Senaste nytt

Jämförelse transportalternativ Arlanda - Stockholm

gdaily

Medlem
Ber om ursäkt, men jag tar mig friheten att korsposta det här från min dagbok, värt en egen tråd.

Det där har att göra med att stationsavgiften på Arlanda tas ut i poäng numera. Förut var det klassifierat som vilken station som helst i poängsystemet, fast ändå fick SJ punga ut med 85 kronor per ankommande/avgående passagerare men nu tar man ut en avgift på 2500 poäng vilket jag tycker är helt rimligt då pengar-betalande passagerare betalar den via sin biljett – varför skulle poängresenärer vara undantagna en sådan avgift som hamnar som A-train? :confused:

Edit: Sen om det är bra värde på poängen är ju en helt annan femma.

Jag vänder mig inte mot avgiften som sådan, jag vänder mig mot att resan med den påslagen (avgiften är helt enkelt för hög) blir för dyr.

Roade mig precis att jämföra alternativen att ta sig mellan Stockholm och Arlanda. Poängterar att beräkningen gäller mig själv, andra får göra egna beräkningar utefter sitt eget resande.

Arlanda Express
SJ-tåg
SJ-tåg Poängresa
Pendeltåg
Flygbussarna
Taxi

Till och börja med så konstaterade jag att man kan inte bara jämföra priset rakt upp och ned (då skulle alternativet "promenera" vinna). Men om vi sätter Arlanda Express som baseline och värderar därefter?

Sommartid har jag inget SL-kort, så då tillkommer 25 kr och 20 minuter med alla resor utom Taxi. Jag förutsätter inget SL-kort på alla resor för att göra dessa neutrala.

Arlanda Express:
20 minuters resa (40 minuters totalresa) 260 kr (285 kr totalt).

SJ
19 minuters resa (40 minuters totalresa), 170-260* kr (190-285 kr totalt, säg snitt 225)
(* Det går att hitta dyrare resor än 260 men det är ju korkat, då väljer man ju Arlanda Express i stället)
Tidsskillnad: 5 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Poängbesparing: 200 poäng (snitt) á 7.5 öre = 15 kr.
Faktiskt pris: 200 kr (snitt) + 25 kr - 15 kr = 210 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Vi kommer in i Loungen på Centralen (för vi har väl SJ Prio svart).
Nackdelar: Finns bara ett par avgångar per dag som ska passa in med vår resa
"Marginaltimlön": 70 kr för fem minuters "arbete" = 840 kr/timme

SJ Poänguttag:
19 minuters resa (40 minuters totalresa), 5500 poäng (snitt) * 0,075kr = 412 kr (437kr totalt)
(Värderar man poängen till fem öre i stället för 7½ så hamnar man på samma pris som Arlanda Express)
Tidsskillnad: 5 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Poängbesparing: Inget.
Faktiskt pris: 437 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Vi kommer in i Loungen på Centralen (för vi har väl SJ Prio svart). Avbokningsbar.
Nackdelar: Finns bara ett par avgångar per dag som ska passa in med vår resa
"Marginaltimlön": Minus 152 kr för fem minuters "arbete" = Negativa 1824 kr/timme (plus/minus noll vid värderingen 5 öre per poäng)

Flygbuss:
45 minuters resa (65 minuters totalresa), 99 kr = (99 kr + 25 kr = 125 kr totalt)
Tidsskillnad: 25 minuter.
Poängbesparing: 100 SAS-poäng á 10 öre st = 10 kr.
Faktiskt pris: 99 + 25 - 10 = 115 kr
Fördelar gentemot Arlanda Express: Inga.
Nackdelar: Inga
"Marginaltimlön": Minus 170 kr för 25 minuters "arbete" = 408 kr/timme


Taxi/
30-40 minuters resa (40 minuters totalresa), 500 kr
Tidsskillnad: 15 minuter i snitt.
Fördelar gentemot Arlanda Express: Hämtas upp hemma. 3 kan resa för priset av en.
"Marginaltimlön": Negativa 240 kr för femton minuters "arbete" = Minus 960 kr/timme
"Marginaltimlön 2 resenärer": 20 kr för femton minuters "arbete" = 80 kr/timme
"Marginaltimlön 3 resenärer": 260 kr för femton minuters "arbete" = 1040 kr/timme

