Senaste nytt

Lyxig resa på frugans födelsedag, vart?

Gus

Medlem
Frugan fyller 30 år i november. Jag har 40 000 United MileagePlus poäng och 61000 BA avios och jag vill hitta på någon lyxig resa för henne, vara borta i upp till en vecka. God mat & dryck och bra lounger är viktigast.

Alternativ 1: LH F ARN-Muscat enkel resa, 40000 MileagePlus poäng per person. (I så fall köpa 40000 poäng på pågående rean) och sedan Muscat-ARN vanlig betald ekonomibiljett med något bolag.

Fördelar: - Får uppleva FCT i FRA.
- Kaviar på planet.
Nackdelar: -FRA-MCT planet avgår redan kl. 12.20, alltså väldigt tidig uppstigning om man ska hinna utnyttja FCT.
- Kan bara bokas två veckor innan avresa och eventuellt finns då inga platser.
-Troligtvis gamla f-kabinen.

Alternativ 2: Hong Kong-Tokyo med CX F. 30 000 avios per person.
Fördel: -Avgångstid 16:20 från HKG vilket innebär lång tid i loungen.
Nackdel: -Måste ta oss till Hong Kong (var där i januari dessutom).

Vad hade ni valt och något annan som har något annat förslag? 40000 MileagePlus poäng är väl väldigt bra värde för att uppleva LH F vad jag förstår? Vi har rest med SAS och Thai C förut och var sådär nöjda så därför vill jag nu prova F. Någon som varit i Muscat? Vi har besökt både Dubai och Qatar tidigare och eftersom vi samlar på länder så är vi nu nyfikna på Oman.
 

GillBates

Medlem
Om din hustru inte är lika hardcore som dig så skulle jag välja att åka samtliga sträckor i lite finare kabin (för det är väl inte en present till dig ;) ). Inte fullt lika glamoröst att positioneringsflyga i 10timmar för att få en sträcka i first. Kan du inte köpa på dig lite Avianca LM så att ni kan åka bägge vägarna i F?
 

Kebalibre

Medlem
Någon som varit i Muscat? Vi har besökt både Dubai och Qatar tidigare och eftersom vi samlar på länder så är vi nu nyfikna på Oman.
Jag hade definitivt valt Hong Kong i detta fall. Staden Muscat har inte speciellt mycket intressant att erbjuda och klaras lätt av på ett dygn.
 

Flying Finn

Medlem
En semester i Oman? Låter inte precis romantiskt eller lyxigt. ;) Åtminstone ett bättre val än Sanaa i Jemen, men det är inte ändå lik Qatar eller Arabemiraten. Okej, kanske jag anser att det är mera ruggigt än vad det egentligen är, men i allmänhet skulle jag nog åka till typ New Orleans, Aten, Istanbul, Shanghai och andra städer med något att se och som har liv (Palazzis utryck om puls passar utmärkt), om det är fruns 30 års jubileum. Eller om det ska vara eksotiskt, så pröva t.ex. Samarkand.

Inget billigt flygande i F, men jag skulle i första hand prioritera målet för resan. Men kör på Muscat, i fall frun är flygnörd. :) Men inte turistklass tillbaka! :p
 

Igorius

Medlem
Igorius var i Oman för ett tag sedan. Kommentar?

Jovisst, var en vecka på Shangri-La Barr Al Jissah Resort & Spa utanför Muskat med sambon över påsk. Skrev litegrann om vistelsen här: http://www.businessclass.se/hotell/10085-shangri-la-lan-airlines-chile-golden-circle-2.html

Håller med Kebalibre om att staden Muskat inte är så värst spännande (vi nöjde oss med ett besök på några timmar), men på Shangri-La kan man absolut ha det ganska bekvämt. Även om resorten inte är perfekt (se tråden ovan) njöt vi i fulla drag.
 

Gus

Medlem
Om din hustru inte är lika hardcore som dig så skulle jag välja att åka samtliga sträckor i lite finare kabin (för det är väl inte en present till dig ;) ). Inte fullt lika glamoröst att positioneringsflyga i 10timmar för att få en sträcka i first. Kan du inte köpa på dig lite Avianca LM så att ni kan åka bägge vägarna i F?

Hade gärna gjort men har lite tight budget då vi sparar pengar till stundande bröllop. Max en väg i F tyvärr. På vägen hem är vi så trötta så då sover vi gott i våra ekonomiklasssäten.

En semester i Oman? Låter inte precis romantiskt eller lyxigt. ;)

Nähä, Lufthansa F med tillhörande FCT och några nätter på Shangri-La Muscat låter inte lyxigt och romantiskt? :confused: Du verkar svår att tillfredsställa :)

Jovisst, var en vecka på Shangri-La Barr Al Jissah Resort & Spa utanför Muskat med sambon över påsk. Skrev litegrann om vistelsen här: http://www.businessclass.se/hotell/10085-shangri-la-lan-airlines-chile-golden-circle-2.html

Håller med Kebalibre om att staden Muskat inte är så värst spännande (vi nöjde oss med ett besök på några timmar), men på Shangri-La kan man absolut ha det ganska bekvämt. Även om resorten inte är perfekt (se tråden ovan) njöt vi i fulla drag.

Oj, detta ställe verkar riktigt grymt! Kalla handdukar och fruktfat har jag varit med om på några få hotell men aldrig putsning av solglasögonen! :cool: Är det dyrt och svårt att få tag på alkohol i Oman för övrigt?
 

Igorius

Medlem
Oj, detta ställe verkar riktigt grymt! Kalla handdukar och fruktfat har jag varit med om på några få hotell men aldrig putsning av solglasögonen! :cool: Är det dyrt och svårt att få tag på alkohol i Oman för övrigt?

Det finns som sagt tre hotell inom resorten, vi bodde på Al Bandar (som jag uppfattar som näst flottast). Om du har möjlighet tycker jag att du ska testa Al Husn!

Alkohol finns att tillgå på hotell och utvalda restauranger. Med tanke på mängden restauranger inom Shangri-La åt vi bara middag utanför resorten två gånger, och då på restauranger som visade sig inte servera alkohol. På Shangri-Las restauranger var utbudet generellt bra, men billigt är det förstås inte. Skulle dock inte låta det avskräcka mig - maten var inte särskilt dyr jämfört med motsvarande standard i t.ex. Stockholm.
 

Flying Finn

Medlem
Nähä, Lufthansa F med tillhörande FCT och några nätter på Shangri-La Muscat låter inte lyxigt och romantiskt

Du yrkade inget om Shangri-La. :p Det blir nog säkert bra! Dock själv skulle jag sikta på någon stadssemester, eftersom resorts är inte min grej. Men jag ser nog charmen och lyxet med Shangri-La.
 
Toppen