just nu.

Det är 2000 SEK jag kunnat göra något mycket roligare för.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Kommer bojkotta BA totalt om jag inte får tillbaka min deposit.

Byta flyg går an men om jag avbokar tar dom min deposit (det jag lagt ut för att hålla bokningen vid liv.)
Jag kan inte åka på den första flygningen då det krockar med min "höstresa" och den enda anledningen till att jag bokade detta var som sagt att åka med på första flygningen men dom verkar inte förstå att det finns flygnördar.

Det här är falsk marknadsföring då dom gått ut officiellt med den 15 Oktober som den absolut första flygningen och nu är det helt plötsligt ändrat.

Går att jämföra med Norwegian "situationen" och där fick man avboka gratis!
Norwegian - ett lågpris bolag sköter detta fantastiskt medan BA beter sig som Ryanair.
Fasiken vad besviken jag är på BA just nu.

Det är 2000 SEK jag kunnat göra något mycket roligare för.

Jag kan delvis förstå besvikelsen med detta, men det finns jo ingenting i villkoren som säger att man garanterar en viss flygtyp på en viss avgång. Detta är "subject to change".

Jämförelsen med Norwegian är också lite missvisande då Norwegian ersatte med en mycket sämre produkt, och det triggade en policy för att returnera pengar för dom som ville.

Jag hade skrivit ett faktabaserat meddelande, utan känslor till BA Customer Care där du förklarar att syfte med din resa var enbart att vara med på premiärresan till LAX, och att BA hade sedan länge kommunicerat detta datum. Nu är det på många sätt glädjande att man hinner få igång flygen tidigare, men du kan tyvärr inte närvara på premiärturen detta datum. Eftersom BA olyckligt har annonserat ett senare datum, anser du att BA borde renfundera dig hela beloppet.

Jag tror om du andas in, tar det lite lugnt och skriver sansat så löser detta sig...
 
Jag kan delvis förstå besvikelsen med detta, men det finns jo ingenting i villkoren som säger att man garanterar en viss flygtyp på en viss avgång. Detta är "subject to change".

Jämförelsen med Norwegian är också lite missvisande då Norwegian ersatte med en mycket sämre produkt, och det triggade en policy för att returnera pengar för dom som ville.

Jag hade skrivit ett faktabaserat meddelande, utan känslor till BA Customer Care där du förklarar att syfte med din resa var enbart att vara med på premiärresan till LAX, och att BA hade sedan länge kommunicerat detta datum. Nu är det på många sätt glädjande att man hinner få igång flygen tidigare, men du kan tyvärr inte närvara på premiärturen detta datum. Eftersom BA olyckligt har annonserat ett senare datum, anser du att BA borde renfundera dig hela beloppet.

Jag tror om du andas in, tar det lite lugnt och skriver sansat så löser detta sig...

Du är alltid lugn och metodisk. :)

Överreagerar väl lite som vanligt och visst kan flygplansbyten ske pga tekniska fel etc men nu har man inte ändrat ett par dagar utan 1 hel månad.

Har ibland svårt att få fram orden jag söker när jag pratar engelska över telefon och det var en aning frustrerande när dom inte förstod varför jag ville byta. (en icke flygnörd känner inte igen en flygnörd.)

Ska ta det lugnt och försöka förklara allt i ett mail istället.
(tack för din hjälp by the way)

Det enda som är irriterande är att jag inte tycker det är jättekul att kasta bort pengar och jag bokade som sagt endast för att åka på "inaugural" flygningen.
Hade varit mer nöje att spola ner pengarna i toaletten..

Edit: Mail skickat till customer relations nu. Får se vad dom säger där.. :)
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Kommer bojkotta BA totalt om jag inte får tillbaka min deposit.

Byta flyg går an men om jag avbokar tar dom min deposit (det jag lagt ut för att hålla bokningen vid liv.)
Jag kan inte åka på den första flygningen då det krockar med min "höstresa" och den enda anledningen till att jag bokade detta var som sagt att åka med på första flygningen men dom verkar inte förstå att det finns flygnördar.

Det här är falsk marknadsföring då dom gått ut officiellt med den 15 Oktober som den absolut första flygningen och nu är det helt plötsligt ändrat.

Går att jämföra med Norwegian "situationen" och där fick man avboka gratis!
Norwegian - ett lågpris bolag sköter detta fantastiskt medan BA beter sig som Ryanair.
Fasiken vad besviken jag är på BA just nu.

Det är 2000 SEK jag kunnat göra något mycket roligare för.

Förlåt om detta framstår som ett personligt angrepp, men med denna inställning och förväntan kommer du aldrig vara helt tillfreds med livet. BA, precis som alla andra flygbolag är känsliga för diverse faktorer. Dom har inte gett dig någon garanti eller försäkran att det skulle vara en A380 på dina datum. Som Senator skrev tidigare. Finns värre saker i livet att hetsa upp sig för. Perspektiv brukar jag påminna mig själv om.
 
Förlåt om detta framstår som ett personligt angrepp, men med denna inställning och förväntan kommer du aldrig vara helt tillfreds med livet. BA, precis som alla andra flygbolag är känsliga för diverse faktorer. Dom har inte gett dig någon garanti eller försäkran att det skulle vara en A380 på dina datum. Som Senator skrev tidigare. Finns värre saker i livet att hetsa upp sig för. Perspektiv brukar jag påminna mig själv om.

Nej då. Tar inte illa upp alls.
Jag hade absolut inte haft något emot om BA bytt ut A380:n på dagen på grund av något tekniskt fel men att ändra startdatum med en hel månad(?) får mig att undra varför dom hade så bråttom att gå ut med tidigare startdatum?

Skrev inlägget med lite frustration då den jag fick prata med hos BA var otroligt korkad. (Skulle kunnat byta ut den kvinnan mot min systerdotter på fyra år som hade förstått bättre.)

En aningen surt är det dock när jag helt ärligt bara bokade detta för inaugural flight. (Jag förväntar mig inte att du ska förstå varför jag ville vara på just inaugural flight men så var det i alla fall.)

Jag är ingen chef som tjänar 60-80k SEK / månaden och ser 2000 SEK som småpotatis utan har ett vanligt knegarjobb inom transport men med ett stort intresse för flyg.

2000 SEK är trots allt cirka 15% av en CMB run eller 3 månaders mobiltelefon kostnad och det känns tråkigt att "slänga bort" då det inte blir inaugural flight längre.

Hur många här inne skulle inte bli besvikna och "ta det vidare" om man bokat LH (nya F) med 747-400 och fick A330 med gamla F istället? :p

Nu är det inte riktigt samma sak men bara en tanke..
 
Last edited:
BA:s support är knappast det bästa jag varit med om..
Försöker lösa mitt "ärende" som jag beskrev tidigare i tråden gällande A380.
Eventuellt skulle jag kunna gå med på ett byte till inaugural HKG flight istället så ska fråga om det är möjligt om jag inte kan få pengarna tillbaka.

Blir hänvisad hit, dit, hit, dit..
Till slut skickade jag ett email men för att istället besvara mig via email (vilket jag bad om) så skrev dom följande:

"We have been unable to make contact with you regarding your booking and
would be grateful if you could telephone us on 08444 930 787; we are
available on this line seven days a week between the hours of 07.30 and
20.00."

När jag ringer det där numret (har testat på alla möjliga vis) så får jag höra: 08 444..... har upphört?
 
Last edited:
Toppen