Senaste nytt

Swiss Airlines (Business) Köpenhamn till Barcelona via Zürich

Efter ha varit en trogen läsare här i över ett år och följt och läst massvis med spännande resereportage i C och F klass så kändes det som hög tid att ta min Business Class oskuld.

CPH Kastrup Airport
SAS Business Lounge


Incheckning i Terminal 2 på CPH runt kl 12:15. Ingen kö till någon av diskarna, incheckningen gick snabbt och jag får instruktioner att bege mig till SAS Business Lounge. Priotaggen på väskan klistras även på. Vid security ser jag Fasttrack kön, men jag ingen logotype för Swiss i monitorn som sitter på väggen så jag orkar inte försöka slinka igenom, kön till den vanliga kontrollen var kort nog.

Ogillar att man hamnar direkt i Taxfree efter security på CPH, ett irritationsmoment som inte är helt lyckat. Jag lyckas dock ta mig ut snabbt och knallar bort mot loungen. Eftersom jag reser biljettlöst så har jag mina boardingpass i telefonen vilket överlämnas till agenten i SAS Business lounge. Den scannas, jag hälsas välkommen och kliver in. Beläggningen i loungen verkar låg denna tisdag, gissar på cirka 50%. Sällskapet är en mix av affärsresenärer, japaner och jänkare. Medelåldern ligger säkert på 45-50. Jag tar en kort rundtur först och kollar läget. Inne vid den mindre loungen där konferensrummen finns ser jag en man som är väldigt lik Patrik Sjöberg sitta i en av soffgrupperna. Stämningen är tyst och lugn, vädret utanför är muligt och trist (typiskt Skandinaviskt sommarväder med andra ord).

2013-06-25 12.50.06.jpg

Loungen ger ett imponerade intryck, den är stilren och doftar Skandinavisk design á la Arne Jacobsen. Det finns en mindre buffet att plocka ifrån som består av någon slags mix av sparris och grönssaker, flera sorters bröd, samt soppa. Diverse läskeblask, allsköns kaffe, te och vin serveras också. Eftersom jag inte vill förstöra appetiten allt för mycket innan flygningen så väljer jag att ta en skål med kycklingsoppa, en bit nybakt bröd och till det ett glas Chardonnay. Allt smakar över förväntan, speciellt soppan. Jag sätter mig i en fåtölj i närheten av eldstaden och loggar in på Businessclass.se med deras gratis Wifi. Här slås jag av tanken att det borde finnas en funktion som listar vilka medlemmar som befinner sig i en lounge runt om i världen just nu (borde inte vara så svårt att lösa med hjälp av Foursquare, Facebook och Graph API eller liknande).

Då jag har nästan har två timmar att spendera i loungen så blir det ett glas Carlsberg också. Beläggningen är fortfarande låg men ökar lite efter 13-tiden. Nu börjar även maten och tilltuggen att rotera vid bistron, jag ser något som ser ut som jordgubbar men undersöker inte närmare.

2013-06-25 14.16.49.jpg

Min plan avgår 14:45 och boarding börjar en halvtimma innan. Min gate är A14 idag, vilket betyder en hyffsat lång vandring från loungen längst ut i A-piren. När jag kommer fram har boardingen precis börjat med rad 13-35. Jag slinker snabbt förbi kön och visar upp mitt boardingpass och blir hälsad välkommen.


Copenhagen - Zurich
LX1271
Airbus 320 (Business)
SEAT 1C


Beläggningen i C är 7 pers, alltså enbart två rader framför skynket. Jag lyckades välja rad 1 på båda legen, skönt med lite extra benutrymme. Direkt efter jag satt mig ner så kommer en flygvärdinna fram till mig och ger mig en flaska vatten och en våtservett. Jag får också en förfrågan om jag vill ha någon international dagstidning att läsa. Till vänster om mig sitter en solbränd äldre Schwezisk herre som ser ut att ha koll på läget.

Avgång sker i tid och så fort säkerhetsbältesskylten släcks så kommer en värdinna fram och drar för skynket. Maten serveras direkt vilken består av kycklingfilé, blandade grönssaker, crepé med mjukost och till detta någon slags aprikos-formagé. Säkerligen en typisk Schweizisk efterrätt, någon som vet vad den heter? Till detta så väljer jag rött vin, jag får valet mellan franskt och Schweziskt och väljer att prova det sistnämnda. Allt var mycket gott, speciellt vinet som överraskade mig stort.

2013-06-25 15.18.47.jpg

Efter lunchen blir det en kopp kaffe med Baileys. Själva kaffet var i svagaste laget (kanske för jag är van att dricka Spanska espressos?) men bra mycket bättre än det som brukar serveras i monkey. Till detta serveras Swiss inhouse choklad.

