Senaste nytt

Visa Infinite vs Amex Platinum?

frodell

Medlem
Tjenare,

Har blivit erbjuden ett Visa Infinite och undrar om ngn annan som har det och kanske har erfarenhet av det kan tycka till om det. På pappret ser det starkare ut än Amex Platinum men är verkligheten densamma?

Har Amex och EuroCard Plat idag och tänkte isåfall göra mig av med amexet .. kanske gå ner på SAS Amex eller ngt bara.
 

Stefan62

Medlem
De förmåner och villkor som gäller för Amex Platinum är bra, men det är självklart så att man måste utgå från sin egen situation.

I mitt fall så är de extrakort och övriga förmåner som ingår av stort värde - t ex ett extra Platinum-kort till fru/sambo/partner, 5 st Amex Guld-kort vid behov, 2 st PriorityPass med fria besök inkl en gäst, gratis SAS Amex etc.

Den ingående kort-försäkringen är en av de bästa, men säkert inte absolut bäst. Det är ju först vid en skade-reglering det visar sig om en försäkring håller måttet.
 

Jaws

Medlem
Visa infinite har ett bättre och mer omfattande försäkringsskydd. Jag uppfattar visas infinitekort som motsvarande amex centurion.
Be dinbankkontakt att ge dej villkoren om inte redan fått dem och jämföra. Det är bara att googla amex villkor.
 
Jag har Handelsbankens Infinite och jag skulle statusmässigt klassificera det som Amex Centurion, mao Visas motsvarighet mot Centurion. Inifinte erbjuder oxå status match på Hilton Honors bla.

Vem som helst kan ansöka om ett Amex platinum, men du kan inte bara ansöka om ett infinite utan du behöver vara en väldigt bra kund hos banken.

Så valet är enkelt! :) Kör infinite!
 

frodell

Medlem
Låter ju kanon! Hur är deras consierge jämfört med Amex Platinum/Centurion? Jag har testat Eurocard Platinum consierge och den är inte i närheten av Amex Platinum consierge imho. Kommer jag bli nöjd med Infinite Cons?
 

frodell

Medlem
Har ngn av er som har Visa Infinite lyckats pruta på årsavgiften förresten? 7500 SEK är ju iofs inte så farligt om det är jämförbart med centurion men fortfarande mer än Platinum
 

Alx

Medlem
Visa Infinite är säkert bra. Men ni som likställer det med Centurion, har ni egen erfarenhet av Centurion? Hur vet ni annars att kortet är jämförbart? Centurions förmåner brukar ju sällan beskrivas särskilt ingående för icke tilltänkta.

Till skillnad från Visa Infinite ställer Amex riktigt höga inkomst-/förmögenhetskrav på de som de väljer att erbjuda Centurion. Alltså ingen risk för kreti och pleti där, vilket gör att företag verksamma i lyxbranscher gärna fjäskar ordentligt med Centurionmedlemmar.

När det gäller försäkringen så beror det såklart på vad man prioriterar. Själv prioriterar jag att försäkringen är extremt omfattande och utan snack täcker alla både möjliga och omöjliga människor jag kan tänkas komma på att resa tillsammans med. Alla kortinnehavare (upp till 27 st.) och deras familjer täcks i alla lägen. Dessutom täcks alltid alla man reser tillsammans med oavsett relation. Självklart behöver ingen del av resan vara betald med kortet.

Jag har haft en hel del försäkringsärenden de senaste åren, särskilt relaterat försenat bagage. Inte en enda gång har det varit några som helst bekymmer. Mycket snabb och enkel handläggning och utbetalning inom bara några dagar.
 

Stefan62

Medlem
Det finns många trådar om kort-försäkringar - men det är först vid skaderegleringen som man får ett kvitto på hur bra försäkringen egentligen är...!
 

Bamsefar

Medlem
Och jag upprepar att allt är då inte guld & gröna skogar med AmEx (valfritt kort upp till Centurion som jag aldrig testat), då mina erfarenheter efter diverse försäkringsärenden inte fungerat eller ens varit i närheten av smidigt. Komiskt nog har jag aldrig haft problem med min hemförsäkrings resedel, den har visat sig vara extremt överlägsen American Express försäkringar....
 

frodell

Medlem
Ok Amex Plat har jag egna erfarenheter av både bra och dåliga (annars hade jag väl inte funderat på att byta) men frågan till er som har Visa Infinite är mer vilka erfarenheter ni har? Hur lätt/svårt är det att använda det för att få bra bord, komma in på klubbar, få den där lilla extra servicen?

Jag vet att man får Hilton Guld t.ex med Visa Infinite .. har ni testat att status matcha eller få free bees på andra program? Med Amex platinum funkar det ju hyffsat att bara maila och be om ngn kampanjmatchning t.ex.
 
Toppen