Senaste nytt

Testrapport A(vdankade) Airlines - Business Class Chicago - London

flybob

Medlem
Tänkte att jag skulle göra ett testreportage för att se hur det fungerar, mottas och vad som eventuellt (troligen) kan göras bättre.
Åkte i god tid för att anlända tidigt till ORD och trafiken flöt på tämligen bra hela vägen. Lämnade min hyrbil och hoppade på Hertz-bussen till Terminal 3.

2013-06-19 17.29.12.jpg


Vid incheckning samt security var det otroligt mycket folk i kö och då är det skönt att kunna gå in via First/Business check-in/security. 5 minuter så var jag igenom och kunde styra färden mot Admirals Club vid Gate K6A . Det är några minuters promenad innan man möts av följande skylt.

2013-06-19 18.07.43.jpg

I receptionen tilldelas man sedan en kupong för ”1 gratis dryck”, vilket inte är fallet på t.ex. LHR. Nåväl, hiss upp till våning 3 för att slutligen landa i en monsterstor (504 sittplatser) lounge.

2013-06-19 18.12.10.jpg

Ut ur hissen hamnar man i en stor lobby och vid själva loungeingången finns baren. Vidare består loungen av ett familjerum, ett mobiltelefonfritt/tyst rum samt en mängd avskiljda ”sublounger”. Det finns en liten kaffebänk där du kan få koffeinfritt, House Brew eller varmt vatten samt två snackdispensers och en fruktskål, alltså föga imponerande. Unnar mig en halv kopp House Brew som smakar ok i amerikanska mått mätt.
Maten som man kan köpa (recept skapade av Marcus Samuelsson tydligen) består av följande:

2013-06-19 18.27.04.jpg
2013-06-19 18.27.14.jpg 2013-06-19 18.27.19.jpg 2013-06-19 18.27.23.jpg 2013-06-19 18.27.36.jpg 2013-06-19 18.27.41.jpg 2013-06-19 18.27.49.jpg 2013-06-19 18.27.55.jpg

Inget som känns speciellt tilltalande efter några veckor i USA (dvs. man har fått nog av smält ost och bröd).

Valde att ta mig en liten promenad till loungen vid G8 som för närvarande är under renovering, för att se hur det var där. Kvinnan i receptionen kollar konstigt på mig och säger ”You now there’s a lounge at gate K6, riiiiight? (rullar med ögonen)”, och visst vet jag det, men jag vill in här. Hon ber om ID för att släppa in mig (något man inte gjorde vid K6).
Loungen vid G8 är väldigt mycket mindre men också väldigt mycket lugnare (vilket är skönt). Även här får jag en kupong för gratis dryck. Tar mig en kopp house brew, precis som i K6 men här smakar den odrickbart. Precis som vid K6 så finns det ett par snack-dispensers samt en bricka med diverse småkakor.

2013-06-19 19.03.33.jpg 2013-06-19 19.03.39.jpg 2013-06-19 19.03.55.jpg

Satte mig och bläddrade i en tidning en stund men tröttnade och spatserade runt en stund innan jag återvände till loungen vid K6.

Slog mig ner vid baren och lyssnade på tre personer som jobbade på en duktig onsdagsfylla. Underhållande att höra två män försöka övertyga en kvinna om att ”det är lugnt, din flight går inte än på länge” medans hon med panikblandad berusning försöker förklara att hon måste springa samtidigt som ytterligare en tequila-shot ställs på bardisken...

2013-06-19 19.46.46.jpg 2013-06-19 20.10.47.jpg

Det är bra mycket lugnare i loungen efter 20.00 vilket känns skönt, och snart är det dags att stiga på planet (Boeing 777) mot LHR.
Nog om loungerna och över till flygresan.


De boardar planet tidigt och jag kommer snabbt ombord (runt 21.05) där jag har tilldelats plats 13J, vilket är fönsterplats med vingutsikt, längst bak närmast Y. Det är dock mycket väl avskiljt när skynket dras igen.

2013-06-19 21.09.00.jpg 2013-06-20 05.01.38.jpg

Samtliga passagerare i Y passerar oss för att gå och sätta sig, vilket aldrig är särskilt trevligt. Vi blir erbjudna den sedvanliga Champagnen, juicen och vattnet och får sedan snällt sitta och vänta på avgång (21.45). Champagnen smakar inte bra (Gosset).
2013-06-19 21.19.29.jpg

Avgången blir sen och vi taxar ut runt 22.00 men får sedan vänta på tillstånd att lyfta fram tills 22.25.
Flygvärdinnan delar ut menyer samt varsin flaska vatten, som skulle visa sig vara den enda flaska vatten man kunde få. Menyn består av:


  • Starter
  • Smoked salmon with spring pea blinis and cream cheese
  • Seasonal greens with fresh vegetables, feta and pepperoncini
  • Sour cream and herb dressing or Premium extra virgin olive oil and balsamic vinegar
  • Assorted gourmet breads

    Entreées
  • Grilled Fillet of Beef
    Served with tomato chile sauce, roasted onions and broccoli gratin.
  • Seared Balsamic Chicken
    Accompanied by white chocolate balsamic sauce, tomatoes, grilled asparagus and pumpkin cranberry rissolé.
  • Seared Shrimp
    Offered with Veracruz sauce, Mexican-style cream rice and bell pepper medley.
  • Orecchiette Pasta
    Served with plum tomato sauce and vegetable medley.

