Senaste nytt

Flightnummer vs Operating carrier

Har sökt men inte hittat, så ni får ursäkta om jag ställer en fråga som redan är besvarad.

Ska från HKG till PEK och valde Air China för att det är StarAlliance.

Nu ser jag dock att Air China nummer CA6518 är "Operated by Dragonair".

Vad betyder detta för ev miles hos EB?

Är det flightnummer eller metall som avgör?

Verkar skilja lite på olika bolag...?
 

David

Medlem
Det blir tyvärr inga poäng till EB, det är operating airline som styr och inte codeshare allianstillhörighet.
 

Senator

Moderator
J biljetter får man väl alltid det eller?

Nope... Inom Star Alliance verkar det vara "Operating Carrier" principen som gäller. Det vill säga att ditt bonus program inom Star måste ha möjligheten att tjäna poäng på det bolag som flyger sträckan, och ovan exempel är det en lokal Code Share mellan Air China och Dragonair som är för att göra det än krångligare, ett dotterbolag till Cathay där (om jag minns rätt) Air China äger en stor andel. Om ovan flyg är "wet lease" där Dragonair flyger "on behalf of" Air China och därmed inte själv säljer stolar på samma flyg med eget flightnummer är det en annan sak. Men det verkar inte vara så i detta fall.

Lite off-topic: men dessa cross-shareholder avtal mellan Hong Kong och Kinesiska flygbolag påminner lite om tyska storbolag som ofta äger delar av varandra och är kanske inte alltid helt hälsosamt ur konkurrensperspektiv.

One World verkar jobba mer åt "Marketing Carrier" principen. Ett intressant exempel skulle vara att boka ARN-HEL-JFK med AA code share, men med Finnair operating och kolla vad man får. Bokar man denna som AY får man inte 100% BAEC Avios, men undrar mig på om man inte får 100% bonus om det bokas som AA code share? Kanske dags att prova.

A380*G har i princip helt rätt, att code share inom Star Alliance (med vissa undantag som affärsklass inom den Nordamerikanska JV) är renodlat lotteri..
 

henrik l

Medlem
Går och funderar lite på samma sak, men vill få det bekräftat. Funderar på att boka en BA-biljett, dvs genomgående BA-flightnummer, men en sträcka opereras av AA. Tänker kreditera rubbet till AA. Men funderingen är om den AA-opererade sträckan med ett BA-nummer räknas mot de fyra sektorer jag måste ha med AA för att behålla status?
 

Dr. Miles

Expert
One World verkar jobba mer åt "Marketing Carrier" principen. Ett intressant exempel skulle vara att boka ARN-HEL-JFK med AA code share, men med Finnair operating och kolla vad man får. Bokar man denna som AY får man inte 100% BAEC Avios, men undrar mig på om man inte får 100% bonus om det bokas som AA code share? Kanske dags att prova.

Jag skrev tidigare om detta och jag skriver igen.
BA flightnummer operated by Loganair gav ingen miles/tier points till British Airways Executive Club då.
 

agehall

Medlem
Men funderingen är om den AA-opererade sträckan med ett BA-nummer räknas mot de fyra sektorer jag måste ha med AA för att behålla status?

Tror inte det. OW kör rätt hårt på marketing carrier, så flyger du BA-prefix är det BA, oavsett vilken logga som står på planet du sitter i. Men du kan väl boka den sträckan som AA, eller?
 

henrik l

Medlem
Tror inte det. OW kör rätt hårt på marketing carrier, så flyger du BA-prefix är det BA, oavsett vilken logga som står på planet du sitter i. Men du kan väl boka den sträckan som AA, eller?

Sitter och försöker få mina fyra segment på AA-metall, samt tillräcklig med poäng på AA för att rädda mitt platinum ett år till, genom att flyga till HKG via USA i höst. Det är ett trevligt midsommarpyssel att försöka få till en vettig resa som inte tar för lång tid, samt möjligheten att klämma in ett eventuellt "segment run" med AA:D
 
Toppen