Senaste nytt

BA har svårt att hålla tiden...

Bamsefar

Medlem
Hej,

Det kanske är en och annan som noterat att jag är lite tveksam till tiden på byte av flight på T5 i London. Senast jag passerade för en vecka sedan gick det riktigt bra faktiskt. Och så även för min fru på hennes hemväg.

Men återigen så kan jag bara konstatera att 75% av flighterna är försenade, eller mycket kraftigt försenade.

Från ARN till LHR = On time.
Från LHR till SEA = 30 minuter försenat
Från SFO till LHR = 30 minuter försenat, pga problem på LHR enligt personalen !
Från LHR till ARN = 1 timme försenat

Vi flög till Seattle (SEA) tillsammans, men min fru flög alltså hem innan mig. Återstår att se om BA kan fixa hem mig i tid... Jag har en urusel hemplan, 5 timmar på LHR... och det för att connecting flighten innan ligger på 55 minuter efter landning från SFO (och med tanke på trackrecord på BAs förseningar, så lär en chansning på den flighten inte gå hem).

Jag måste säga att jag börjar bli besviken på BA - jag har alltid hållit BA högt, men nu börjar jag tappa lite. Och inte ser jag fram mot att försöka göra något vettigt med minqa 240,000 miles - dom känns nästan omöjliga att utnyttja till något som passar oss...

Jaja jag får väl hitt på nå't

Men bäst vore om BA lärde sig att hålla tiden.
 
Kan tyvärr inget annat än att hålla med om ovanstående. Förseningar rår man aldrig för, men BA kan här lära av SAS som efter varje längre försening analyserar varför man blev försenad och lär sig därefter. Har tidigare prioriterat BA framför SK, men efter strul jag varit med om från BA:s sida väljer jag nu SAS. Kan också tillägga att varje gång jag flugit med SAS till eller från LHR har det aldrig varit några förseningar.
Hade också en extrem otur (eller tur i oturen att felet upptäcktes på plats). Det var när jag var påväg hem från MIA till ARN via LHR. Hade spenderat en hel dal på MIA pga lång connecting time från AA:s flygning från SFO. När det så var dags att flyga till LHR upptäcktes ett fel på ena motorn, och detta precis innan vi skulle starta, man hade lämnat gate och var påväg ut till startbanan. Det slutade med 6 timmars försening på MIA innan vi kom iväg. Som sagt, teknik kan alla bolag råka ut för och var glad att detta upptäcktes på marken och att det inte skulle bli någon felindikering mellan USA och LHR. Efter förutsättningarna skötte BA:s kabin det hela jättebra och har inget att anmärka från den synvinkeln.

Men återigen, då jag reser till både Asien och USA som är mina frekventa long haul destinationen flyger alltid SAS dit, och då väljer jag dem framför BA just för att jag känner mig mer säker på att komma fram i tid.
 

Senator

Moderator
Hej,

Jag vet inte om jag håller med att jämföra BA med SK är rätt, känns jo lite som äpplen och päron för mig. Jag tror dock boven i drama är som Bamsefar skriver: LHR. Om jag minns rätt så opererar flygplatsen på 97-98% av kapaciteten. Det vill säga att det minsta bekymmer skapar stora problem. Allt som skall till är att vinden vänder, och plötsligen måste flygen landa på andra landningsbanan, och med större intervall. Då ryker hela tidtabellen snabbt.

Jag tycker också det är slitsamt med att vänta, men "it goes with the territory" om man vill flyga via LHR. Men, en timma i BA Galleries First är alltid trevligt - mycket trevligare än vad de SAS har att bjuda på!:D
 

henrik l

Medlem
Och inte ser jag fram mot att försöka göra något vettigt med minqa 240,000 miles - dom känns nästan omöjliga att utnyttja till något som passar oss...

Ett alternativ kan vara att spendera poängen med Cathay Pacific från någon Europeisk destination till Asien. Frågan är bara hur många poäng som kommer att krävas. Enligt den nya tabellen blir en nedjustering till HKG med BA, så man hamnar på samma nivå som om man tar ut poäng via Asia Miles. Frågan är hur många poäng som kommer att krävas om du vill fortsätta från HKG.
 

Bamsefar

Medlem
Vad gäller poängen så är det två mål som alltid ligger oss varmt om hjärtat:

1) Hawaii, igen och igen - jag är tokig i Maui och Four Seasons Maui at Wailea - kan VERKLIGEN rekommendera det hotellet och ta club floor om ni har råd - sååååååå himla nice !!!

2) Tro det eller ej, men Australien har vi - både min fru och jag alltså - lyckats att missa, och det står högt på dagordningen. En tanke är jorden runtbiljetter via just Hawaii då såklart - men det lär ju bli 5-6 veckor eller något annat...

Sedan skulle ju Bora Bora vara nice...
 

Concorde

Founding Member
Att skylla på BA är lite som att skylla på SL när banverkets växlar går ner :)
Som Senator skrev så är det dels LHR som ligger på bristningsgränsen, samt att vädret oftare spökar med täta dimmor.
Jag struntar faktiskt i om vi lyfter sent, 30 minuter eller en timme. Så länge planet landar nära tidtabell är jag glad.
Från JFK i söndags kväll lyfte vi en timme efter tidtabell och parkerade vid gate 5 minuter sent ;) F.ö. om ni tycker LHR är stökigt... testa JFK under rusning.

SAS må vara punktliga, men det är också det enda som är positivt med dom.
 

Homer

Medlem
Båda gångerna jag flygit med SAS till LHR i år så har det handlat om kraftiga förseningar, senast circlat runt i luften en timme utan att kunna landa.
SAS förbättrar väl statistiken genom att vara i tid till Kiruna.
 

Alx

Medlem
Jag tycker att det är underhållande att se att någon kan vara så såld på ett flybolag (BA) och känna så stark avsky mot ett annat (SAS). Det till den grad att man försvarar den enes tillkortakommanden in absurdum samtidigt som den andre sågas vid fotknölarna även när de faktiskt lyckats prestera något bra.
 

Concorde

Founding Member
Du har en poäng Alx. Man blir lätt förblindad av lojalitet. Tror dock snarare att vi försöker säga att LHR är problemet än att BA är allsmäktiga och världsbäst :) Före T5 var BA en katastrof. Man ligger nu på ca. 70% on time globalt. SAS 90%. Man bör komma ihåg att denna statistik blir något skruvad eftersom bolagens storlek varierar, samt flyger till städer där flygplatserna är kaotiska. Som tidigare talare sade, SAS har precis lika mycket förseningar på LHR som övriga.

Vilket bolag som är bäst skiljer sig för alla beroende på resmönster, preferenser etc. Jag föredrar ett bolag som ger: bättre produkt i alla kabiner, belönar premium resande, lägre priser och framförallt att man slipper bli behandlad som en apa i Economy.
 
Toppen