Senaste nytt

Norwegian återupptar linje till Kiruna

Kimpe

Medlem
Inte en dag för sent kan man tycka.
SAS har ju varit ensam aktör på linjen sen Norwegian la ner för något år sen.
Tror ni SAS gör någon förändring? Mindre trafik? Priser?
Eller blir det ingen större skillnad?

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7726463
 

011430121

Medlem
Jag tror att DY har lite för många plan, och dom måste hitta nya orter hela tiden för att hålla dem i luften, konstigt att dom inte "tog tag i" OSD igen.
 

Palazzi

Medlem
Bra för konkurrenssättningen! DY erbjuder ju vidare anslutningsflyg (numera också long haul) så många möjligheter som öppnats.
KRN är ju en av få "större" (nåja) flygplatser i Sverige som helt saknar andra möjligheter än SAS, och samtidigt har så lång väg till närliggande alternativ.
 

Homer

Medlem
De har släppt biljetterna, finns massor för 299kr.
Men varför ska man besöka Kiruna efter 30/10 om man inte måste :p
 
Intressant. Även om det är rätt bra snurr här i Kiruna nu så var väl en av anledningarna till att de la ner att de inte riktigt fanns underlag för två flygbolag att verka här. Men vi får väl se. Kanske inte jättebra att åka härifrån på eftermiddagen om man har något jobbärende, men för turister funkar det säkert. Är den permanent eller ska den bara gå under vintersäsongen?
 

LinuxSam

Medlem
Vad jag vill minnas så la de inte ner för att det var olönsamt utan för att de hade en lönsammare linje för de flygplanen som flög på Kiruna.

/LinuxSam
 
Sant, jag har också hört att de kunde ju köra två svängar till GOT med fulla plan medan de körde en sväng till KRN. En kompis satt med på kommunikationsrådets möte en gång när de pratade just om det här med att det var svagt underlag för två aktörer också.
 
Det blir väl som sist. De flesta jublade när Norwegian bröt sig in och även SAS "tvingades" sänka sina biljettpriser till Kiruna.
Dock fortsatte väl väldigt många att välja SAS och betalade lägre biljettpris. Tillslut gav väl DY upp...
SAS har nog en solid kundbas med Eurobonus medlemmar nu i Kiruna efter flera års monopol.
Spännande att om Norwegian kommer vara långiktiga nu med sin Kiruna satsning.
 
Toppen