    Dessert
  • Ben&Jerry's Traditional Ice Cream Sundae
    Vanilla ice cream with you choice of hot fudge, butterscotch or seasonal berry toppings, whipped cream and pecans.
  • Gourmet Cheese Plate.

    Breakfast
  • Breakfast breads
  • Fresh seasonal fruit
  • Three cheese omelette
    Enhanced by poblano cream sauce, basil pesto potatoes, fire-roasted turkey sausage and roasted tomatoes.
  • Cereal
    Kellog's cereal with fruit yoghurt.

    Express Breakfast
  • Warm breakfast breads, seasonal fruit and your choice of beverage.


Jag väljer pastan och alla rätter (utom dessert) serveras på ett bräde och smakar sådär...
2013-06-19 23.36.11.jpg

Nekar efterrätt och sluter ögonen. Vaknar 90 minuter innan ankomst vilket är lagom för det skall serveras frukost. Hoppar över äggen och väljer frukt, yoghurt och ett varmt bröd (=croissant eller muffins) samt kaffe.
2013-06-20 03.54.32.jpg
Kaffet är – för att underdriva – ljummet och frukten övermogen och inte alls speciellt god. Kollar istället igenom IFE som inte innehåller mycket att hurra för och hårdvaran (fjärr) och gränssnitt är så dåligt att man knappt orkar välja en film. Slår åtminstone igång en film och med runt 45 minuter kvar till ankomst (skulle visa sig bli drygt 60) så samlar flygvärdinnorna in hörlurarna. Hörlurarna - Bose Acoustic Noise Cancelling - är för övrigt det enda jag gillar med denna AA-flight.
2013-06-19 22.38.13.jpg
När vi väl anländer har man flyttat min connection från terminal 3 till terminal 5, och det blir plötsligt bråttom istället för tid för en kaffe i loungen....
En tämligen ointressant reserapport kan jag tycka, men någon gång får väl vara den första...
 

Resenären

Medlem
Inte alls illa, för att vara första rapporten. Alltid intressant att läsa om olika bolag.
Tog ett tag innan jag kopplade vilket flygbolag som avsågs då jag läste rubriken...:p
 
Annorlunda och kul rapport, särskilt "onsdagsfyllescenen" i K6 gillar jag. Bra jobbat flybob och välkommen till BC.se, ser fram emot fler rapporter från dig!
 

majer

Medlem
Tackar för en bra rapport.
Är det värt att kalla AA's lounge för lounge? Det verkar snarare vara en restaurang med monopol och endast särskilt inbjudna gäster.
 

JensE

Medlem
Tack för rapporten. Tycker dock du gjorde ett misstag att hoppa efterrätten.
Sundaen är egentligen det bästa med AA i min mening ;) Allt annat håller jag med om helt och hållet.
Angående loungerna så finns det en del öl/vin/sprit som är gratis men har inte direkt bra koll på dom.
Och om du frågar lite snällt så kan man få mer än 1 drinkbiljett.

IMG_0905.jpg
 

henrik l

Medlem
Välkommen till Busniessclas.se flybob. En kul och välskriven rapport. Har en mycket begränsad erfarenhet som loungegäst i USA, enbart som passagerare med BA-first vid ett tillfälle, men jämfört med Asien verkar ju detta vara rena mörkret:(
 

flybob

Medlem
Annorlunda och kul rapport, särskilt "onsdagsfyllescenen" i K6 gillar jag. Bra jobbat flybob och välkommen till BC.se, ser fram emot fler rapporter från dig!

Tackar.



Tackar för en bra rapport.
Är det värt att kalla AA's lounge för lounge? Det verkar snarare vara en restaurang med monopol och endast särskilt inbjudna gäster.

Knappt på ORD kan jag tycka.

Tack för rapporten. Tycker dock du gjorde ett misstag att hoppa efterrätten.
Sundaen är egentligen det bästa med AA i min mening ;) Allt annat håller jag med om helt och hållet.
Angående loungerna så finns det en del öl/vin/sprit som är gratis men har inte direkt bra koll på dom.
Och om du frågar lite snällt så kan man få mer än 1 drinkbiljett.

Jo, den såg faktiskt inte så tokig ut, men är man mätt och trött så är sömn mer värt en några skopor glass!
Man kan säkerligen få fler biljetter, men att man skall behöva böna och be kan jag tycka är lite tråkigt för en lounge...


Välkommen till Busniessclas.se flybob. En kul och välskriven rapport. Har en mycket begränsad erfarenhet som loungegäst i USA, enbart som passagerare med BA-first vid ett tillfälle, men jämfört med Asien verkar ju detta vara rena mörkret:(

Tackar!
 
Toppen