Senaste nytt

Ryanair till USA

henrik l

Medlem
Man snackade om det för snart 5 år sedan, det var väl då "OLyran" snackade om "special services" i business. Problemet för dem är ju bl a att de inte kan skicka hem personalen när dagen är slut.
 

Ubbe

Medlem
Tja varför inte? Ni som vill kan haka på, men själv så avstår jag gärna. OBS! I detta avstående finns inga politiska aspekter utan jag utgår enbart från beprövad erfarenhet... Lid gärna ni men jag sitter långt fram med annat bolag. Detta även med privata pengar.
 

Valley

Medlem
Om man, som jag såg några siffror på, har kring en miljon i bränslekostnader så borde bara det innebära en 2.000 per passagerare.
Tillkommer allt övrigt. Så vad i hela h...... tjänar man pengarna på ?
 

Dr. Miles

Expert
Vi diskuterade på tidigare BC.se träffar om LCC på longhaul rutter och vi kom fram att det kan inte bära sig helt enkelt.
Air Asia X som har asiatisk personal och lönekostnad, kunde inte behålla lönsamheten på Kuala Lumpur-London/Paris och la ner den.
Ryanair må ha låg lönekostnad men jag tror inte att det är så låg som Air Asia X.
 

In_Sweden

Medlem
Jag kan se mig själv som en av några målgrupper för en sådan trafik.
Fattig student som pluggar internationellt, perfekt för Ryanair.
Men jag tror knappast att det faktiskt kommer hända, var ett antal år sedan jag sedan läste om det, bara ännu ett PR "trick" så som ståplatser och betaltoaletter.
 

Palazzi

Medlem
Jag funderar på hur mycket mer man kan pressa priserna än vad t.e.x Norwegian gjort... De kan pressa lönekostnader en aning, men båda är skrivna på Irland och tänker sig troligen samma flygplanstyper. Norwegian har väl också fördelen att de slingar personal. Ryanair har väl dock lägre kostnader på de flygplatser man använder... Pros/Cons...

Air Asia X lade som sagt ner sina långlinjer till Europa, men möjligen hade det burit sig med en B787 (?) Priset var väl dock ungefär som Norwegian idag..

Kanske bör man flyga till Venezuela och försöka få statssubventionerad bensin (även flygbränsle? ;))...

VST- Niagara Falls vore väl annars en perfekt Ryan-linje! :D
 

SWEDE

Medlem
Om man, som jag såg några siffror på, har kring en miljon i bränslekostnader så borde bara det innebära en 2.000 per passagerare.
Tillkommer allt övrigt. Så vad i hela h...... tjänar man pengarna på ?

Direkt från hästens mun (Micheal O'Leary) - Saxat från E24.no:
"
Vil lansere premiumklasse
Den lave utropsprisen skal kapre lavprishungrige passasjerer. O`Leary, som tidligere har flørtet med tanken om ståplasser, vil også gå inn for å sjarmere betalingsvillige passasjerer etter den nye forretningsmodellen.
For å gjøre rutene lønnsomme, er en premiumklasse nødvendig for å lykkes, erkjenner han.
15 prosent av offentligheten vil betale for ekstra service. Man skal være gal for å se bort i fra det, sier han.
"
 

henrik l

Medlem
Minns mycket väl hur jag jag på en strategikurs hösten -08, diskuterade Ryan's planer på att flyga transatlantiskt och även ha C-klass. Min cyniska kommentar var väl att det måste till en järnridå mellan C och Y och gud förbjude att personal som jobbat i Y-kabinen skulle försöka jobba i C-kabinen, såvida dom inte omprogrammerades totalt:D Som Dr Miles säger: Air Asia X försökte men la ner. Vet inte vad reglerna säger om hur långt uppehåll long-haul personal måste ha innan dom vänder hem? Men det verkar som att det blev för dyrt för Air Asia X att ta den kostnaden och det lär ju inte bli billigare för O'Leary. Det verkar finnas en orsak till varför vi inte ser några LCC på long-haul:cool:
 
Toppen