Senaste nytt

Revenue management: en certifierad form av galenskap

Senator

Moderator
Vänner,

Behöver brådis åka ner till Zurich på fredag då schweizare är som tyskare, älskar dokument som skall underskrivas på plats och helst med notarie representerat.

Börjar som vanligt titta på Swiss.com och hittar att det billigaste som passar min tidsplan är att åka eftermiddagen innan för att träffa mina affärskontakter och sedan vill jag hem fredag kväll, eller eventuellt lördag morgon.

Jag hittar schysst pris på mitt ZRH hem (Hilton) torsdag men inte på fredag då det skulle bli ca 3 500kr för natten, så avresa från ZRH på lördag blir lite dyrt.

Så jag börjar leta tider som passar

ARN-ZRH

Swiss I.JPG

Billigaste utresan är 2 297kr i ekonomi. Där roligheterna börjar är hemresan på fredagen:

ZRH-ARN

Swiss II.JPG

4 277kr skall man ha på den flight jag skulle kunna hitta med!! Så i ekonomiklass skulle detta kalas gå på 6 574kr, och inte för att tala om affärsklass på 13 000kr! Galenskap säger jag! :)

Det är tur då att man är en medveten resenär, och jag har kollat in en resa till Palma under en tid, och mitt lite tricks och mix så har jag bokat ARN-ZRH-PMI-FRA-ARN i affärsklass för 6 190kr i stället. Nu chansar jag lite på hemresan med att vara 5min från MCT på FRA-ARN och hoppas på att jag inte behöver sova över i FRA (som kostar ca €80 natten mellan fredag och lördag). Så jag åker som planerat
Torsdag ARN-ZRH
Fredag ZRH-PMI-FRA och hoppas jag (FRA-ARN)

Observera hur prissättningen är mellan ARN-PMI kontra ARN-ZRH med Swiss. Det är alltså i D-klass med Swiss ca 6 000kr billigare att INTE kliva av planet i ZRH, och eftersom stop-over ingår gratis kan man inte annat en att klassificera detta som certifierad galenskap att köpa ARN-ZRH i D-klass och inte ARN-PMI i D-klass! (IMHO)

Swiss III.JPG

Swiss IIII.JPG
 

Senator

Moderator
Kom att tänka på en sak för ni hungriga EuroBonus medlemmar som söker ett billigt MR med massor av EB poäng:

SAS har enkel "A" klass till PMI som kostar 1 436kr ex skatter och avgifter. Routing är:
STO-WF/SK-BGO-PMI
STO-WF/SK-CPH-PMI
STO-WF/SK-OSL-PMI
STO-PMI
STO-WF/SK-SVG-PMI
Det borde bli 1 000 + 4 000 EB = 5 000 poäng en väg

Kombinera detta med Swiss "P" på hemresan som kostar 2 028kr / 2 = 1 014kr. Detta går att kombinera med ovan SAS resa:
ARN-ZRH-GVA-PMI - välj SAS metall på ARN-ZRH så skulle det väl bli
3 000 + 1 200 + 1 200 = 5 400 poäng

Uträkning skulle väl se ut så här:
1 436kr (SAS)
(+) 1 014kr (Swiss)
(+) 2 200kr (Skatter & Avgifter uppskattade)
(=) 4 650kr för 10 400 EB poäng (+ 1 750 poäng om man är EBG)

Att det sedan är en himla trevlig plats är en helt annan femma :)
 

Senator

Moderator
Lektion 1 i hur man är medveten resenär, jag är imponerad!

Tack!

Insåg nu att det råkar bli 8 125 M&M Miles (en vägen blev "D" och andra "Z") samt ca 1 000 M&M Miles på mitt Swiss Amex också för köpet :) Den där direktkärran i ekonomi hade i bästa fall genererat 1 874 M&M poäng t/r + Amex köpet på ca 1 000 M&M. Blev nu (om möjligt) än gladare...
 

Lallarn

Medlem
Snyggt jobbat! Själv har jag också kikat en del på galenskaper idag, exempelvis vill jag åka enkelresa från Berlin till Oslo med LH group, men det kostar avskräckande €709, om jag inte vill åka över BRU med SN för €204 (eller i Business för €641) - men det vill jag ju inte!

