Senaste nytt

Strategi för för vidmakthållande av guldstatus vid föräldraledighet

FF#1

Medlem
Har precis blivit lycklig pappa till barn nr 2 och har just kommit på att det nog blir på näppen att behålla mitt EBG efter nästa års föräldraledighet (mars-okt?) och därigenom minskat antal jobbresor under en period.

Kommer enkelt att återkvalificera till EBG under hösten, (har jan-dec i period) så jag kommer att ha ett giltigt kort till 03/15

Har även ett inmatchat TK E som jag ansökte om när det var som skakigast för SAS i höstas, giltigt till 02/15

Om jag inte gör nått så kommer jag nog att få vara utan kort från mars 2015 och ett antal månader framåt innan jag skrapar ihop tillräckligt för ett nytt EBG.

Har några alternativ som jag funderar på.

1. Återkvalificera på TK efter årets EBG är säkrat, visst är det 25000p 1:a året eller 37500 under de två första? Är perioden per år eller från man vart medlem eller?

2. Matcha om TK under början av 2014 med hjälp av annat guldkort, adress mm... (FB Gold...) då borde jag få ett nytt TK E
som gäller till 2016 någon gång och jag hinner ungt fixa mitt vanliga EBG under 2015 med bibehållen *G status under tiden

3. skaffa ett A3 G på genom att kreditera lite resor dit efter EBG är säkrat i år

4 Köra ett MR tidigt under 2014 för att få ett nytt EBG innan jag tar förldraledigt ev. med kompletering under de sista månaderna på året ( kan bli på gränsen att hinna med det på ett ekonomiskt och bekvämt sätt)

5. ?

Konstruktiva tips mottages gärna.
 
helt ärlig så bör du se över dina prios.ingen konstruktivt i mitt inlägg alls men det absolut sista jag tänkte på när grabben min var född och under min ledighet var om och hur jag skulle behålla mitt Pandion...se fram emot bästa tiden i barnets liv och ta vara på den tiden..oroa sig för färgen på sina kort..mja..
 

Alx

Medlem
Rätta mig om jag har fel men det låter som att du så gott som bara reser i tjänsten. Vad ska du då med ett statuskort till under föräldraledigheten? När du väl kommer tillbaka i tjänst så lär du ju snabbt återfå statusnivån ändå!

Jag skulle nog ha satsat på tid med familjen före ett guldkort.

Skulle du ändå av någon anledning behöva statusnivå ändå så är väl ett A3*G ett av de lättare alternativen. Särskilt med tanke på att det varar för evigt om du postar en flygning vart tredje år efter det att du uppfyllt guldkravet. Du kan då i lugn och ro fortsätta att utöka familjen hur mycket som helst utan att oroa dig för att tjänsteresorna inte räcker till för guldkortet! :cool:
 

FF#1

Medlem
Självklart så ska familjen prioriteras, det är därför jag funderar på "räk-macke" alternativen, forumet är ju för "medvetet resande"
Reser mest i tjänsten men vi reser även rätt mycket privat. Om den nya lilla gillar att flyga lika mycket som den fösta så lär det bli några resor under föräldraledigheten med hela familjen för att hälsa på släkt och vänner ute i världen mm.
Har mycket stora möjligheter att styra mitt tjänsteresande i val av flygbolag mm, så eventuella optimeringar får bli i samband med det så det inte inkräktar på privatlivet.

Var föräldraledig med första barnet i 7månader, det var väldigt trevligt så jag ser fram emot det även den här gången.
 

Flying Finn

Medlem
Ojdå, är socialmyndigheterna i farten här? :p

På tanke med att rätt så många grubblar över när de får leka med sprit under sin mamma-/pappaledighet, kontra att en skribent på BC.se grubblar över kortstatus och hur man helsinnat ska överleva, så anser jag hederligt talat att det sist nämnda - hur nördigt beteende det än är, garanterat orsakar mindre dåliga konsekvenser än Svensson, några toma helrör och ett litet spädbarn.

Så kanske vi faktiskt kan utgå från att han vet vad han gör...

Som ett svar på frågan: jag skulle själv kassa in ett A3-kort som reserv, i fall allting inte går så smort med tjänsteresorna och då har du ett lätt kort att hålla i kraft som reserv i framtiden, i fall kravet faktiskt är som en del påstår. Dock jag själv räknar med att man måste samla in 20 000 miles under det 3. guldåret.
 

Flying Finn

Medlem
Tja, åtminstone är det ett betänkesätt hos sådana yngre föräldrar som lever annors också ett tuffisliv. Det är nog sådant som jag påträffat lite här och där, bl.a. bland en del arbetarklassens britter. Gick en aning förbi vårt ämne, men kunde inte låta bli att skriva, eftersom jag blev lite irriterad av socialtantsattityden. :)
 

Roger J

Medlem
Skicka ett mail till Eurobonus och be om förlängd giltighetstid pga föräldraledighet, hänvisa till att bl.a. Lufthansa har det som standard.
 

FF#1

Medlem
Skicka ett mail till Eurobonus och be om förlängd giltighetstid pga föräldraledighet, hänvisa till att bl.a. Lufthansa har det som standard.

Tack för ett kreativt tips som inte kräver så mycket jobb, 3 månader extra skulle förmodligen räcka för att kvala om 2015

Lite allmänna funderingar och tankar kring problematiken och den uppståndelse den här tråden verkar skapa.

När jag var föräldraledig med vårt första barn för ca 4 år sen så ägnade jag inte en tanke på bonuskort, statusar och sånt förutom att vi plockade ut några hotellnätter och några flygresor på poäng för familjens semestrar och för att hälsa på våra fördrar (bodde i söderut då)

Föräldraledigheten var mycket trevlig och jag njöt till fullo av att slippa jobba och het ägna mig åt familjen och framförallt barnet, så långt så bra.

När jag sen kom tillbaka till jobbet så var det rejäla reserestriktioner pga. efterdyningarna av finnanskrisen och mycket annat att stå i lokalt så det vart inte så många resor i början.

Sen när resandet gick upp till normala nivåer så kom jag på att jag inte omkvalificerade till EBG utan hamnade på EBB nivå, alla mina AA poäng hade gått ut och kontot var nollat! Priokortet som kom med posten var vitt... samt statusen i div. hotell program mm var borta.

Det mesta av det spelade naturligt vis inte någon större roll, men att inte komma in i loungerna vid resor och att inte ha tillgång till fast track mm, var en rätt uppenbar upplevelse.

Hur som helst, efter ett längre tag som statuslös så ordnade det sig med det viktigaste i status väg.
Men eftersom att jag har blivit en mer "medveten resenär" sen förra gången och sett att det finns mer möjligheter än man kan tro så tänkte jag se till att minimera "skadeverkningarna", helst innan jag går på föräldraledighet så jag helst slipper stå utan i alla fall *G kort när jobbet rullar igång, om det går.

Kommer även hålla ett öga på tex, AA och andra mer sällan använda program så att mina poäng inte försvinner igen om möjligt.

Resten av mer eller mindre andvändbara hotel och andra program med status på ger jag sjutton i, What goes arround comes arround...
 
Toppen