Pendeltåg
37 minuters resa (57 minuters totalresa), 125 kr (50 kr med SL-kort)
Tidsskillnad: 22 minuter (i snitt, pga något längre gångväg på Arlanda).
Faktiskt pris: 125 kr (50 kr med SL-kort)
Fördelar gentemot Arlanda Express: Inga.
Nackdelar: Två avgångar i timmen
"Marginaltimlön": 160 kr för 22 minuters "arbete" = 436 kr/timme
"Marginaltimlön med SL-kort": 210 kr för 22 minuters "arbete" = 572 kr/timme

Resultatet blev faktiskt förvånande. Nu säger säkert någon "Men så kan du ju inte räkna" och till det har jag bara att svara "det kan jag visst, jag gjorde ju det precis", räkna själv om det ska vara så...

Givervis faller alla beräkningar platt om vi ska jämföra om vi kan få bra priser på Arlanda Express (just nu under sommaren har de 2 för 280, 3 för 380 och 4 för 480), men annars är nedanstående sorterat från bäst till sämst:

(Taxi 3 resenärer - 260 kr / 1040 poäng)
SJ - 80 kr / 840 poäng
Pendeltåg med SL-kort - 210 kr / 527 poäng
Pendeltåg utan SL-kort - 160 kr / 436 poäng
Flygbussarna - 170 kr / 408 poäng
(Taxi 2 resenärer - 20 kr / 80 poäng)
Arlanda Express - Baseline
Taxi - Minus 240 kr / Negativa 960 poäng
SJ Prio - Negativt / Negativa 1824 poäng

Uträkningen visade att SJ Priouttag är numera det överlägset sämsta sättet att ta sig till Arlanda, att SJs resor (om man bokar i god tid och får en billig biljett) står sig skarpt i konkurrensen, men förutom SJ för jobbresor det är det flygbussarna och framför allt pendeltågen för privatresor som gäller för gdaily i fortsättningen. Om jag inte kan köpa billiga Arlanda Expressbiljetter på Blocket det vill säga, vill ner i pris runt 150 kr för att Arlanda Express ska vara attraktivt.

Med reservation för felräkningar.....
 

nota bene

Medlem
Du kan åka taxi till Arlanda för 395 kr med Airport Cab. Använder detta ganska mycket i jobbet... (Från Arlanda är Taxi 020/Sverigetaxi med 470 kr billigast)

Än så länge är jag själv ungdom och då blir Arlanda Express väldigt bra värde, men för vuxen till ordinarie pris är det verkligen inte attraktivt prismässigt.

Mitt personliga problem med flygbussen är att den kan fastna i trafik vid vissa tider på dygnet, varför man vid dessa tider behöver lägga till 30 min marginal, och då blir inte värdet särskilt roligt. Jag har missat flyg tre gånger i mitt liv, varav två p.g.a. trafikproblem med flygbuss - jag undviker detta alternativ om möjligt då jag är på väg till ett flyg. Från flygplatsen är situationen en annan.
 

gdaily

Medlem
Du kan åka taxi till Arlanda för 395 kr med Airport Cab. Använder detta ganska mycket i jobbet... (Från Arlanda är Taxi 020/Sverigetaxi med 470 kr billigast)

Än så länge är jag själv ungdom och då blir Arlanda Express väldigt bra värde, men för vuxen till ordinarie pris är det verkligen inte attraktivt prismässigt.

Mitt personliga problem med flygbussen är att den kan fastna i trafik vid vissa tider på dygnet, varför man vid dessa tider behöver lägga till 30 min marginal, och då blir inte värdet särskilt roligt. Jag har missat flyg tre gånger i mitt liv, varav två p.g.a. trafikproblem med flygbuss - jag undviker detta alternativ om möjligt då jag är på väg till ett flyg. Från flygplatsen är situationen en annan.