Någon kanske har något tips-trix på open jaw OSL->SZG 17 september, SZG->BER 19 september och BER->OSL 22 september. Alla avgångar på eftermiddagen (efter 15-16) och med Star Alliance såklart... Mitt bästa bet just nu är en open jaw med OS på OSL->SZG och SZG-OSL, men sen är det apdyrt från BER->OSL den 22a september (söndag, hör och häpna!). SAS enkel i GO kostar cirka 3000 TXL-OSL.
 

Homer

Medlem
På samma sätt kan du hitta biljetter från KRN, LLA, UME etc. till exempelvis LHR, CDG etc. som är billigare än till ARN
Köper man enkelbiljett är det inget som hindrar att man missar sin connecting flight.
 

Senator

Moderator
Snyggt jobbat! Själv har jag också kikat en del på galenskaper idag, exempelvis vill jag åka enkelresa från Berlin till Oslo med LH group, men det kostar avskräckande €709, om jag inte vill åka över BRU med SN för €204 (eller i Business för €641) - men det vill jag ju inte!

Någon kanske har något tips-trix på open jaw OSL->SZG 17 september, SZG->BER 19 september och BER->OSL 22 september. Alla avgångar på eftermiddagen (efter 15-16) och med Star Alliance såklart... Mitt bästa bet just nu är en open jaw med OS på OSL->SZG och SZG-OSL, men sen är det apdyrt från BER->OSL den 22a september (söndag, hör och häpna!). SAS enkel i GO kostar cirka 3000 TXL-OSL.

Vad med affärsklassbiljett med Lufthansa för 5 177kr (SEK) + skatter och avgifter samt €100 for en stopover:
ZRC68G0D LH Z Round-Trip 5177(SEK) B

OSL-FRA-SZG (destination)
SZG-FRA-BER (stopover)
BER-OSL

Gissar totalt ca 7 500kr totalt beroende av antalet segment
 

Senator

Moderator
Det gick...... nästan...

Några egna missar: jag trodde LH808 avgick 21:45 i dag, det gjorde den i söndags. Tyvärr, den avgår 21:30 på fredagar. Det var flex till Mallis, men inte hem (jag trodde omvänt). Mycket bra jobbat ombord att ta reda på gater, load, vart vi skulle hamna och fick samåka ett "Björnströmfordon S500" till A då vi parkerade på plattan.

Hamnade tyvärr i en lokal tysk version av Little Britain: "Computer says no": Med andra ord, hann till gaten men det är verkligen inget man kan göra där så sent. Så enkelt, jag fick det jag hade betalat för så det är inget skäl att gnälla.

Så njuter av en Hefe på Hilton, men värt ett försök
 

MarcusC

Medlem
Jösses...ja LH group revenue management....är galet!! Det är bara inse de cashar in rejält på oss "behöver" åka typ GOT/ARN-FRA/ZRH....och har,an istället möjlighet lägga till mer konkutårrensutsatt destination som TXL,BCN med flera blir det billigare...men det är ändå galet kan jag tycka....men tack för tipsen..definitivt läge vara öppen för "lägga till" en extra destination...
 

Senator

Moderator
Vänner!

Har idag hittat om möjligt, ett ännu galnare inslag i debatten om Revenue Management.

Vi håller fortfarande på att kolla möjliga resmål över nyår till Karibien. Traveller kom med förslaget att åka till Turks- och Caicosöarna. Så jag har börjat titta på detta, men deals från Europa är inte lika bra som SKB, CUR etc.

Så jag testade ITA Matrix idag med input: NYC-PLS. Output av detta blev nåt av det roligaste jag har sätt:

Direkt med United; ut bokas i "P" och hem i "D" för $1 270:

United 1.JPG

Men.......... om man åker hemresan som:
PLS-EWR
EWR-CLE
sover över
CLE-LGA
så blir priset $911 och allt prisas som "P" klass.

United 2.JPG

Med andra ord, man kan åka på samma kärra UA1466 till EWR och vidare. Det måste vara så att eftersom UA1466 är en one-stop service mellan PLS-CLE att det finns "P" inventory till CLE och enbart "D" till EWR. Men galet roligt tycker jag :)
 
Toppen