2013-06-25 15.42.08.jpg

Under hela flighten så är servicen mycket bra, värdinnan är alert och lyhörd och frågar flera gånger om det är något hon kan erbjuda. Jag spenderar resten av flighten med att kolla på Decalage Horarié på paddan.

Normalt sett dockar Swiss Euro flygningar vid A eller B piren, idag blev det dock en bussgate vilket inte gjorde mig något. Jag har ju en fyra timmars layover i ZRH. Jag tackar för mig och kliver av. Här blir jag dock förvånad, nedanför trappan står en chaufför med en Business Class skylt och hälsar oss välkomna i en mindre Mercedes buss avsedd enbart för C PAX. Vi hoppar in och är iväg innan resten av PAX hittat övriga bussar.

2013-06-25 16.36.29.jpg

Vi körs iväg under terminalerna och på vägen så jag samlingen av BMW som i normala fall antaligen används för att köra ut F PAX till E-gaterna. Övriga C PAX försvinner mot luggage claim medans jag tar rulltrappan upp.


Zurich International Airport
Swiss Business Lounge


Zürich är antagligen min absoluta favoritflygplats, den känns rätt på alla sätt och det är en njutning att se den varje gång oavsett kabinklass. Kan inte sätta fingret exakt på varför det är så, men blanding av toppklass arkitektur, design, omgivning och lugnet kan ha något att göra med det. Chokolad är inte helt fy skam den heller. Jag kanske är Schweizare innerst inne?

2013-06-25 16.42.57.jpg

Jag har medvetet valt en fyra timmars layover här för att kunna ta till vara på Swiss lounge upplevelse till max. Loungerna har sin ingång på våning två i huvud byggnaden. Här har Swiss samlat inte mindre än tre lounger. Business, Senator och First. Registreringen för alla sker vid samma disk och man blir sedan ivägskickad åt olika håll då loungerna tar upp tre olika plan.

Swiss Business Lounge ligger en trappa upp, medans First Class ligger direkt till vänster, Senator loungen verka ligga mellan de två. Klockan är cirka 17, beläggningen är hög, cirka 90%. Denna lounge är något mindre än CPH och inte lika hemtrevligt, men erbjuder mer sorters mat, dryck och glass. Jag slår mig ner med en flaska Feldschlösschen och tar fram paddan. Sedan jag var på ZRH sist så har det hänt en del, de erbjuder numera gratis Wifi i 24-timmar. Den enda du behöver göra är att registrera dig med ditt mobilnummer, efter detta så har du tillgång till deras nät i 6 månader.

2013-06-25 17.00.11.jpg

Loungen består av två avdelningar, varav en av dom fungerar som en bistro med diverse bord. Det finns även ett gäng workstations samt tillgång till fyra duschar. Serveringen består av två stationer, båda två med samma innehåll. Idag var den laddad med diverse vin, tre sorters öl, massvis med läskeblask, té, kaffe samt en blandad kompott av olika spirits. Maten bestod av curryris med grönsaker, soppor, bröd, smörgåsar, sockerkaka, gummibjörnar samt Mövenpick glass. Helt klart imponerande för att vara deras basic lounge.

2013-06-25 17.13.21.jpg

I loungen finns även en trappa upp till Swiss Airport Lounge Bar, som ska vara världens längsta (skylten säger så i alla fall). Jag hade inte räknat med att den även fungerar som ett rökrum, även om att beläggningen var låg där då så luktade det kraftigt vilket är lite synd. Dock så är utsikten och urvalet av drycker utmärkt. Här finns även en nedgång till Senator loungen, vilket såg ut att vara en mindre kopia av Business loungen.

2013-06-25 19.59.18.jpg

De fyra timmarna försvann fort, loungen kändes så härlig så jag hade lätt kunna förbruka några timmar till där. Jag har hört att man ska kunna få massage där någonstans också, men osäker på om det enbart finns i First loungen?

En halvtimme innan avgång beger jag mig bort till gate A83 vilket är längst bort i A-piren. Dock har de travelators installerade så det går snabbt att ta sig dit. Vid ankomst verkar det som att hela planet redan boardat (Schweizisk effektivitet). Jag scannar mitt boarding pass och kilar ner för rampen.