Bra poäng, och precis min tanke också: Till flyget kollar jag om det går något passande SJ-tåg (som sagt bara ett par avgångar per dag) och gör det inte det så ska jag ta pendeltåget. Från Arlanda så är basic strategy att ta flygbussen.
 

dino_81

Medlem
Mitt personliga problem med flygbussen är att den kan fastna i trafik vid vissa tider på dygnet, varför man vid dessa tider behöver lägga till 30 min marginal, och då blir inte värdet särskilt roligt. Jag har missat flyg tre gånger i mitt liv, varav två p.g.a. trafikproblem med flygbuss - jag undviker detta alternativ om möjligt då jag är på väg till ett flyg. Från flygplatsen är situationen en annan.

Tycker ofta att trafiksituationen på E4:an till/från Arlanda är tillfredsställande. Men räknar alltid med en viss marginal för att täcka upp ev. köer eller liknande. Jag personligen undviker tåg till Arlanda av just den orsaken att inte riskera missa flyget. Det kanske låter lite udda och har nog med viss yrkesskada att göra - har jobbat flera år med säkerhet inom kollektivtrafiken och har, tyvärr, flertalet varit med vid flertalet olyckor.

Vad jag vill komma fram till med mitt (må hända väldigt off topic) resonemang är att när det väl tar stopp på spåren sker detta inte sällan otillgängligt mellan två stationer och blir då svårt att evakuera till andra färdmedel samt att ett stopp oberoende om det beror på signalfel, strömlöshet eller olyckshändelse ofta tar lång tid att reda ut.

Att missa sitt flyg är aldrig kul, men särskilt tråkigt blir det när man ska iväg på en efterlängtad semester så därför väljer jag den, enligt mitt tycke, mest fördelaktiga bussen (Flygbussarna) till Arlanda...
 

nota bene

Medlem
Tycker ofta att trafiksituationen på E4:an till/från Arlanda är tillfredsställande. Men räknar alltid med en viss marginal för att täcka upp ev. köer eller liknande. Jag personligen undviker tåg till Arlanda av just den orsaken att inte riskera missa flyget. Det kanske låter lite udda och har nog med viss yrkesskada att göra - har jobbat flera år med säkerhet inom kollektivtrafiken och har, tyvärr, flertalet varit med vid flertalet olyckor.

Vad jag vill komma fram till med mitt (må hända väldigt off topic) resonemang är att när det väl tar stopp på spåren sker detta inte sällan otillgängligt mellan två stationer och blir då svårt att evakuera till andra färdmedel samt att ett stopp oberoende om det beror på signalfel, strömlöshet eller olyckshändelse ofta tar lång tid att reda ut.

Jag har erfarenhet av den varianten också... Har suttit på ett nedbrutet Arlanda Express som gjorde att jag missade flyget, men då täckte deras försäkring eländet. Har en gång med National Express (buss) varit med om 2.5hr försening till flygplatsen och då gällde inte deras försäkring eftersom försäkringsbolaget hävdade force majeure (olycka M25, fast de var redan 40 min sena då jag klev på p.g.a byte av headlight). Har faktiskt en gång hoppat ur taxi till ARN vid centralen (var på väg från söder) p.g.a. trafiken vid 3.30 fredag e.m. Kan tillägga att jag inte heller åker taxi i rusningstrafik, om jag inte befinner mig norr om stan.

De säkerhetsmarginaler man behöver för att ta bussen (Ca 30 min extra) äts i jobbet omedelbart upp av besparingen på biljettpris, varför jag aldrig åker buss till flygplatser om det kan undvikas. Jag håller med om att då tåget går fel blir det nästan alltid missat flyg, men positivt är att Arlanda Express försäkring brukar lösa problemet. Med bussen skulle jag troligen missa flyg oftare (har i alla fall varit så i mina ovetenskapliga empiriska studier...), speciellt som jag ofta inte har så stor marginal - åker många korta flighter inom Europa.
 

johanmm

Medlem
Jag kör flygbussen 19 gånger av 20. Till Arlanda åker jag nästan alltid en tidig morgonflight, och då är trafiken obefintlig. Kombinerat med att jag bor ett stenkast (verkligen) från en av hållplatserna i stan blir det oslagbart.
 
Toppen