Senaste nytt

Problem på flygplatsen i Beijing?

Mikael

Medlem
Jag har in inrikesflygning inom Kina på torsdag (till Beijing), jag är medveten om att det ofta är förseningar inom Kina, men på sistone verkar det som att hela systemet klappar ihop under kvällen och natten. De senaste dagarna har merparten av alla inrikesflyg kvällstid (och en hel del utrikes också) ställts in, både ankommande och avgående. Och de enstaka som kan landa/lyfta är kraftigt försenade. För en storflygplats som Beijing tycker jag detta är anmärkningsvärt. Är det någon som vet mer om vad det är som har hänt?
 

Tjaeng

Medlem
Inte flygbolagen, flygplatsen eller så som det är fel på. Har att göra med att PLAAF (flygvapnet) kontrollerar större delen av allt luftrum långt hårdare än vad en civiliserad stat bör göra. Minsta antydan till övning, beredskap, statsbesök, bigwig-ska-inspektera-provinserna osv, gör att inrikesflygen tar stryk. Men vad annars skulle man förvänta sig av en stad där två filer på huvudgatan (Chang'an road framför TIananmen Square) stängs av varje dag när högdjuren ska till jobbet.
 

SvartMjolk

Medlem
Det verkar som om de har fått väderproblem runt om i Beijing.
Åska och kraftig regn var orsaken enligt kinesiska medierna.

Jag kan bekräfta att det stämmer. Jag kunde simma hem i dag, nästan i alla fall. Det har kommit flera ordentliga åsk- och regnoväder de senaste dagarna. Receptionisterna i huset som jag bor i jobbar febrilt med att hålla vattnet borta med hjälp av presenning, hinkar, borstar, sandsäckar och liknande.
 

Mikael

Medlem
OK tack.
Men jag tycker ändå att det är intressant att flygen funkar (mer eller mindre) bra under dagtid, men på kvällen kollapsar allting. Väldigt speciellt oväder som återkommer varje kväll ;-)
 
Toppen