Senaste nytt

SAS-personal säkrade inte kabinen innan landning!

Flyger ARN-FRA en eller två gånger i månaden. Försöker alltid komma med någon code share kärra från LH, pga. modernare plan och bättre service, speciellt i economy.

Igår, torsdagen den 19 juni, hamnade jag för första gången på länge på ett SAS plan. Flög SK637 i C (nåja, SAS Plus) och satt på rad 2. Jag slogs direkt över hur oengagerad personalen var. Ok, service var korrekt men man märkte att de inte brydde sig speciellt mycket.

Tyvärr visade oengagemanget extra tydligt inför landningen i FRA. Man missade helt att säkra kabinen innan landning! En flygvärdinna sprang snabbt igenom främre delen av kabinen och lyckas missa både nedfällda säten och brickor. Någon möjlighet att lämna ifrån sig kaffemuggen och annat skräp, efter den tur som gick genom kabinen, gavs inte heller.
Kanske inte världens viktigaste sak för säkerheten om någon stol och bricka är nedfällda vid landning men det känns viktigt för mig att personalen bryr sig, och speciellt om säkerheten ombord.

Får se hur det blir på lördag den 22 juni när jag ska med SK674 tillbaks till Stockholm.

Är jag extra petig eller är det fler som reagerar när personalen inte bryr sig om enklare säkerhetsdetaljer?

Trevlig midsommar! :)
 

FFS

Medlem
När jag flög hem från EWR-ARN med SAS för ett tag sedan var det förseningar som gjorde att vi blev stående vi gaten ett tag. Plötsligt verkade det som att det dök upp en lucka på startbanan och den blev en väldig fart på kabinbesättningen. Det intressanta var att de glömde eller inte hann spela upp säkerhetsvideon. Jag tror att de flesta vet ungefär vad som sägs i den men den är första och enda gången jag inte fått höra hur man ska sätta på sig säkerhetsbältet. :)

För mig känns det värre att inte säkra kabinen innan landning...
 

ELO

Medlem
Jag har råkat ut för samma sak på flyg från Paris till CPH för ett drygt år sedan. Flygvärdinnorna verkade knappast samarbeta i grupp, 2 st. satt och pratade om allt annat än sitt jobb och läste tidningar i främre galleyt och samma hände i det bakre. Vi landade med bord utfällda, datorer påslagna och folk satt och arbetade, en var på toaletten och flera satt och sov med stolarna bakåtfällda. Det var mörkt ute och dimmigt då vi visste inte hur högt över marken vi var. Piloten sa emellertid till 10 min före landning att det var dags för landning men detta brydde man sig inte om. Dessutom sprang en tonårspojke fram och tillbaka mellan sin stol och cockpit under flygningen samt strax före vi satte hjulen i marken. Det fick sin förklaring i svaret nedan.
Jag blev precis som Du arg och jag mailade SAS danske VD Flemming Hansen för att klaga och fick följande svar - men ingenting verkar ju ha hänt till det bättre som synes i urpsprunget till denna tråd....

Indledningsvis beklager jeg oprigtigt, at vi har givet jer grund til bekymring over vores sikkerhedsrutiner. Sikkerheden har altid den absolut højeste prioritet i SAS. Det må der aldrig herske tvivl om.

Jeg har nu modtaget en redegørelse fra både kaptajnen og purseren. Det er helt korrekt, at vores Inflight system ”drillede” på denne flyvning, så sikkerhedsfilmen i først omgang startede midt i handlingen. Purseren var dog opmærksom på dette, og valgte derfor at vise filmen igen, således at passagererne først så cirka halvdelen af den norske udgave. Herefter så de hele den engelske udgave og derefter igen hele den norske udgave. Vi undskylder, at systemet ikke fungerede korrekt i første forsøg.

Passageren, som sad på sæde 6B, er en god bekendt til den ene af piloterne og blev derfor inviteret til at overvære flyvningen fra cockpittet. Vi beklager, hvis det har givet anledning til uro – det er bestemt ikke hensigten. Jeg har noteret mig jeres synspunkter og vil tilsikre, at vi fremover sørge for, at dette foregår mere smidigt. Der er meget tydelige regler for hvornår og hvem det er tilladt at invitere til at sidde i cockpit, og disse regler er overholdt i dette tilfælde.

På baggrund af rapporten fra purseren, må jeg konstatere, at besætningen desværre ikke udførte det endelige check lige inden landing tilstrækkelig grundigt. Det er en meget beklagelig fejl, som jeg oprigtigt undskylder. Det bliver der fulgt op på internt med det samme, så vi undgår lignende fejltagelser fremover. Som sagt er sikkerheden i SAS vores primære fokus, og derfor skal disse procedurer fungere HVER gang!

Jeg beklager, hvis besætningen har givet indtryk af at læse magasiner och snakke umiddelbart inden landingen. Ifølge purseren var der tale om en oprydning.

I er begge loyale kunder hos en af vores partnere, og jeg kan se, at I ligeledes begge er SAS Eurobonus kunder. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke for jeres loyalitet – den sætter vi meget stor pris på.

Jeg håber at have kastet lidt lys over jeres rejse fra Paris den 27. Februar, ellers er I meget velkomne til at kontakte mig igen.





Med venlig hilsen



Flemming Jensen

Senior Vice President
Chief Operating Officer/COO
SAS Scandinavian Airlines
CPHDD
Phone: +45 3232 5308
E-mail: flemming-j.jensen@sas.dk
www.sas.dk





 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Håper begge to ovenfor som ikke har sendt mail, sender mail med flyvningens detaljer til SAS! Jo flere mails de får jo høyere er oddsen for att de vil ta en internsak / holdningskampanje på dette. Sikkerheten SKAL være i første rekke hos SAS, vi som passasjerer får hjelpe til når vi ser at ansatte ikke følger denne hovedregelen. Si i fra! :)
 
En liten sidofråga bara som jag tänkte på när jag flög hem från München igår med Lufthansa. Är det inte krav på att det ska finnas säkerhetsinformation i varje stolsficka? I säkerhetsgenomgången sägs det ju att man kan kika på den för mer information. Varken i min stolsficka eller i grannens fanns något säkerhetsinformationsblad. Grannens stolsficka var dessutom helt tom så det borde ju ha uppmärksammats att det saknades något där.

Det var väl inte hela världen och vi satt ju precis bakom nödutgången så det var väl inte så krångligt att hitta till den om det nu hade behövts. Men jag trodde bara reglerna var väldigt hårda kring det här.
 

Stefan62

Medlem
Det intressanta var att de glömde eller inte hann spela upp säkerhetsvideon. Jag tror att de flesta vet ungefär vad som sägs i den men den är första och enda gången jag inte fått höra hur man ska sätta på sig säkerhetsbältet. :)

För mig känns det värre att inte säkra kabinen innan landning...

Jag håller med om att det är värre att inte säkra kabinen innan landning, men glöm inte att på varje flight kan det vara någon som flyger för första gången och inte alls har hört något om säkerhet osv. Slapphet från personalen både vad gäller service och säkerhet är ett gissel på många flygbolag idag och det kan även leda till att passagerare blir ouppmärksamma.
 
Toppen