2013-06-25 20.30.11.jpg

Copenhagen - Zurich
LX1950
Airbus 320 (Business)
SEAT 1A


5 rader i C idag, varav minst två är tomma. Avgång sker 10 minuter senare pga. en försenad connecting flight. Take-off sker via bana 32 norröver. Även här bjuds jag på vatten, våtservett, tidningar samt en huvudkudde. Idag sköter Pursern C PAX och enligt Swiss rutiner så stängs gardinen direkt efter take off. Jag har dessutom hela rad 1 för mig själv.

2013-06-25 21.11.26.jpg

Jag är inte riktigt säker på vad som serverades då jag tackade nej till maten pga överkonsumption av lounge mat, men det såg ut som någon lättare middag med soppa och tilltugg. Jag beställde istället in lite rött varav det självklara valet blev samma Schweziska vin som på tidigare leg. Tyvärr så la jag inte namnet på minnet men någon här kanske har koll på vad de brukar servera?

Servicen var igen oklanderlig, pursern såg hela tiden till att mitt glas med vin var välfyllt utan att jag påkallade hennes uppmärksamhet. Till detta så serverades jag så mycket Swiss choklad jag ville ha

I övrigt en mycket trevlig flygning utan anmärkningar, gillar kvällsflygningar generellt. Vid landar i BCN enligt tidtabell och taxar in till Terminal 1. Jag tackar för mig och går till luggage claim. På Barcelona brukar de vara sega att få ut väskorna, men när det väl började rulla på så damp min väska ut först av alla. Mmm... tack priority tag :)


Avslutande ord

För att sammanfatta min första Business Class upplevelse så är jag otroligt nöjd och tycker jag fick mycket bra värde för pengarna. Jag har sedan jag flög med Swiss första gången flaggat för hur bra de är inom Europa i monkeyclass och C är absolut inget undantag. Den hårda produkten sticker inte ut särskilt mycket onboard (men vem gör det intra Europa?), det är den mjuka produkten som är vinnaren. Allt från mat, punktlighet och service är perfekt och görs med ett leende.

Swiss Business lounge center är antagligen en av de bästa i Europa och tillgången till CPH’s flaggskepp lounge gör det inte sämre. Jag smålog nog hela vägen ner till Barcelona, allt var faktiskt ännu bättre än vad jag trodde och jag kommer ha väldigt svårt att åka monkey i båda riktningarna framöver.

Dags att fixa M&M status måntro?
 
Last edited:

Malu

Medlem
Trevlig rapport. Du sammanfattar verkligen det som jag gillar med Swiss. Bra kvalitet på mat och dryck, mer personlig service än LH och ändå oklanderlig effektivitet. Jag tar mer än gärna omvägen över ZRH när jag ska ut i Europa - vilket gjort mig till SEN i M&M...
 
Tackar!

Hade jag åkt med Swiss innan så hade jag valt dom istället när jag flög till Vancouver via Dallas istället för BA och AA förra året. Känns som att Miles & More är ett bättre program än OneWorld för mig som bor i södra Europa.
 

dino_81

Medlem
Trevligt reportage med mkt bra bilder! Vilken kamera har du använt?

Instämmer till fullo! Ett väl avvägt och professionellt reportaget. Riktigt stämningsfulla bilder som kompletterar texten bra.

Åket till Bangkok nästa vecka via ZRH och ditt reportage är verkligen en smakretare! :)
 
Trevligt reportage med mkt bra bilder! Vilken kamera har du använt?

Tackar! En vanlig iPhone 4, den hänger med fortfarande.

Instämmer till fullo! Ett väl avvägt och professionellt reportaget. Riktigt stämningsfulla bilder som kompletterar texten bra.

Åket till Bangkok nästa vecka via ZRH och ditt reportage är verkligen en smakretare! :)

Lyxigt, hoppas du får en trevlig resa. Glöm inte loungen ;)
 

Agö

Medlem
Väljer mellan Swiss C och Lufthansa C på samma rutt (CPH-BCN). Jag har flugit båda bolagen i C intra-Europa ett gäng gånger och känner till skillnaderna.

Nu en specifik fråga: serveras varm mat hos något av bolagen på ben 2 (GVA/ZRH alt. MUC/FRA till BCN)? Loungerna har jag varit i så många ggr att det är av mindre intresse.
 

090034208

Medlem
ZRH-BCN med LX har jag åkt ett par gånger, alldrig fått varm mat! Gränsen för varm/kall mat går vid 2 tim flygningar o längre, har jag för mig
 

segra

Medlem
Jag fick kall mat månadsskiftet juni/juli-2014
 

Attachments

  • IMG_6857.JPG
    IMG_6857.JPG
    838,9 KB · Visningar: 179
  • IMG_6890.JPG
    IMG_6890.JPG
    917,8 KB · Visningar: 170
Toppen