Senaste nytt

Följ personalens anvisningar annars...

Senator

Moderator
Hej,

Kom hem sent i går från LHR med BA 783 i CE, plats 1D. Som vanligt var jag helt i min värld med datorn och Bose Q2 hörlurar, och talade lite med personalen framme, men större delen av tiden jobbade jag.

Snabb resa, och landade lite sent ca. 00:10 och parkerade vid F-pieren som vanligt (eller som jag benämner den: Kommunala Flygplatsen i Uppsala). Efter motorn stängdes, kom kaptenen snabbt ut ur cockpit och talade med Purser. Det dröjde väldigt mycket innan man kände att det var dags att öppna dörren. När så dörren öppnades stod jag först, och utanför stod 10 personer: bland annat 3 uniformerade poliser från Arlanda Polisen.

Nyfiken som man är följde jag samtalet mellan purser/kapten och vakthavande polis:
En passagerare långt bak hade under inflygningen vägrat, flera gånger att skruva av sin iPad, lyfta på plats bordet, samt stolen tillbaka i rätt läget. Han hade blivit tillfrågat professionellt samt blivit informerat att det fanns eventuella konsekvenser om han inte gjorde det. Trots detta hade han vägrat. Så Purser/Kaptenen valde att ringa in polisen, och in klev 3 poliser som stod i "galley" och väntade. Jag klev av, men var sugen på att kolla spektaklet som skulle komma :p

Har ni upplevd något liknande? Tycker ni BA agerade rätt? Tror ni SAS hade agerat på samma sätt?
 

agehall

Medlem
Jag tycker visserligen att många av reglerna är störtlöjliga, det finns ingen anledning att tro att en iPad kan utgöra en fara för flygsäkerheten, men reglerna är som de är just nu.

Oavsett vad man tycker om reglerna, så är det kabinpersonalen som bestämmer ombord och har begär de att man ska göra något så är det bara att lyda. Gillar man det inte kan man väl försöka protestera lite men om det är uppenbart att de inte tänker ändra sig så är det bara att göra som de säger och sedan ta upp saken med kundtjänst.

Om folk skulle trotsa kabinpersonalen, ens i småsaker, så skulle deras auktoritet undergrävas rätt snabbt och det kan utgöra en mycket större fara än att någon inte stängt av sin iPad under landning.

Jag är rätt övertygad om att de flesta flygbolag skulle ha agerat på samma sätt.
 

lnixon

Medlem
Har ni upplevd något liknande?

Långt ifrån så illa, men det var rätt genant när min dåvarande VD fortsatte jobba med sin powerpoint-grunka under inflygningen trots flera vänliga uppmaningar om att stänga av datorn. Han blev dock färdig innan de blev riktigt insisterande. :)

Tycker ni BA agerade rätt? Tror ni SAS hade agerat på samma sätt?

Japp, det är ett allvarligt brott att inte lyda kabinpersonalen; de är diktatorer i kabinen. Av goda orsaker.
 

lnixon

Medlem
Jag undrar vad påföljden av detta blir
kan det bli en tillsägelse av farbror blå. eller rent av en anmälan?

Det beror nog på om personen hotade med våld eller rent av var våldsam. Isåfall kan det handla om luftfartssabotage, som ger upp till fyra års fängelse för ringa brott.
 

Concorde

Founding Member
Personligen skulle jag inte vilja få en iPad i huvudet pga turbulens vid inflygning... Precis som vid bilolyckor är det lösa föremål som ofta skadar folk. Det är inte bara fel utan också brist på omtanke för sina medmänniskor.
 

Marcus01

Medlem
Under en charterflygning jag jobbat på har vi släng av folk i CPH pga fylla på väg till Mexico. Fått ombord thailändsk polis i BKK då vi varit på väg till DPS. Anledningen var att han börjat puckla på frun under flygningen. Den fakturan var nog inte liten som han fick för en extra landing och allt som kom med det.
 

Alx

Medlem
Jag tycker det var helt rätt. Även om det till synes kan verka överdrivet med så många poliser behövs det nog för att visa övriga passagerare allvaret i att inte urholka personalens auktoritet. Två flygningar med TK IST-PVG samt PVG-IST visade tydligt vad som kan hända när personalens auktoritet urholkats. På båda flighterna knäppte fler passagerare upp sina säkerhetsbälten innan vi landat. Inte nog med det så reste sig flera passagerare och började plocka ner sitt bagage i samma ögonblick som vi tagit mark (dvs fortfarande på landningsbanan). Jag kände mig obekväm med tanke på risken att få något i huvudet vid en hård inbromsning. Flygvärdinnans svar vid båda tillfällena var: "Det är ingen mening att jag säger till, de kommer ändå inte att lyda". Svaret jag fick (många månader senare) från TK var en massa ursäkter och bla bla bla som kunde sammanfattas till att jag saknade bevis och att detta därför inte hade inträffat!!! Snacka om att INTE sätta säkerheten främst!

Trots detta kunde jag inte låta bli att boka de billiga C biljetterna med TK från OSL-BKK i vinter! Men jag hoppas att de trots allt tog till sig av kritiken och åtgärdade problemet.
 
Toppen