Senaste nytt

SAS Airbus 320 används containtrar (ABY) Köpenhamn-Manchester

MarcusC

Medlem
Någon som kan svara snabbt? SK539 CPH-MAN imorgon Tisdag är en A320. Vad jag sett används inte containers till bagage på A319/320?? Har ett kolli på 250cm jag måste få med...och är det container är de bara 244cm långa. SAS EBG line har ingen aning..:) de tror dock det funkar ..

Tack
 

jth

Medlem
Jag är 95% säker på att SAS A320 bulklastas, iallafall vad jag har sett. Containerized cargo hold är en leveransoption och det är generellt dyrare pga utrusningen som krävs för att lasta och lossa, samt inredning i planets bagageutrymme. Fördelen är dock en kortare turnaroundtid och att man kan fylla utrymmet mer effektivt.
 

VonMögen

Medlem
Tror bara det är A319 som SAS kanske kör utan containers (varjefall i ett av lastutrymmena). I de större A320 och A321 så är jag ganska säker på att det är containrar både bak och fram. Du har ju även lastutrymmet längst bak under stjärten där det brukar stå ett lastband som det kanske går att lägga in ett 244cm kolli i :)
 

MarcusC

Medlem
Jag är 95% säker på att SAS A320 bulklastas, iallafall vad jag har sett. Containerized cargo hold är en leveransoption och det är generellt dyrare pga utrusningen som krävs för att lasta och lossa, samt inredning i planets bagageutrymme. Fördelen är dock en kortare turnaroundtid och att man kan fylla utrymmet mer effektivt.


Tack jag vill minnas de gånger jag flugit SAS 319/320 att det buklastats. Tack för hjälpen.
 

MarcusC

Medlem
Tror bara det är A319 som SAS kanske kör utan containers (varjefall i ett av lastutrymmena). I de större A320 och A321 så är jag ganska säker på att det är containrar både bak och fram. Du har ju även lastutrymmet längst bak under stjärten där det brukar stå ett lastband som det kanske går att lägga in ett 244cm kolli i :)

Nu gör du mig osäker...321orna vet jag har containers iallafall på längre rutter...men 320...hmm jag har endast flugit dessa inom Norden och då utan containers....mennfrågan är på Europarutterna alltså...,

1-1 hittils....:)
 

VonMögen

Medlem
Nu gör du mig osäker...321orna vet jag har containers iallafall på längre rutter...men 320...hmm jag har endast flugit dessa inom Norden och då utan containers....mennfrågan är på Europarutterna alltså...,

1-1 hittils....:)
Med tanke på storleksskillnaden mellan A319-100 och A320-200 (tror det skiljer 40 stolar) så skulle jag bli förvånad om det är löstlastat i A320-200. Men det är som nämnts innan en större kostnad för SAS att använda sig av containers. Men tror faktiskt inte att du behöver vara orolig, tror ditt kolli kommer med utan problem då ex surfbrädor etc brukar klara av att ta sig från A till B :)
 

MarcusC

Medlem
Med tanke på storleksskillnaden mellan A319-100 och A320-200 (tror det skiljer 40 stolar) så skulle jag bli förvånad om det är löstlastat i A320-200. Men det är som nämnts innan en större kostnad för SAS att använda sig av containers. Men tror faktiskt inte att du behöver vara orolig, tror ditt kolli kommer med utan problem då ex surfbrädor etc brukar klara av att ta sig från A till B :)

Jo det är sant, men vet Lufthansa kör containers på 320/321 och endast lastar långkolli etc på 319 inom Airbus serien....här är 737orna bättre eftersom de inte har containers alls....

Alternativet är flyga ARN-MAN imorgon med 737-700....men det är en bit upp till Arlanda.....
 

VonMögen

Medlem
Jo det är sant, men vet Lufthansa kör containers på 320/321 och endast lastar långkolli etc på 319 inom Airbus serien....här är 737orna bättre eftersom de inte har containers alls....

Alternativet är flyga ARN-MAN imorgon med 737-700....men det är en bit upp till Arlanda.....

Låter onödigt att släpa dig till ARN. Tror att SAS är mer flexibla än LH i detta avseende. Tror att det går att lasta lång kollin i lastutrymmet längst bak (tror det kallas belly) både genom en egen lastlucka och via det större lastutrymmet där bak och därigenom lägga det längst bak med resten av lösa kollin. Men som sagt jag är en lekman i ämnet och det borde finnas någon lastare eller dyligt som läser detta och kan svara :)
 

jth

Medlem
Ja nu blev jag också lite osäker på om det var en A319 eller A320 jag sist flög med ... men som tidigare sagts, det måste säkert gå att lösa via en separat lastlucka eller något. Lycka till och hoppas det funkar :)
 
Toppen